Вълчев: Училището трябва да компенсира недостига на възпитание
България 24.02.2020 10:20
100 000 млн. годишно ще се дадат допълнително за предучилищното образование (за следващата година). Мярката е по-задължаваща за общините (да осигурят базата - б.р.), не за родителите.
Това заяви пред bTV министърът на образованието Кирил Вълчев по повод предстоящото задължително предучилищно образование за 4-годишните деца.
78% от децата са обхванати от системата. ?-ти от децата, които не са обхванати от системата за предучилищното образование, са от семейства, където българският език не е майчин.
Включването в предучилищната е най-силната интеграционна мярка, категоричен е той. Ако на 4 г. децата са в предучилищна, това дава резултати за по-нататъшното развитие на детето. Началните учители могат да кажат за разликата. В този период най-силно се образуват мозъчните връзки, каза Вълчев.
За това, ако децата отидат на предучилищна от 4-годишни, те имат шанс да бъдат професионално подготвени в по-късна възраст, смята министърът.
Вълчев призна, че има и такива деца, които са обхванати от образователната система, но след това са отпаднали.
В София няма проблем със склонността (на родителите) за включване в предучилищната система, а с невъзможността (заради липса на места в детските градини - б.р.) каза Вълчев. В южните квартали на София са се заселили над 400 000 души, градът не може да насмогне. За 3 г. могат да се построят над 70 градини.
Имаме села, където няма детски градини, поясни Вълчев.
Той смята, че до 2-3 години ще бъде преодолян недостига (на детски градини - б.р.) с изключение на София. В града трябва да продължат да строят градини, дори да бъде преодолян недостига, смята министърът.
По думите му има възможност за 2-годишен отлагателен период за влизането на 4-годишните в училище.
Той е категоричен, че предучилищната не ограбва детството. Нищо не се променя за децата, които са включени в предучилищната - те учат чрез игра. Искаме да обхванем повече деца, най-вече тези, за които майчиният език не е българският. Приносът за тези деца е огромен - учат ги на български, да декламират, да пеят на български, да си мият зъбите.
От 3 до 7-годишна възраст е ключов период за детето, когато се развиват когнитивни, езикови умения, поясни министърът. Днешните деца са утрешните родители, мотивира той искането за ранно влизане в образователната система на децата.
Относно матурите, министър Вълчев е категоричен, че за тези проверки в 7-ми и в 12-ти клас не би трябвало да се притеснява нито един учител или родител - външното оценяване е нужно за анализа. Имаме още 2-3 месеца. Децата се справиха, чете се бавно (при диктовките), дикцията на дикторите е много добра - нужно е децата да са при еднакви условия. Имаме варианти за реакция, ако спре интернета, тока по време на изпита, увери той.
За матурите по математика в 7-ми клас, Вълчев каза, че не мисли, че не е обективно оценяването. Някои въпроси предполагат още време, призна той. Обсъждаме, че за изпитите се изисква прекалено заучаване, за това има проблеми. Прекалено много понятия има в 5-7 клас. Възможно е да се въведат интегрални тестове през 2022 г., в тях да имаме и въпроси от природни науки, каза Вълчев.
Запитан дали е възможно да има безплатни учебници за децата на многодетни семейства, които ходят на училище, министър Вълчев обясни, че допълнително ще бъдат предоставени 15 млн. лв. за учебни помагала и пари за закуска. Тези пари са за дофинансиране на храненето в детската градина и в началното училище. Такси има само за храненето, те ще бъдат частично възстановени от страна на държавата.
Министърът подчерта, че училището има и възпитателна роля. Трудно е с възпитанието на децата, призна той. Днес децата живеят в среда, в която има много фактори за неблагоприятно възпитателно действие и образователната система трябва да компенсира, заяви министърът.
Относно скандала в пернишко училище, министър Вълчев заяви, че сексуално образование винаги е имало в българското училище. И по времето на социализма имаше здравни теми, биология. Ако погледнете стандарта имаме ден на сексуалното образование. Нямаме ранно сексуално образование, то трябва да предхожда половото съзряване, категоричен е образователният министър.
Децата с обект на множество влияния. Може би имаме нужда от по-ранно образование - в 3-ти, 4-ти клас да бъде началото на сексуалното образование, смята Вълчев. /news.bg
Това заяви пред bTV министърът на образованието Кирил Вълчев по повод предстоящото задължително предучилищно образование за 4-годишните деца.
78% от децата са обхванати от системата. ?-ти от децата, които не са обхванати от системата за предучилищното образование, са от семейства, където българският език не е майчин.
