Селфи с инструктора в началото и края на шофирането ще доказва, че се е състояло (Обновена)
България 18.10.2019 16:10
Часовете зад волана да станат от 31 на 42 е сред обсъжданите промени
Селфи на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. Това е част от разработвания електронен контрол на часовете за шофиране на кандидат-шофьорите, разработван от министерството на транспорта.
В телефоните на курсиста и инструктора се качва приложение, с което да се управлява процеса. Електронната система пък локализира автомобила и дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира местоположението на колата, отчита колко километра са изминати, при каква максимална скорост, при какъв маршрут, кое упражнение е изработено. И се завършва отново със селфи. Това разказа за „24 часа“ Красимир Георгиев, управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите след среща на автоинструктори от цялата страна с министъра на транспорта Росен Желязков. В събитието участваха още председателят на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова, заместник-министърът на транспорта Ангел Попов, изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски, председателят на УС на Българска асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров и други. На нея са обсъдени бъдещите промени в правилата на обучение и провеждане на шофьорските курсове.
Електронната система се тества в 10 фирми в 7 областни центрове, а от понеделник обхвата на теста щял да се разшири, казва Георгиев. Автоинструкторите били съгласни с въвеждането й. Ще се махнат учебните картони, тъй като всички данни ще бъдат в системата, няма да е нужно да те спират на пътя, обяснява браншовикът мотивът автошколите да са съгласни.
Това, което разбуни кошера - белите автомобили и инструкторът да не присъства на практическия изпит се оказало фалшива новина, това е казал министърът. „Разбрахме се, че ще работим заедно, отворени са за предложения от нашата страна“, заяви Георгиев. Желязков е дал пример за невярна новина с това, че държавата ще купува специални автомобили, на които да се провеждат изпитите. „Чух някъде, че държавата била избрала марката, модела и вносител – глупости на търкалета! Няма такова нещо“, е казал министърът.
Според Георгиев всички се съгласили, че в условията на интензивно движение, на лоша настилка, недостатъчен контрол е нужно да се увеличат часовете за управление, 31 часа кормуване не били достатъчни. Още повече, че работната група в МОН единодушно приела те да бъдат 42 часа. Увеличените часове на управление на автомобил вероятно ще влязат заедно с електронната система за контрол, за да се избегне вероятността инструктори да вземат пари, а да ги изпълняват. В момента в различните автошколи цената на час кормуване е 18, 20, 25 лв.
Министърът е заявил, че единствената цел на евентуалните промени е създаването на контролирана среда, която да премахне възможността да субективна оценка от страна на изпитващите, а оттам и на корупционни практики.
„Основната ни задача е да създадем контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Затова разглеждаме варианти за изграждане и въвеждане на единна интегрирана информационна система, която да обхване целия процес – от подготовката до изпита“, обяви министър Росен Желязков. Той бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.
Той е казал, че според анализите корупцията в тази сфера е 3 млн. лв. на година. Проявленията й са в три форми. Първата е самият кандидат да дава подкуп за вземане на изпит. Втората е рекет от изпитващия към кандидата и третата е корупция за подсигуряване, като инициатори са автоинструкторите.
Какви ще бъдат промените на самия изпит?
„Ще се монтират нови системи, като се започва отново с видеонаблюдение, което да обхваща всичко, както и датчици, които ще дублират отчитането на грешките, които допуска на изпита кандидатът за книжка. Така ще има възможност да се сравни това, което е отбелязал в таблета като грешки изпитващият, с това, което е отчела системата“, обяснява Георгиев. Това обаче е в процес на разработка и когато са готови, автоинструкторите ще бъдат запознати.
От автоучилищата са направили предложение инструкторите, които участват в изпита, също да попълват на таблет грешките на своя курсист, а след това да се сравняват с тези, които е отчел изпитващият. Ако има разлики, то системата за видеонаблюдание да бъде арбитър. Ако инструкторът не е отбелязал грешки, да има санкции, ако е рецидив. Например – да му бъде отнето правото да участва при следващи изпити.
Георгиев е направил предложение и за създаване на система да рейтинг на автошколите, като се изработят критерии.
Министърът на транспорта е развил пред автоинструкторите и идеята практическите изпити да излязат от държавата, както е в Германия. Такава идея „24 часа“ разви преди десетина години, но тогава тя не намери подкрепа.
„Всички мерки, които ще намерят отражение в съответната нормативната уредба, на ниво наредби, ще бъдат детайлно обществено обсъдени с всеки един от вас – косвено и пряко в такива формати“, е казал в заключение министърът към участниците в дискусията. /24chasa.bg
Селфи на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. Това е част от разработвания електронен контрол на часовете за шофиране на кандидат-шофьорите, разработван от министерството на транспорта.
