По деца не се плюе, само по учители може

Избрано 08.02.2020 19:08

Имаме дете в трети клас, което системно тормози другите, закъснява за училище. В деня на инцидента не носи пособия за учене, сбива се с един от съучениците и наплюва друг. Имаме госпожа, която отдавна понася агресивните му изблици, и на която й е писнало другите да бъдат тормозени от него, и е принудена да го възпитава вместо родителите му. Имаме и клас, който организирано наплюва малкия дразнител. Последното не е сигурно - според едни учителката е казала на наплютите деца да отвърнат със същото, според други - всички се строили в редица и минали да заплюят съученика си.

Избухва скандал, всички са възмутени от решението на педагожката. По случая е ангажирана и прокуратурата, която установява, че няма данни да извършено престъпление и няма да образува досъдебно производство. Сезирана e и агенцията за защита на децата. Всякакви възможно институции са вдигнати на крак. Разбира се, намесват се и психолози.

Бабата на въпросното дете, единствената застанала пред камери от семейството, уточнява, че е възможно то да е предизвикало подобно отношение, но не може един учител да реагира с подобни методи. Учител не може, но бой вкъщи може. Детето си е наше и ще го възпитаваме както сметнем за добре. Внучето е преместено в друго училище, да плюе и тормози други деца. В училище "Проф. Иван Батаклиев", където се развиват "възмутителните" събития, могат да си отдъхнат, а госпожата, която между другото е била номинирана за "Учител на годината", е с последно предупреждение за уволнение. Нея другите родители я харесват и уважават и затова организират подписка в подкрепа.

С бившия съученик на децата им работи психолог. Изобщо много се работи със психолози по всякакви поводи напоследък в училищата ни. И малко се работи с родителите, които отглеждат плюещо и биещо поколение.

Няколко дни преди този "скандален" случай едни дечица се забавляват, състезавайки се кой ще скочи по-високо. Друго детенце снима с телефона си. Две от момчетата предизвикват съученика си да скочи и когато го прави, го удрят през краката. Голяма забава, всички са развеселени. До момента, в който забелязват, че ръката на пострадалия е в неестествена поза и разбират, че са сгафили сериозно. Момчето е с счупена ръка, претърпяло операция, с импланти, за да се овладеят последствията от падането. Тази забавна случка обаче е публикувана в мрежата, въпреки нещастния развой на събитията или точно заради него.

Пред директорката учениците, предизвикали инцидента признали, че имитирали видео от известно мобилно приложение.

Оказва се, че сега били много на мода този вид "скечове", които учениците снимат с телефоните си и качват в интернет. Според психиатър помолен да коментира тази мода тийнейджърите избирали някой по-слаб, предизвиквали го да бъде един от тях и да прави каквото му казват. Това било нов начин за малтретиране и унижение. Психиатърът посъветва родителите да преглеждат клипчетата, които децата им качват в интернет.

Според тревожната статистика, която цитираме всеки път при подобен повод, ежедневно у нас 30 деца стават жертва на агресия в училище. Тази статистика е малко поовехтяла, защото е отпреди две години, но по-сериозно проучване по темата напоследък не е правено. Предвид събитията, на които ставаме свидетели непрекъснато, вероятно ще е достоверно да кажем, че тенденция към намаляване на агресивните прояви няма. Факт е, че тормозът се пренася в интернет и там сме на едно от първите места в не само в Европа, но и в света. Според експерти от Центъра за безопасен интернет 97% от децата (на практика всички) са онлайн. Първото влизане в мрежата вече е на 7 години, през смартфоните, които са им купили родителите им.

През 2018 г. година приключва едно изследване на агресията и тормоза в училище, извършено с подкрепата на Европейската комисия, по програма "Еразъм+". Участват три организации от Унгария, Малта и България, които стартират пилотен проект за развитие и анализ на програма за смесени общински училища, свързана с тормоза и агресията.

Макар проектът да е фиксиран върху определен тип учебни заведения, анализът на резултатите е интересен, тъй като анкетите са проведени сред учители, родители и ученици.

Според родителите, причина за проява на агресия в училище е желанието да се привлече вниманието на другите (87%); демонстрация на сила (60%); поведенчески затруднения (47%). 40% от запитаните смятат, че децата наблюдават подобно поведение вкъщи.

В мненията на учителите констатациите са малко по-различни, но отново доминира аргументът за привличане на вниманието на другите (71%). Също толкова са посочили като причина за прояви на агресия в училище - подобното поведение вкъщи.

Какви са отговорите на учениците? Макар и те да определят като основна причина привличането на вниманието, следващите отговори се различават както от тези на родителите, така и от отговорите на учителите - "мислят се за по-добри от останалите", "не харесват различните от тях", "демонстрират сила".

Анкетиращите са попитали и къде децата са най-уязвими за агресия и тормоз. Учителите отговарят - в социалните мрежи, в училищния двор, в коридорите. Родителите са убедени, че това се случва в класната стая, социалните мрежи и в тоалетните. Учениците твърдят, че най-често проявите на агресия се случват в училищния двор или коридор и в социалните мрежи.

Учителите са запитани и дали са ставали свидетели на прояви на тормоз и са се заели със ситуацията, което би било следващата им стъпка. Според отговорите повечето проследяват събитието и само 4% от тях казват, че го оставят да се разсее.

Родителите не са много отзивчиви да отговорят на въпроса каква би била реакцията им, когато детето им взема участие в проява на тормоз (като жертва или като извършител). Само няколко отговора изтъкват, че биха се свързали с главния учител, за да поискат помощ, или с родителите на другото замесено дете. Други родители казват, че биха се справили със случаи сами като разговарят с детето си и опитат да разберат каква е причината за проблема.

Интересно е да се отбележи, че повече от половината родители очакват училището да се справи с проявите на тормоз. 53% от родителите смятат, че училището ще предприеме действия, т.е. че администрацията ще бъде уведомена, училищните психолози ще се включат или ще се приложат други мерки. В същото време 47% от тях не знаят дали училището ще вземе някакви мерки. Само един родител посочва, че "могат да се направят много неща, но всичко зависи от сътрудничеството между учители и родители", твърдят авторите на проекта.

Помолени да напишат какво би помогнало на класа им или на училището да намали агресията и тормоза, учениците посочват като най-ефективна мярка да се провеждат разговори по тези въпроси с участието на родители; на второ място се искат по-сериозни наказания за агресорите; "нищо не може да се направи", казват много от децата.

Авторите на изследването цитират мнение на ученик, според което "учителите се страхуват от някои ученици и не могат да спрат тормоза. Има ученици, които се държат зле с други ученици, както и с учителите. Учителите си мълчат, а трябва да ги докладват. Има ученици, които трябва да бъдат изключени".

В същото време попитани дали биха участвали в събития организирани от училището, свързани с тормоза, агресията над децата, 64% от родителите са отговорили с "не".

Защо им е да се ангажират с подобни събития, като могат да влязат във фейсбук и да изразят мощното си възмущение от някой "самозабравил" се педагог, който организира колективно плюене например. Други може и пред камера да застанат да изконсумират 30-те си секунди популярност, за да видят всички колко са загрижени за децата си, докато с тях работят психолозите.

Защото учител може да се плюе. Последствия няма. Виж дете е друго - веднага се сезира прокуратурата. /news.bg
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827