Включването в предучилищната е най-силната интеграционна мярка, категоричен е той. Ако на 4 г. децата са в предучилищна, това дава резултати за по-нататъшното развитие на детето. Началните учители могат да кажат за разликата. В този период най-силно се образуват мозъчните връзки, каза Вълчев.
За това, ако децата отидат на предучилищна от 4-годишни, те имат шанс да бъдат професионално подготвени в по-късна възраст, смята министърът.
Вълчев призна, че има и такива деца, които са обхванати от образователната система, но след това са отпаднали.
В София няма проблем със склонността (на родителите) за включване в предучилищната система, а с невъзможността (заради липса на места в детските градини - б.р.) каза Вълчев. В южните квартали на София са се заселили над 400 000 души, градът не може да насмогне. За 3 г. могат да се построят над 70 градини.
Имаме села, където няма детски градини, поясни Вълчев.
Той смята, че до 2-3 години ще бъде преодолян недостига (на детски градини - б.р.) с изключение на София. В града трябва да продължат да строят градини, дори да бъде преодолян недостига, смята министърът.
По думите му има възможност за 2-годишен отлагателен период за влизането на 4-годишните в училище.
Той е категоричен, че предучилищната не ограбва детството. Нищо не се променя за децата, които са включени в предучилищната - те учат чрез игра. Искаме да обхванем повече деца, най-вече тези, за които майчиният език не е българският. Приносът за тези деца е огромен - учат ги на български, да декламират, да пеят на български, да си мият зъбите.
От 3 до 7-годишна възраст е ключов период за детето, когато се развиват когнитивни, езикови умения, поясни министърът. Днешните деца са утрешните родители, мотивира той искането за ранно влизане в образователната система на децата.
Относно матурите, министър Вълчев е категоричен, че за тези проверки в 7-ми и в 12-ти клас не би трябвало да се притеснява нито един учител или родител - външното оценяване е нужно за анализа. Имаме още 2-3 месеца. Децата се справиха, чете се бавно (при диктовките), дикцията на дикторите е много добра - нужно е децата да са при еднакви условия. Имаме варианти за реакция, ако спре интернета, тока по време на изпита, увери той.
За матурите по математика в 7-ми клас, Вълчев каза, че не мисли, че не е обективно оценяването. Някои въпроси предполагат още време, призна той. Обсъждаме, че за изпитите се изисква прекалено заучаване, за това има проблеми. Прекалено много понятия има в 5-7 клас. Възможно е да се въведат интегрални тестове през 2022 г., в тях да имаме и въпроси от природни науки, каза Вълчев.
Запитан дали е възможно да има безплатни учебници за децата на многодетни семейства, които ходят на училище, министър Вълчев обясни, че допълнително ще бъдат предоставени 15 млн. лв. за учебни помагала и пари за закуска. Тези пари са за дофинансиране на храненето в детската градина и в началното училище. Такси има само за храненето, те ще бъдат частично възстановени от страна на държавата.
Министърът подчерта, че училището има и възпитателна роля. Трудно е с възпитанието на децата, призна той. Днес децата живеят в среда, в която има много фактори за неблагоприятно възпитателно действие и образователната система трябва да компенсира, заяви министърът.
Относно скандала в пернишко училище, министър Вълчев заяви, че сексуално образование винаги е имало в българското училище. И по времето на социализма имаше здравни теми, биология. Ако погледнете стандарта имаме ден на сексуалното образование. Нямаме ранно сексуално образование, то трябва да предхожда половото съзряване, категоричен е образователният министър.
Децата с обект на множество влияния. Може би имаме нужда от по-ранно образование - в 3-ти, 4-ти клас да бъде началото на сексуалното образование, смята Вълчев. /news.bg
CHF | 1 | 1.99738 |
GBP | 1 | 2.28285 |
RON | 10 | 3.93045 |
TRY | 100 | 5.61254 |
USD | 1 | 1.82447 |
Последни новини
- 17:49 ГЕРБ и ПП-ДБ отхвърлиха дебата за корупция в Митниците и участието на Асен Василев
- 17:41 Шойгу: Русия няма военен или геополитически интерес да напада държави от НАТО
- 17:33 "Бизнес инсайдер": Одобрената от САЩ помощ за Украйна може да е последна
- 17:22 Наш европейски шампион в щангите получи тригодишно допинг наказание
- 17:10 Фермери: Внасяме евтино и некачествено сухо мляко от Украйна, а родното не се изкупува
- 17:01 Събирачи на трюфели и гъби у нас се обявиха против промени в данъчен закон
- 16:50 Необичайно проучване: Кой е най-прекрасно ухаещият град в света?
- 16:44 Ан Хатауей: Накараха ме да целувам 10 момчета заради роли