GPS ще определя маршрута при изпит по кормуване

България 03.01.2020 09:08

GPS система ще определя маршрута при изпит по кормуване, а изпитващият ще отбелязва грешките на кандидат-шофьора в таблет. Това предвиждат промени в наредба 38, публикувани за обществено обсъждане.

Отново се слага каруцата пред коня, коментира пред Дарик председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Той изтъкна, че трябва да има нов прочит на материала за обучение на водачите, преди да се променя изпитът.

Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев заяви, че въвеждането на GPS система е положителна стъпка, но е важно тя, а не изпитващият да дават и указанията за смяна на посоката.

Според предложените промени изпитващият ще носи със себе си GPS, таблет и видеокамера. Под видеонабюдение GPS-ът ще задава произволен маршрут, а изпитващият ще отбелязва грешките на кандидат-шофьора, ако има такива, в таблета. Според председателя на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев електронизацията е положителна стъпка, която ще елиминира човешкия фактор при начина на провеждане на изпита и поставянето на оценка. Той подчерта, че и указанията за смяна на посоката трябва да се дават от GPS-а, а не от изпитващия.

Според Красимир Георгиев изпитващият трябва да седи на задна седалка в колата, а не отпред, както е сега.

"Първо, те не винаги са компетентни да работят с изпитващите устройства. Второ, целият поглед на кандидата по време на изпита е насочен към изпитващия. С това отвличане на вниманието той допуска още грешки и се опорочава цялата обективност на изпита," подчерта той.

Георгиев допълни, че инструкторът трябва да седи отпред, а ако използва нерегламентирано педалите, има устройства, които издават светлинен и звуков сигнал.

Съюзът на преподавателите по авто-мото подготовка от години настоява да се въведе GPS система, която да определя маршрута по време на изпит по кормуване, заяви председателят му Йонко Иванов.

"Това е единственото положително нещо, което в тази автомобилна администрация след 8 години разбраха, че трябва да бъде направено. Но доколко ще бъде направено, ние виждаме, че те измислят глупост след глупост."

Трябва да има нов прочит на материала за обучение на водачите, преди да се променя изпитът, изтъкна Иванов.

"Навръх Нова година слагат каруцата пред коня. Те не можаха да уточнят до момента дали ще има изменение на учебната документация, в която дебело подчертавам, че трябва да влезе нов изпит за категория А - А1 и А2. Трябва да се намали и теоретичното обучение," категоричен е той.

Промените в наредбата за изпитите по кормуване предвижда и забрана на устройствата за заглушаване на електронни сигнали, които могат да блокират GPS системата. В автомобила, както и на теоретичния изпит, ще се прави и лицево разпознаване на кандидат-водача. Залите, където се решават листовки, трябва да са оборудвани със стационарна рамка и преносимо устройство, които да засекат електронни устройства, ако такива има у кандидатите. Задължително е и наличието на устройство за засичане на радиоизлъчвания.

Общественото обсъждане на промените в наредбата приключва на 29 януари. /dnews.bg
CHF CHF 1 1.97959
GBP GBP 1 2.28624
RON RON 10 3.93132
TRY TRY 100 5.59248
USD USD 1 1.80078