Още снимки:
test

„Бонус-малус“: плащаме два пъти за едно нарушение

28.11.2019 12.10

Системата "Бонус-малус", която е обвързана с поскъпване на застраховка "Гражданска отговорност", вкарва в заблуждение, че ще имат бонуси водачите, защото не са правили нарушение на пътя 20 г.

Това заяви Христо Радков от Българско обединение на шофьорите на пресконференция днес.

По думите му, по-опасното нещо в тази системата е в "малус".

Той даде примери с разчети колко ще плащат семейства и фирми, ако направят нарушение на пътя според новата система.

Законопроектът за въвеждането на системата "бонус-малус" предвижда пpи oпpeдeлянeтo нa бaзoвaтa зacтpaxoвaтeлнa пpeмия вcя?a ?oмпaния да мoжe дa пoнижaвa и yвeличaвa тapифaтa в зaвиcимocт oт двa фa?тopa - дaли зacтpaxoвaният aвтoмoбил имa влeзли в cилa нa?aзaтeлни пocтaнoвлeния или фишoвe и дали вoдaчът имa влeзли в cилa пpиcъди зa извъpшeни пpecтъплeния.

B пpoe?тa нa зa?oнa ca пpeдвидeни oт 15 дo 20 ?aтeгopии, в ?oитo, в cъoтвeтcтвиe c бpoя извъpшeни нapyшeния или липcaтa нa тa?ивa, вoдaчитe щe бъдaт пoзициoниpaни. Tpитe ocнoвни диaпaзoнa ca "нeyтpaлeн", "бoнyc" и "мaлyc" вoдaч.

Сметката на ресорните асоциации показва, че ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат 2 или 3 нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лв. на месец само за Гражданска отговорност.

При транспортните фирми, които имат по поне 10 камиона, се стига до 3 900 лв. отгоре.

Например, нормална средна българска фирма плаща Гражданска отговорност 39 000 лв. за 10 камиона, при нарушения - сумата може да стигне до 156 000 лв., само ако един от водачите е сниман с превишена скорост.

"Понеже тази система е много съвестна и ще компенсира добрия водач - ако един човек превиши с 20 км в градски условия, неговият "малус" ще се равнява на 5 водача, които не са извършвали нито едно нарушение за 2-3 години", каза Христо Радков.

"Когато се краде в геометрична прогресия - е прекрасно...", каза иронично експертът.

"Не можем да се примирим, че си плащаме глобата, а трябва да плащаме и на частна фирма чрез застраховка приход. Тогава ние предлагаме на 70 лоши участъка с повишени ПТП да не се събират тол такси, а да ни компенсират с цената на горивото", добави Христо Радков.

Йонко Иванов от обединението на шофьорите добави, че това на практика е "трета санкция, която обвързва автомобила с неправилното поведение на водача".

"На всичкото отгоре българският шофьор кара по най-калпавите пътища в Европа, по европейската скала 2 точки. Да си добър шофьор не е задължение на "Гражданска отговорност", категоричен бе Иванов.

Магдалена Милтенова от Асоциация на автобусните превозвачи, коментира, че България е единствената държава в Европа, която въвежда "бонус-малус" за извършване на нарушения.

"Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя - да застрахова и да обезщетява. Чрез тази система ще ни наказват два пъти за едно нарушение", каза Милтенова.

"Ако това бъде прието, ние отказваме да обучаваме шофьори", заплашиха шофьорите.

Те съобщиха, че ще протестират на 18 декември и към исканията на протеста си ще вкарат и намерението да се приеме системата "бонус-малус".

От асоциациите предлагат системата "бонус-малус" да е както в цял свят - единствено, ако сме причинили щети, да изплащаме и никакво обвързване с нарушения по Закона по пътищата. /news.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Анализ
09:19
Хакери защитават интересите на Турция, атакувайки чужди сайтове
27 януари 2020 г.
16:03
Европа е призрак след черната смърт
11:50
Константин Хаджиев: Електронните четци не убиват книгата
26 януари 2020 г.
19:52
Най-добрите градове в света за живот с деца
19:32
Всеки четвърти загинал на пътя миналата година е пешеходец
12:04
Десетте най-вероятни риска пред световната икономика през 2020 г.
25 януари 2020 г.
13:12
Държава на нормалността, а не 600 евро и бавачка ще върнат българите у дома
11:17
Французин 3 дни бе най-богат в света, китайският вирус го детронира
10:42
Аушвиц — отвъд възпоминанието
24 януари 2020 г.
16:45
Защо съкращаването на войските на САЩ в Африка буди тревога?
16:33
Планът “Урсула”може да закове у нас 750 лева минимална заплата
15:58
АФП: Отоплителни неволи подклаждат Балканския смог
12:39
52% от младежите у нас са попадали на съдържание с агресия в интернет
23 януари 2020 г.
11:28
България е на 106 място в света по корупция и на последно в ЕС
22 януари 2020 г.
19:51
Мъжете са два пъти по-емоционални на работното място
13:19
Анализ: Демокрацията е в отстъпление в световен мащаб
12:04
Импийчмънтът на Тръмп: Сенатът прие правила след бурни дебати посред нощ
10:40
Кирил Апостолов: Маските за лице – вече задължителен атрибут за софиянци?
21 януари 2020 г.
11:53
Кипър - "слабото звено" на прицела на Турция
10:56
Как екологичният фундаментализъм стана на пепел в Австралия
10:40
Въведение в кръговата икономика за премиери
09:27
„Билд“: Финансира ли Русия антиевропейската кампания в Албания?
20 януари 2020 г.
19:56
Китай - приятел или враг на Източна Европа?
15:13
АП: Ходовете на Путин не оставят голям избор на опозицията
09:48
Милиардерите са по-богати от 60% от световното население

Най-четени от Анализ

Избор на редактора