Вълчев: Училището трябва да компенсира недостига на възпитание

България 24.02.2020 10:20

100 000 млн. годишно ще се дадат допълнително за предучилищното образование (за следващата година). Мярката е по-задължаваща за общините (да осигурят базата - б.р.), не за родителите.

Това заяви пред bTV министърът на образованието Кирил Вълчев по повод предстоящото задължително предучилищно образование за 4-годишните деца.

78% от децата са обхванати от системата. ?-ти от децата, които не са обхванати от системата за предучилищното образование, са от семейства, където българският език не е майчин.

Включването в предучилищната е най-силната интеграционна мярка, категоричен е той. Ако на 4 г. децата са в предучилищна, това дава резултати за по-нататъшното развитие на детето. Началните учители могат да кажат за разликата. В този период най-силно се образуват мозъчните връзки, каза Вълчев.

За това, ако децата отидат на предучилищна от 4-годишни, те имат шанс да бъдат професионално подготвени в по-късна възраст, смята министърът.

Вълчев призна, че има и такива деца, които са обхванати от образователната система, но след това са отпаднали.

В София няма проблем със склонността (на родителите) за включване в предучилищната система, а с невъзможността (заради липса на места в детските градини - б.р.) каза Вълчев. В южните квартали на София са се заселили над 400 000 души, градът не може да насмогне. За 3 г. могат да се построят над 70 градини.

Имаме села, където няма детски градини, поясни Вълчев.

Той смята, че до 2-3 години ще бъде преодолян недостига (на детски градини - б.р.) с изключение на София. В града трябва да продължат да строят градини, дори да бъде преодолян недостига, смята министърът.

По думите му има възможност за 2-годишен отлагателен период за влизането на 4-годишните в училище.

Той е категоричен, че предучилищната не ограбва детството. Нищо не се променя за децата, които са включени в предучилищната - те учат чрез игра. Искаме да обхванем повече деца, най-вече тези, за които майчиният език не е българският. Приносът за тези деца е огромен - учат ги на български, да декламират, да пеят на български, да си мият зъбите.

От 3 до 7-годишна възраст е ключов период за детето, когато се развиват когнитивни, езикови умения, поясни министърът. Днешните деца са утрешните родители, мотивира той искането за ранно влизане в образователната система на децата.

Относно матурите, министър Вълчев е категоричен, че за тези проверки в 7-ми и в 12-ти клас не би трябвало да се притеснява нито един учител или родител - външното оценяване е нужно за анализа. Имаме още 2-3 месеца. Децата се справиха, чете се бавно (при диктовките), дикцията на дикторите е много добра - нужно е децата да са при еднакви условия. Имаме варианти за реакция, ако спре интернета, тока по време на изпита, увери той.

За матурите по математика в 7-ми клас, Вълчев каза, че не мисли, че не е обективно оценяването. Някои въпроси предполагат още време, призна той. Обсъждаме, че за изпитите се изисква прекалено заучаване, за това има проблеми. Прекалено много понятия има в 5-7 клас. Възможно е да се въведат интегрални тестове през 2022 г., в тях да имаме и въпроси от природни науки, каза Вълчев.

Запитан дали е възможно да има безплатни учебници за децата на многодетни семейства, които ходят на училище, министър Вълчев обясни, че допълнително ще бъдат предоставени 15 млн. лв. за учебни помагала и пари за закуска. Тези пари са за дофинансиране на храненето в детската градина и в началното училище. Такси има само за храненето, те ще бъдат частично възстановени от страна на държавата.

Министърът подчерта, че училището има и възпитателна роля. Трудно е с възпитанието на децата, призна той. Днес децата живеят в среда, в която има много фактори за неблагоприятно възпитателно действие и образователната система трябва да компенсира, заяви министърът.

Относно скандала в пернишко училище, министър Вълчев заяви, че сексуално образование винаги е имало в българското училище. И по времето на социализма имаше здравни теми, биология. Ако погледнете стандарта имаме ден на сексуалното образование. Нямаме ранно сексуално образование, то трябва да предхожда половото съзряване, категоричен е образователният министър.

Децата с обект на множество влияния. Може би имаме нужда от по-ранно образование - в 3-ти, 4-ти клас да бъде началото на сексуалното образование, смята Вълчев. /news.bg
CHF CHF 1 1.99738
GBP GBP 1 2.28285
RON RON 10 3.93045
TRY TRY 100 5.61254
USD USD 1 1.82447