Още снимки:
test

Имунната ни система лекува ракови заболявания - с генно инженерство

21.01.2020 13.39

Новооткрита част от нашата имунна система може да бъде използвана за лечение на всички видове рак. Екип на Университета в Кардиф откри метод за унищожение на рак простата, гърдата, белите дробове и други видове рак при лабораторни тестове, съобщава БиБиСи.

Резултатите, публикувани в Nature Immunology, не са тествани при пациенти, но изследователите твърдят, че имат "огромен потенциал". Експертите коментира, че въпреки че работата все още е в начален етап, тя е много вълнуваща.

Нашата имунна система е естествената защита на тялото ни срещу инфекция, но също така атакува ракови клетки. Учените търсят "нетрадиционни" и по-рано неразкрити начини имунната система естествено да атакува тумори.

Това, което откриват, е Т-клетка в човешката кръв. Това е имунна клетка, която може да сканира тялото, за да прецени дали има заплаха, която трябва да бъде премахната. Разликата е, че може да атакува широк спектър от ракови заболявания. "Има възможност да се лекува всеки пациент. Преди никой не вярваше, че това може да е възможно", коментира проф. Андрю Сюел пред БиБиСи.

"Това повдига перспективата за лечение на рак, един вид Т-клетки, които биха могли да унищожат много различни видове рак." Т-клетките имат "рецептори" на повърхността си, които им позволяват да "виждат" на химическо ниво.

Екипът на Кардиф открива Т-клетка и нейния рецептор, който може да открие и убие широк спектър от ракови клетки в лаборатория, включително клетки от рак на белия дроб, кожата, кръвта, дебелото черво, гърдата, костите, простатата, яйчниците, бъбреците и шийката на матката.

Най-важното е, че оставя нормалните тъкани недокоснати. Точно как става това все още се изследва.

Този конкретен Т-клетъчен рецептор взаимодейства с молекула, наречена MR1, която се намира на повърхността на всяка клетка в човешкото тяло. Смята се, че MR1 отчита изкривения метаболизъм, протичащ в ракова клетка към имунната система.

"Ние сме първите, които описват Т-клетка, която открива MR1 в раковите клетки - това не е правено досега, това е първо по рода си", обяснява научният сътрудник Гари Долтън.

Т-клетъчните ракови терапии вече съществуват и развитието на имунотерапията срещу рак е едно от най-вълнуващите постижения в тази област. Най-известният пример е CAR-T - живо лекарство, произведено чрез геннно инженерство на Т-клетки на пациент за търсене и унищожаване на рак.

CAR-T може да има сериозни резултати, като някои пациенти от неизлечимо болни изпадат в пълна ремисия. Подходът обаче е силно специфичен и работи само при ограничен брой ракови заболявания, където има ясна цел, която Т-клетките да открият, но има много малък успех при "солидни ракови заболявания".

Според учените, техният Т-клетъчен рецептор може да доведе до "универсално" лечение на рак. Идеята е кръвна проба да бъде взета от пациенти с рак. Техни Т-клетки ще бъдат извлечени и след това генетично модифицирани, така че да бъдат препрограмирани за откриване на рак.

Обновените клетки ще се отглеждат в огромни количества в лаборатория и след това ще бъдат пуснати обратно в пациента. Това е същият процес, използван за CAR-T терапии. Изследванията обаче са тествани само при животни и върху клетки в лабораторията и ще са необходими повече проверки за безопасност, преди да започнат изпитания върху хора.

Лусия Мори и Дженаро Де Либеро от университета в Базел в Швейцария заявиха, че изследването има "голям потенциал", но е в твърде ранен етап, за да се каже, че ще работи при всички видове рак.

"Ние сме много развълнувани от имунологичните функции на тази нова Т-клетъчна популация и потенциалната употреба на техните TCR в терапия с туморни клетки", коментират те.

Даниел Дейвис, професор по имунология в Манчестърския университет, каза: "В момента това са много основни изследвания и не са близо до действителни лекарства за пациентите. Няма съмнение, че това е много вълнуващо откритие, както за усъвършенстване на основните ни познания за имунната система, така и за възможността за бъдещи нови лекарства." /news.bg

Днес+

14:20
Сондата "Джуно" установи точното количество вода в атмосферата на Юпитер
20 февруари 2020 г.
10:42
Мазните храни и сладкишите спъват работата на мозъка
09:56
Змийската отрова може да лекува рак
19 февруари 2020 г.
15:25
Неандерталците са погребвали мъртвите си с цветя
14:01
Пращат четирима туристи по-дълбоко в космоса, отколкото досега
18 февруари 2020 г.
19:08
SpaceX извежда 4 туристи в космоса до 2 г.
16:15