Къде въздухът на Земята е най-чист

Наука 04.06.2020 18:36 Снимка: ДНЕС+

Къде въздухът на Земята е най-чист

Замърсяването на въздуха вече е глобална обществена здравна криза и убива седем милиона души всяка година, според Световната здравна организация (СЗО). Проучванията показват, че замърсяването на въздуха увеличава риска от сърдечни заболявания, инсулт и рак на белите дробове.

Повече от 80% от хората, живеещи в градски райони, където се наблюдава замърсяване на въздуха, са изложени на нива на качество на въздуха, които надвишават ориентировъчните граници на СЗО. Според редица проучвания замърсяването може да прекрачи географските граници и да засегне хората на стотици километри от мястото, където първоначално е възникнало.

Тъй като заради човешката дейност климатът се променя бързо, учените и изследователите се борят да намерят кът от Земята, незасегнат от хората.

В първо по рода си изследване на биоаерозолния състав на Южния океан, изследователи от Държавния университет в Колорадо се заемат да изследват атмосферен регион, който според тях има вероятност да е непроменен от човешката дейност.

Професор Соня Крайндвайс и нейният екип подозират, че въздухът над Южния океан (съвкупност от водите на Тихия, Атлантическия и Индийския океан около Антарктида) е най-малко засегнат. Това означава, че не съдържа аерозолни частици, произведени от човешка дейност - включително изгаряне на изкопаеми горива, засаждане на определени култури, производство на торове, изхвърляне на отпадни води и т.н.

Кораб със специалисти пътува от Тасмания до ледниците на Антарктида, като по пътя учените взимат проби от въздуха. Изследователите решават да проучат какво се съдържа във въздуха и откъде идва, като за целта използват бактерии, като диагностичен инструмент, за да извлекат свойствата на долната атмосфера.

С помощта на ДНК секвенция, учените разбират, че сравнително малко количество бактерии се отделят директно от океана в околната среда. Така те установяват, че регионът около Антарктида почти не е засегнат от аерозолното замърсяване и праха от останалата част на света, което потвърждава и първоначалната им теория.

Томас Хил, който е учен и съавтор на изследването, казва: "Аерозолите, контролиращи свойствата на облаците на Южния океан са силно свързани с океанските биологични процеси и Антарктида изглежда е изолирана от разпръскване на микроорганизми и отлагане на хранителни вещества от южните континенти. Като цяло, това предполага, че Южният океан е едно от малкото места на Земята, което е минимално засегнато от антропогенни дейности", пише CNN.

В проучването, публикувано в понеделник, 1 юни, в списание Proceedings of the National Academy of Sciences, учените определят областта около Южния океан като "истински девствена". /lifestyle.bg