Още снимки:
test

Как и кога електромобилите ще станат масови?

30.11.2019 17.34

Автомобилната индустрия се насочва към бъдещето, което ще промени транспорта по същия начин, по който електричеството е променило човечеството. Електрическите и самоуправляващите се превозни средства завинаги ще променят автомобилния пейзаж. Въпросът е колко скоро ще се случи това, пише CNN.

Както всяка революция, и тази ще бъде отприщена от търсенето на пазара.

Освен огромните ползи за околната среда, собствениците харесват електрическите си превозни средства и заради тяхната производителност, тихата работа, стабилното ускорение, стил, интериорно пространство и много други.

Дори много от феновете на бензиновите двигатели бързо се съгласяват, че е много по-удобно, когато не им се налага да зареждат на бензиностанция. И малко по малко собствениците, макар и понякога да не го усещат веднага, стават все по-лоялни към електромобилите си.

Какво обаче може да се каже за хората, които поради една или друга причина не притежават електромобил?

Първият въпрос е дали тези хора всъщност искат да си закупят елкола. Преди около 25 години, когато за първи път идеята за електрическо превозно средство започна реално да се обмисля, се говореше за обхват от около 70 мили. Тогава отговорът на поставения по-горе въпрос беше по-скоро "не". Днес обаче сме свидетели на революционни промени, които пряко рефлектират върху потребителското мнение - днес отговорът на въпроса е много по-обнадеждаващ.

Това се потвърждава от скорошно проучване на американския производител на автомобили General Motors (GM) на потребителското мнение по въпроса. В Лос Анджелис и Чикаго от компанията показват на потребители шест различни модели SUV - три бензинови и три електрически. "Когато попитахме хора какво биха предпочели на първо място, 40% от респондентите в Чикаго избраха електрическо SUV, а в Лос Анджелис това направиха 45%. Отговорът на анкетираните е бил такъв въпреки премията от няколко хиляди долара от цената на електрическите модели, както и преди държавните данъчни кредити и бонуси, които вярваме, че ще продължат да насочват хората към електрическите превозни средства", пишат от компанията.

Резултатите от анализа показват, че различните респонденти за заявили различни притеснения, що се отнася до електромобилите. Повечето хора казват, че искат превозни средства, които могат да съответстват по обхват на автомобили с бензин, а други - че искат елколите да бъдат по-достъпни. Колкото по-скоро успеем да отговорим на тези предизвикателства, толкова по-бързо електромобилите ще станат масови, коментира президентът на GM Марк Рюс.

Разстоянието, което един електромобил може да измине с едно зареждане, все още е най-голямата бариера.

Повечето анкетирани потребители обясняват, че искат да изминат поне 480 километра с едно зареждане. И ако погледнете пазара днес, данните потвърждават това. По-голямата част от продаваните електрически превозни средства - почти 90% - всъщност представляват само шест модела, които са с обхват от 380 километра или повече. Според данните на IHS Markit това са три модела Tesla (Model X, Model S, Model 3), Chevrolet Bolt EV, Hyundai Kona и Kia Niro.

Факт е, че днес литиево-йонните батерии, които захранват почти всички електрически автомобили на пътя, бързо се подобряват. По този начин те увеличават обхвата на колите с всяко следващо поколение.

Наскоро GM обявиха, че Chevrolet Bolt EV 2020 ще има диапазон от 259 мили (414 километра), което е подобрение с 21 мили в сравнение с предишния модел. Обхватът на елколите ще продължи да се подобрява, а тревожността относно обхвата несъмнено ще се разсее, прогнозира Рюс.

Зареждане

Изследването на GM също показва, че най-голям е делът на хората, които са искали да си закупят електромобил, но не са го направили заради липсата на станции за зареждане.

За да могат електромобилите да бъдат възприети и разпространени масово, трябва компаниите производители, компаниите за зареждащи станции, индустриалните групи и правителствата на държавите да работят заедно на всички нива по веригата, най-вече за това потребителите да имат възможно най-голям достъп до обществени станции за зареждане - те да бъдат позиционирани на колкото се може повече локации, казва президентът на GM.

Вече наблюдаваме засилена партньорска активност между производители на елколи и компании за зареждащи станции, както и строителни компании, които изграждат големи инфраструктурни проекти, с цел да се добавят хиляди допълнителни обществени станции за зареждане в САЩ.

Частните станции за зареждане обаче също са толкова важни. Близо 80% от собствениците на електрически превозни средства зареждат превозните си средства у дома, а 15% - на работното място. Останалите потребители използват обществени станции, показва изследването на GM.

