Защо електромобилите ще поевтиняват по-бавно от очакваното
Избрано 22.11.2019 13:55
Не бива да очакваме, че електрическите превозни средства в скоро време ще се изравнят по цена със старото поколение автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. За това предупреждава нов доклад на MIT Energy Initiative, който показва, че е-автомобилите "никога не ще могат да достигнат такава цена, ако разчитат на литиево-йонни батерии".
Литиево-йонните батерии са основният източник, който захранва по-голямата част от днешната потребителска електроника. Вероятно обаче ще е нужно още десетилетие време, за да се стопи разликата в общата цена за притежание за различните видове автомобили.
Констатациите на MIT рязко противоречат на тези на други изследователски групи, които в последно време уверяват, че електрическите превозни средства биха могли да постигнат ценови паритет с тези, работещи на изкопаеми горива, още през следващите пет години, пише greentech.bg.
Разлика в цените ще продължи да има доста по-дълго, според доклада на MIT. Тя ще "охлади" прехода към превозни средства с по-ниски емисии. Това от своя страна ще означава, че правителствата трябва да удължат субсидиите или да въведат по-строги ограничения за автомобилите с горивни двигатели, ако трябва да се гонят цели за опазване на климата и намаляване на замърсяването.
Но постоянният спад в цената на литиево-йонните батерии, които захранват електрическите превозни средства и представляват около една трета от общата им цена, вероятно ще се забави през следващите няколко години. Това се дължи на ограниченията, определяни от цената на суровите материали.
Редица браншови и академични изследователи прогнозират, че разходите за литиево-йонни батерии ще достигнат 100 долара на кВтч до 2025 г. или по-рано. Мнозина виждат това като "вълшебно число" - моментът, когато електромобили и автомобили с ДВГ ще достигат ценови паритет без субсидии. Очаква се това да отприщи масовото навлизане на електромобилите в ежедневието.
Но достигането на прага от 100 долара за киловатчат до 2030 г. ще изисква разходите за материалите за акумулатори да останат на едно ниво през следващото десетилетие. Това е период, за който се очаква глобалното търсене на литиево-йонни батерии да нарасне рязко, отбелязва MIT.
С други думи, не е логично да се очаква, че цената на литиево-йонните системи ще спадне толкова, че да достигне 100-те долара за кВтч.
По-вероятно, според MIT, е да намалее до около 124 долара за киловатчас.
В този момент "общите разходи за притежание" за различните категории автомобили биха били приблизително еднакви, като се имат предвид допълнителните разходи за гориво и поддръжка на превозните средства с ДВГ (съответните криви се пресичат в различен момент, в зависимост от местните разходи за горива и вида превозно средство).
Въпреки това покупната цена на електромобил ще остане с няколко хиляди долара повече от съпоставимо превозно средство с гориво. Макар че изравняването на общата цена на притежание е "солидна стъпка напред за електрическите превозни средства", средният потребител остава много чувствителен към първоначалната цена или към това какво трябва да изплаща месечно.
По-нататъшно намаляване на първоначалната цена на колите е възможно при евентуално намаляване на други производствени разходи, казват анализаторите на MIT. Откъде обаче биха могли да дойдат подобни намаления е трудно да се посочи.
Фактор, който не бива да се забравя, е и това, че с навлизането на по-голям брой електромобили в ежедневието ще стане нужно и пълното преустройване на електрозахранващите системи, на които разчитаме днес. /money.bg
Литиево-йонните батерии са основният източник, който захранва по-голямата част от днешната потребителска електроника. Вероятно обаче ще е нужно още десетилетие време, за да се стопи разликата в общата цена за притежание за различните видове автомобили.
Констатациите на MIT рязко противоречат на тези на други изследователски групи, които в последно време уверяват, че електрическите превозни средства биха могли да постигнат ценови паритет с тези, работещи на изкопаеми горива, още през следващите пет години, пише greentech.bg.
Разлика в цените ще продължи да има доста по-дълго, според доклада на MIT. Тя ще "охлади" прехода към превозни средства с по-ниски емисии. Това от своя страна ще означава, че правителствата трябва да удължат субсидиите или да въведат по-строги ограничения за автомобилите с горивни двигатели, ако трябва да се гонят цели за опазване на климата и намаляване на замърсяването.
Но постоянният спад в цената на литиево-йонните батерии, които захранват електрическите превозни средства и представляват около една трета от общата им цена, вероятно ще се забави през следващите няколко години. Това се дължи на ограниченията, определяни от цената на суровите материали.
Редица браншови и академични изследователи прогнозират, че разходите за литиево-йонни батерии ще достигнат 100 долара на кВтч до 2025 г. или по-рано. Мнозина виждат това като "вълшебно число" - моментът, когато електромобили и автомобили с ДВГ ще достигат ценови паритет без субсидии. Очаква се това да отприщи масовото навлизане на електромобилите в ежедневието.
Но достигането на прага от 100 долара за киловатчат до 2030 г. ще изисква разходите за материалите за акумулатори да останат на едно ниво през следващото десетилетие. Това е период, за който се очаква глобалното търсене на литиево-йонни батерии да нарасне рязко, отбелязва MIT.
С други думи, не е логично да се очаква, че цената на литиево-йонните системи ще спадне толкова, че да достигне 100-те долара за кВтч.
По-вероятно, според MIT, е да намалее до около 124 долара за киловатчас.
В този момент "общите разходи за притежание" за различните категории автомобили биха били приблизително еднакви, като се имат предвид допълнителните разходи за гориво и поддръжка на превозните средства с ДВГ (съответните криви се пресичат в различен момент, в зависимост от местните разходи за горива и вида превозно средство).
Въпреки това покупната цена на електромобил ще остане с няколко хиляди долара повече от съпоставимо превозно средство с гориво. Макар че изравняването на общата цена на притежание е "солидна стъпка напред за електрическите превозни средства", средният потребител остава много чувствителен към първоначалната цена или към това какво трябва да изплаща месечно.
По-нататъшно намаляване на първоначалната цена на колите е възможно при евентуално намаляване на други производствени разходи, казват анализаторите на MIT. Откъде обаче биха могли да дойдат подобни намаления е трудно да се посочи.
Фактор, който не бива да се забравя, е и това, че с навлизането на по-голям брой електромобили в ежедневието ще стане нужно и пълното преустройване на електрозахранващите системи, на които разчитаме днес. /money.bg
CHF | 1 | 2.02049 |
GBP | 1 | 2.28431 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.63146 |
USD | 1 | 1.83594 |
Последни новини
- 14:44 Руски области под украински огън тази нощ
- 14:32 Промениха обвинението на мъжа, причинил катастрофата с Ферарио Спасов
- 14:21 "Зелено движение" било изолирано от ПП-ДБ
- 14:11 Френска кандидатка за евродепутат беше призована да даде показания за "оправдаване на тероризма"
- 14:08 Радев нарече искането на Главчев авангардно и го предупреди, че не е разбрал с какво се е заел
- 13:59 Разболява ли ни глутенът?
- 13:55 Скандал в ефир между Хекимян и Бонев кой е по-по- най в СОС
- 13:51 Калин Стоянов: Лицето Тенчо Тенев е бил редовен гост на вечеринките на Рашков