Още снимки:
test

“Фолксваген” - България още е в играта

21.10.2019 19.14

Имаме по-добри шансове от Румъния.

Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права, отмяната на резултатите от местните избори, през отнемането на независимостта на централната банка, операцията в Сирия и т.н. И това едва ли ще са последните подобни развития.

Когато се прави дългосрочна инвестиция, има необходимост от сигурност и устойчивост. Неслучайно договорът с Турция се отлага точно от надзорния съвет на “Фолксваген” – там са представителите на акционерите, които точно имат най-голям интерес да се грижат за дългосрочния интерес. Изпълнителните директори идват и си отиват, те повече мислят за краткосрочните финансови показатели. Надзорът е с по-стратегическа насоченост и засега явно няма необходимата увереност, за да подпише договора. Което дава определени шансове на България.

Разбира се, други страни от региона също искат да се възползват от ситуацията и да привлекат новия автомобилен завод. Румъния веднага поиска да възобнови преговорите, но проблемът е, че страната няма правителство. Коалиционното правителство на Виорика Дънчила беше свалено с вот на недоверие, а ново правителство все още няма. В момента дори няма кой да издигне кандидат за еврокомисар на Румъния – президентът на страната твърди, че отиващото си правителство няма право да номинира еврокомисар, но самото правителство не е съгласно с това тълкувание. Заради липсата на еврокомисари от Румъния, Франция и Унгария се отложи влизането в длъжност на цялата Европейска комисия. Във всеки случай политическата ситуация в Румъния е сложна, което означава, че на този етап няма кой да води преговори и да поема дългосрочни ангажименти при евентуални преговори с “Фолксваген”.“Фолксваген” - България още е в играта

От друга страна, “Фолксваген” е все повече притискан от срокове и няма много време за нови процедури и нови преговори. Програмата предвижда през ноември 2019 г. окончателно да е избрана площадка за автомобилния завод и веднага да започне строителството, за да може производството да влезе в експлоатация през 2022 г. Ако се спазват сроковете, най-голям шанс имат сегашните водещи кандидати – Турция и България. Нови кандидати може да се допуснат само при отлагане на сроковете. Съответно на този етап България е с по-добри шансове от други страни като Румъния.

Междувременно миналата седмица се състоя първото съвместно заседание на правителствата на Франция и Германия след подписването на договора от Аахен. В общата декларация след заседанието се подкрепя въвеждане на “въглеродно мито” при внос от трети страни, ако те не спазват екологичните стандарти. Подобна политика може да е проблем за евентуален завод в Турция, макар засега това да са само декларации, далече от законодателна инициатива.

Наскоро редица влиятелни представители на Европейския парламент – включително Манфред Вебер от най-голямата парламентарна група на ЕНП, и Райнхард Бютикофер, председател на Европейската партия на зелените – повдигнаха въпроса за непозволена държавна помощ, предоставена от Турция за новия завод на “Фолксваген”. При това положение въпросът не може да се неглижира. Ако ЕК излезе с негативно решение, целият смисъл на инвестицията в Турция се загубва – “Фолксваген” избра Турция именно заради щедрите държавни субсидии. Но те са незаконни тъкмо защото са щедри.

Нека припомним, че новата ЕК все още не е гласувана в Европарламента, а там България има гласове, за разлика от Турция, която не е член. През юли новият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен беше избрана с 383 гласа при 374 минимално необходими за избора. С други думи, говорим за мнозинство от около 10 гласа. А българските гласове в европарламента са 17. Без българските гласове нямаше да бъде избрана. Вероятно и в гласуването за комисията България ще има решаващ глас. Съответно страната може да поиска ангажименти от новата комисия да не допуска заводи да напускат Европа заради незаконни практики.

Това не е важно само заради завода на “Фолксваген” – при него така или иначе нещата са на финална фаза. Но е важно за множество бъдещи инвестиционни проекти, каквито ще има много. След успеха на електрическите автомобили “Тесла” сега всички световни компании започват да преминават към електрически автомобили. А електрическите автомобили имат нужда от батерии, много батерии. “Фолксваген” обяви, че се нуждае от 150GWh мощности за батерии в Европа до 5 години. Това означава, че производителите на батерии ще трябва да изградят много нови заводи, които са капиталоемки и всеки от тях е над милиард евро и повече.

Заводите за батерии са само един пример. Ще има и много други възможности, поради което е важно натрупаният опит при работата с “Фолксваген” да се запази и да се използва за следващите проекти. Трябва да запазим и добри отношения с “Фолксваген”, дори да загубим надпреварата, защото ще има и нови възможности. В крайна сметка принципът е прост – ако кандидатстваме за 10 големи завода, може да вземем 2-3 и това ще е успех. Ако не кандидатстваме, нищо няма да вземем. /24chasa.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
12:03
Morgan Stanley оценява Saudi Aramco на между 1 и 2,5 трилиона долара
12:00
Петролът тръгна нагоре. ОПЕК очаква рязко съкращаване на добива
11:42
Драгомир Димитров: Германският бизнес е активен и с много силно присъствие в България
10:55
Motorola възроди култовия Razr като сгъваем смартфон
13 ноември 2019 г.
19:43
Салдото по консолидираната фискална програма към края на септември е положително - 1 264,5 млн. лв.
19:00
Португалия иска да повиши минималната заплата до €635
18:56
Huawei готви двойни заплати и още $285 милиона бонуси за служителите си
18:53
Пазарът за $22 трилиона, който държи въглищата живи
17:53
Google започва да предлага и банкови услуги
16:35
27 000 км инфраструктура са в електронна платформа
14:50
Foxconn отчете $30 милиарда печалба за второто тримесечие
14:46
В криза ли е диамантената индустрия?
14:25
Банката на Китай отваря клон в Атина
14:20
Президентът на Намибия покани бизнеса ни да инвестира в страната му
14:16
Съдът на ЕС подкрепи "БМФ Порт Бургас" в спора му с ЕВН
12:46
Експерт: Следете пазара на труда, за да разберете посоката на цените на имотите
12:14
Цената на златото се покачва, отново се търсят надеждни активи
12:13
Петролът поевтинява. Какво ще стане с добива след 10-20 години?
11:46
"Тесла" строи първата си европейска фабрика в Берлин
10:21
Китай прави най-голямото пристанище в Европа
09:53
Над 50% от българите ще пазаруват на "Черен петък"
12 ноември 2019 г.
18:45
Съседка на Бъглария изгражда най-голямото търговско пристанище в Европа
18:42
Дигиталният юан може да е факт до 2-3 месеца
18:30
МОН: 17% увеличение на учителските заплати догодина
18:03
Китайска компания подкрепя изграждането на проекта за транссахарска магистрала в Нигерия

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора