Селско училище, обявило Красимир Вълчев за най-загрижен министър, чака деца от 5 страни

България 05.02.2020 18:29

- В Грохотно работят по няколко международни проекта на програма “Еразъм+”

- Децата учат и чрез игри, създадени от директорката и учителите

“Много са креативни и иновативни, имат много проекти по “Еразъм”. Впечатляващо е как едно малко, отдалечено училище може да е много работещо благодарение на директора и на учителите.”

Това каза преди дни за 24 часа” министърът на образованието Красимир Вълчев за училището в девинското село Грохотно. Оттам му издадоха сертификат за “най-загрижения министър”, защото

им даде пари

за пълна

дигитализация

и е първият министър от почти век, който прекрачва прага им. Вълчев бе там през октомври миналата година. В селото приеха визитата като историческа.

“Нищо не сме искали. Просто благодарих, че едно малко селско училище може да посрещне министър. С благодарност и без ирония казах, че досега не сме получили никакви средства от държавата”, казва директорката Фани Василева.

Училището обаче изненадващо видя по сметката си над 31 хил. лв., преведени от министерството. Средствата ще бъдат използвани за подмяна на компютърния кабинет, поставяне на интерактивни дъски във всяка класна стая, лаптопи към тях, както и други устройства и интерактивни и иновативни приложения за обучение. В Грохотно учат 52 деца от 1-и до 7-и клас. Сградата на училището е на 60 години. Класните стаи се отопляват с печки на дърва.

“Министърът ме попита дали нямаме нужда от средства за ремонт на покрива. Много училища в България плачат за покривите си и получават пари. Казах, че се справяме сами. Впечатлил се от това, което правим. Един от колегите споменал, че компютрите ни са стари, на над 10 години, нищо повече”, твърди директорката.

Казва, че

сама през лятото

шпакловала и

боядисала

фоайето на сградата. Всички подобрения са правени със собствени средства - за сметка на бюджета на училището или с част от средствата по програма “Еразъм +”.

Вълчев бил впечатлен как децата в селото се образоват с игри, създадени от учителите, работят по много национални и международни проекти и имат етнографски музей, в чиито творчески работилници участват родители и партньори от Европа.

В Грохотно всички деца са билингви. Усвояват български в училище, а комуникират главно на турски в семействата си. От първи клас учат по специално изработени стенни картини за развитие на речта и усвояване на думи. Педагозите установили, че така по-лесно придобиват езикови знания.

Освен това директорката и учителите са създали игри, от които учениците черпят знания, опит и умения.

Едната е за начален курс и се казва “предлагам - играя - мисля - откривам”. Другата е “знам - умея - мога - уча”. Изработени са от винил и се играят в коридора. Те са на 2 нива, всяко съдържа различни по трудност въпроси. Детето хвърля специално изработен зар, който попада на съответния въпрос.

Към игрите има и практически задачи. Някои се изпълняват на момента, други са свързани с презентации или изготвяне на проекти. “Те са създадени по идея на програма “Еразъм +”. С тях учениците получават комплексни знания едновременно в различни образователни области. Харесани са в много европейски страни. От училища в Полша, Турция, Италия, Латвия и други страни са ни искали съгласие да си изработят и те такива. Много директори от България заявиха желание да им изработим и да си ги купят”, казва Василева.

Училището работи едновременно по пет международни проекта по “Еразъм +”. По тях

над 85 процента

от децата са

посетили

различни

европейски

страни

Били са в Италия, Малта, Португалия, Естония, Турция, Гърция и много други.

Селското училище неведнъж е било домакин на деца и учители от дузина европейски държави. Обикновено гостите отсядат по домовете на връстници от Грохотно или в хотели в Девин.

През март очакват 33 деца, учители и директори от 5 европейски страни. Ще ги учат на история, като им покажат, че понякога не целта, а пътят до нея е важен. Едни от децата ще правят интервюта за Трети март, други ще рисуват. Учителите също имат предварителна задача -

саморъчно

да изработят

знамето на

Райна Княгиня

и Самарското

и към етнографския музей да добавят историческа сбирка.

Отскоро училището е започнало създаването на уникална “Смесена екосистема”. За тази цел от всяко посещение в европейска страна деца и учители пренасят различни семена на дървета, цветя и билки и ги засаждат в наши условия, за да проследяват развитието им. Има вече растения от бреговете на Адриатическо море, Егейско море, на Атлантическия океан и много други райони на Европа.

От Европа те

пренасят и

вулканични

камъни,

магма, парчета от солни мини и други интересни неща, които им помагат в обучението. Като от вулкана Етна и Везувий в Италия, солните мини в Полша и Румъния. Сбирката е станала част от стенен декоративен ансамбъл в един от коридорите - така прикрили паднала мазилка.

В двора на ОУ “Гео Милев” педагозите и учениците сами са изградили цветна пешеходна безопасна пътека, имат и кабинет по безопасност на движението. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549