Откриха микроскопични вкаменелости в паднал метеорит, останали от древен воден лед

Наука 27.11.2019 16:35

Британски и японски учени изследваха открития в алжирската пустиня метеорит Acfer 094, който е на 4,6 милиарда години, съобщи Сайънс алърт. В него бяха открити микроскопични вкаменелости, които са останали от древен воден лед.

С помощта на различни методи специалистите са идентифицирали неизвестна по-рано структура на небесното тяло, независимо че то бе изследвано три десетилетия след откриването му. Идентифицирани са миниатюрни пори по цялата му повърхност. Отверстията са с диаметър 10 микрометра, т.е. малко по-големи са от размерите на червена кръвна клетка. Открити са също следи от взаимодействие на минерали с вода, предава БТА.

Освен това учените направили реконструкция на еволюцията на планетезимал (зародиш на планета), от който метеоритът вероятно се е откъснал. Резултатите показали, че планетезималът се е формирал в покрайнините на Слънчевата система от силикатни частици, покрити с воден лед. Планетезималът продължил да нараства и да натрупва прах. При това лед се натрупал в центъра му, образувайки ядро с голямо съдържание на замръзнала вода.

Астероидът дрейфувал към Слънцето. Близо до него температурата е достатъчно висока, за да може ледът в ядрото на астероида да започне да сублимира, т.е. да премине в газообразно състояние, преди парите да кондензират и да останат съдържащи замръзнала вода скали с много пори по повърхността им. По-късно астероидът се разпаднал, а фрагмент от него - Acfer 094, паднал на Земята. /БТА