Нулева гравитация убива над 80% ракови клетки

Наука 05.12.2019 14:10

Учени откриха, че само след един ден в условия на нулева гравитация, над 80% от раковите клетки умират. Сега техният план е да ги изпратят в космоса. Първоначалните резултати потвърждават по-ранните открития на немски учени, съобщава "Дойче веле".

Австралийски учени планират да изпратят ракови клетки в космоса, след като първоначалните изследвания на Земята показват, че микрогравитацията има забележителен ефект върху раковите клетки.

"Много хора около мен започнаха да се разболяват от рак и това наистина ме мотивира да изследвам раковите клетки", коментира Джошуа Чу, изследовател по биомедицински инженеринг от Университета за технологии в Сидни. Той обясни, че е подканен да тества как раковите клетки се държат при нулева гравитация след предишни изследвания за това как да се предотврати загубата на кост в космоса.

"Няма начин да разработим лек "сребърен куршум" срещу рак, защото ракът при всеки е различен и хората реагират различно. Но това, което наистина исках да знам, е: има ли нещо общо при тези ракови заболявания, ето защо ги поставих в устройството за микрогравитация."

"Взехме четири различни вида ракови клетки от различни части на тялото - гърдата, яйчниците, белите дробове и носа - и ги поставихме в състояние на микрогравитация. И това, което открихме, е че за 24 часа 80 до 90% от тези ракови клетки всъщност умират", допълва Чу.

Заедно с един от учениците си Антъни Киролос, Чу планира да изпрати ракови клетки до Международната космическа станция (МКС) през 2020 г. "Искаме да видим дали всъщност микрогравитацията влияе върху клетката или може да са други неща в космоса - като слънчева радиация."

По думите му, "трябваше сами да разработваме много от тези технологии. Инженерингът е предизвикателство, но всъщност запазването на клетките живи и извличането им от космоса ще бъде наистина трудно."

Не за първи път ракови клетки са изпратени в космоса. Друг учен, добре запознат с подобни предизвикателства, е Даниела Грим, професор по гравитационна биология и транслационна регенеративна медицина в университета в Магдебург в централна Германия.

През 2017 г. Грим проведе експеримент, тестващ поведението на клетките на рак на щитовидната жлеза в космоса. Малък контейнер, в който са разположени тироидни тумурни клетки на щитовидната жлеза е изстрелян на борда на китайски космически апарат.

"Това ново изследване е страхотно, това е потвърждение на резултатите от нашите изследвания - особено след като австралийските учени са разгледали други видове рак", заяви Грим.

Само при нулева гравитация клетките умират чрез "програмирана клетъчна смърт".

От около 20 години учени изследват как клетките се развиват в триизмерни клетъчни клъстери - така наречените сфероиди - при микрогравитация. Свойствата им са много по-сходни с тези на туморите в човешкото тяло, отколкото тези на клетъчните култури, които могат да се култивират в лабораторията само в 2D.

Тези сфероиди се използват при търсенето на биомолекули, към които може да се свърже активно вещество. Сфероидите съдържат много различни протеини, които предизвикват програмирана клетъчна смърт, наред с други неща.

В здравите клетки тази команда за биологично самоубийство гарантира, че стари или повредени клетки умират. В туморните клетки обаче тази важна клетъчна смърт вече не е ефективна. Болната клетка живее и се разделя, а ракът се размножава.

Целта е да се разработят лекарства, които стимулират или инхибират протеините - което ще изисква допълнителни изследвания в микрогравитация. /news.bg