Следователно по-големите усилия в посока безпроблемно зареждане са жизненоважни. В същото време тук важи и пазарният принцип, че колкото по-голямо е търсенето, толкова по-малка ще става цената. Междувременно все повече компании предлагат услуги за монтирането на зареждащи станции по домовете на потребителите. Скоро това трябва да стане все по-изгодно, което ще доведе до по-голямо удобство и спокойствие сред притежателите на електрически коли.

Цена

Друго много важно предимство е цената - както на самите превозни средства, така и цената на експлоатацията.

Повечето собственици на елколи споделят, че средната цена за експлоатация е с около една трета по-ниска от цената за експлоатация на автомобил с бензинов двигател.

Но цена на самите електромобили все още е значително по-висока. Точно тук трябва да се регистрира промяна, тъй като всяко ново поколение батерии подобрява ефективността и намалява разходите. Това обаче не прави задължително цената по-ниска, защото разходите по разработването на новите технологии са по-високи.

Гледайки напред, от GM са на мнение, че разходите по електрозадвижващите системи ще се изравнят с тези на двигателите в вътрешно горене. Според производителят това ще стане до 10 години или дори по-скоро. След това елколите ще стават все по-добри, по-евтини и по-привлекателни за средния потребител, предвид в пъти по-ниските си разходи за експлоатация. И редица други фактори ще допринесат за тази трансформация - най-вече увеличаването на регулаторните разходи за бензиновите и дизеловите двигатели.

Премахването на всички тези бариери несъмнено ще бъде разковничето за масовото преминаване към електромобили. Те ще бъдат основните превозни средства, а не кола за ползване само в града например. "Това ще се случи, когато ние като индустрия сме в състояние да предложим на потребителите електромобили също толкова изгодни, ефективни и удобни, както и днешните превозни средства с бензинов и дизелов двигател", обяснява още Марк Рюс.

В обобщение той посочва, че за да може електромобилът да достигне до върха на веригата, трябва производителите по всички посочени показатели да направят моделите сходни или по-добри от автомобилите, с които повечето хора са свикнали днес.

"Ние, производителите, също така трябва да изпълним обещанието си да направим колите на бъдещето по-достъпни, привлекателни и с възможно най-голям диапазон. Когато направим това, възприемането и преминаването към електрически превозни средства ще стане заразно. Това ще се случи по-рано, отколкото повечето хора днес си мислят", казва Рюс. /money.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
17:44
Жизненият стандарт на руснаците най-после започна да расте
17:39
HSBC обмисля изтеглянето си от Турция
17:28
Коронавирусът бави обработката на пратки в Китай и Макао
17:17
Мащабни проверки в търговската мрежа за качеството на сиренето
17:11
Берлин има доказателства, че Huawei работи с китайското разузнаване
17:05
Коронавирусът изтри $1,5 трилиона от пазарите
16:35
"Възраждане" нямат място на протеста на бизнеса, категорични от Асоциацията на заведенията
16:30
Достигнахме ли пика на производство на автомобили?
16:24
Близо 2 млрд. лв. събират във фонд "Сигурност на електроенергийната система" през 2020 г.
15:07
Проф.Иван Киряков: Не торете пшеницата по време на засушаване
15:04
Новият шеф на ВИК Перник видял проекта за новия водопровод в офис на неизвестна фирма
14:27
EA Daily: България може да намали използването на руски газ, но трябва да плати
14:10
Над 630 хил. е-винетки са купени от началото на годината
13:41
Ще глобяват търговците с до 6000 лв., ако продават храни с изтекъл срок
12:50
Русия продаде на Виетнам учебни изтребители за $350 милиона
12:25
Фискалният дефицит на САЩ надхвърля $1 трлн. за първи път от 2012 г.
12:00
Доларът е стабилен в очакване решенията на Федералния резерв
11:55
Коронавирусът принуди British Airways да отмени полетите до и от Китай за 2 месеца
11:47
Петролната и газова асоциация очаква по-евтини горива заради коронавируса
11:30
LVMH завърши 2019-а с по-слаби от очакваното резултати
10:57
Петролът тръгна нагоре. Ще реагира ли ОПЕК+ в подкрепа на цените?
10:55
АЕЦ "Академик Ломоносов" произведе 10 милиона киловатчаса електроенергия
10:30
Защо Nike спряха продуктите, свързани с баскетболиста Коби Брайънт?
10:28
Няколко интересни компании на БФБ, ако ще видим добра година за борсата
10:10
„Филипс“ се отказва от производството на домакински уреди

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора