Новият камион на Hyundai на водородни клетки превзема Швейцарските Апли

България 28.02.2020 14:34

18-тонен камион на Hyundai е предназначен да направи сензационен удар по пътищата в Швейцария следващия месец. Това е поредният ход на южнокорейския автомобилен производител, който иска пробие със своята водородна технология с нулеви емисии.

Измислени преди близо два века, водородните горивни клетки първо не успяха да се преборят с двигателите с вътрешно горене, а след това дойдоха и електромобилите с батерии в стремежа за създаването на по-екологичен транспорт. Колите на водород излизат скъпо, водородът е труден за съхранение и по-голямата част от него се добива от природен газ в процес, който произвежда въглеродни емисии.

Но що се отнася до камионите, Hyundai твърди, че електрическите батерии не винаги вършат работа, тъй като колкото по-голям е полезният товар, толкова по-голяма и по-тежка е батерията и това е проблем, особено за държави, където географският релеф е предизвикателство, например Швейцария.

Държавата има и други позитиви - повече от половината енергия на Швейцария идва от водни електроцентрали, което означава, че страната има потенциал да извлича "зелен" водород от вода с електролиза - процес, който не отделя въглерод и който може да бъде захранван чрез водната енергия, което да затвори кръга.

"Не е достатъчно да се произведе камион. Трябва да се погрижите за цялата екосистема, да намерите съмишленици и да покажете, че всичко това има смисъл за клиента. Възможно е да направите това с холистичен, затворен подход и правилно мислене", коментира изпълнителният директор на Hyundai Hydrogen Mobility Марк Фреймюлер.

Със сигурност зеленият водород сега в Швейцария е далеч по-скъп от дизела, но Hyundai се надява, че след като правителствата ограничат въглеродните емисии и разходите за производството на чистото гориво, водородните клетки могат да се разраснат.

McKinsey & Co заяви в проучване през януари, че цената на водорода, произведен с възобновяема енергия, може да спадне до 2 евро за килограм до 2030 година. Сега цената е между 3 и 4,5 евро за килограм.

Камионите H2 Xcient на Hyundai имат 190-киловатови горивни клетки и седем резервоара за високо налягане, съдържащи близо 35 килограма водород, което им осигурява обхват от над 400 километра - далеч повече от тежкотоварните превозни средства, захранвани от електрически батерии на пазара.

В световен мащаб компанията залага много на водород, като планира да похарчи 6,7 милиарда долара за водородна технология до 2030 година и да увеличи годишния си капацитет за горивни клетки до 700 000.

Hyundai започва с 50 камиона H2 Xcient, но планира да пусне 1 600 броя по швейцарски пътища до 2025 година. Камионите след това може да започнат да се срещат и по пътищата на Австрия, Германия, Холандия или Норвегия. /money.bg
CHF CHF 1 2.01778
GBP GBP 1 2.2902
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.65181
USD USD 1 1.83853