В телефоните на курсиста и инструктора се качва приложение, с което да се управлява процеса. Електронната система пък локализира автомобила и дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира местоположението на колата, отчита колко километра са изминати, при каква максимална скорост, при какъв маршрут, кое упражнение е изработено. И се завършва отново със селфи. Това разказа за „24 часа“ Красимир Георгиев, управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите след среща на автоинструктори от цялата страна с министъра на транспорта Росен Желязков. В събитието участваха още председателят на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова, заместник-министърът на транспорта Ангел Попов, изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски, председателят на УС на Българска асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров и други. На нея са обсъдени бъдещите промени в правилата на обучение и провеждане на шофьорските курсове.
Електронната система се тества в 10 фирми в 7 областни центрове, а от понеделник обхвата на теста щял да се разшири, казва Георгиев. Автоинструкторите били съгласни с въвеждането й. Ще се махнат учебните картони, тъй като всички данни ще бъдат в системата, няма да е нужно да те спират на пътя, обяснява браншовикът мотивът автошколите да са съгласни.
Това, което разбуни кошера - белите автомобили и инструкторът да не присъства на практическия изпит се оказало фалшива новина, това е казал министърът. „Разбрахме се, че ще работим заедно, отворени са за предложения от нашата страна“, заяви Георгиев. Желязков е дал пример за невярна новина с това, че държавата ще купува специални автомобили, на които да се провеждат изпитите. „Чух някъде, че държавата била избрала марката, модела и вносител – глупости на търкалета! Няма такова нещо“, е казал министърът.
Според Георгиев всички се съгласили, че в условията на интензивно движение, на лоша настилка, недостатъчен контрол е нужно да се увеличат часовете за управление, 31 часа кормуване не били достатъчни. Още повече, че работната група в МОН единодушно приела те да бъдат 42 часа. Увеличените часове на управление на автомобил вероятно ще влязат заедно с електронната система за контрол, за да се избегне вероятността инструктори да вземат пари, а да ги изпълняват. В момента в различните автошколи цената на час кормуване е 18, 20, 25 лв.
Министърът е заявил, че единствената цел на евентуалните промени е създаването на контролирана среда, която да премахне възможността да субективна оценка от страна на изпитващите, а оттам и на корупционни практики.
„Основната ни задача е да създадем контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Затова разглеждаме варианти за изграждане и въвеждане на единна интегрирана информационна система, която да обхване целия процес – от подготовката до изпита“, обяви министър Росен Желязков. Той бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.
Той е казал, че според анализите корупцията в тази сфера е 3 млн. лв. на година. Проявленията й са в три форми. Първата е самият кандидат да дава подкуп за вземане на изпит. Втората е рекет от изпитващия към кандидата и третата е корупция за подсигуряване, като инициатори са автоинструкторите.
Какви ще бъдат промените на самия изпит?
„Ще се монтират нови системи, като се започва отново с видеонаблюдение, което да обхваща всичко, както и датчици, които ще дублират отчитането на грешките, които допуска на изпита кандидатът за книжка. Така ще има възможност да се сравни това, което е отбелязал в таблета като грешки изпитващият, с това, което е отчела системата“, обяснява Георгиев. Това обаче е в процес на разработка и когато са готови, автоинструкторите ще бъдат запознати.
От автоучилищата са направили предложение инструкторите, които участват в изпита, също да попълват на таблет грешките на своя курсист, а след това да се сравняват с тези, които е отчел изпитващият. Ако има разлики, то системата за видеонаблюдание да бъде арбитър. Ако инструкторът не е отбелязал грешки, да има санкции, ако е рецидив. Например – да му бъде отнето правото да участва при следващи изпити.
Георгиев е направил предложение и за създаване на система да рейтинг на автошколите, като се изработят критерии.
Министърът на транспорта е развил пред автоинструкторите и идеята практическите изпити да излязат от държавата, както е в Германия. Такава идея „24 часа“ разви преди десетина години, но тогава тя не намери подкрепа.
„Всички мерки, които ще намерят отражение в съответната нормативната уредба, на ниво наредби, ще бъдат детайлно обществено обсъдени с всеки един от вас – косвено и пряко в такива формати“, е казал в заключение министърът към участниците в дискусията. /24chasa.bg
CHF | 1 | 2.01134 |
GBP | 1 | 2.2729 |
RON | 10 | 3.93045 |
TRY | 100 | 5.62332 |
USD | 1 | 1.83233 |
Последни новини
- 21:33 Хороскоп за сряда, 24 април 2024 г.
- 19:37 Аржентинският президент празнува постигането на "нулев дефицит" - ключова негова цел
- 19:29 Русия започна изтеглянето на мироопазващите сили от Нагорни Карабах
- 19:21 Почетоха гаснещия Ериксон и в клуба, за който извърши най-голямото си чудо (ВИДЕО)
- 19:11 Виктория още имала чувства към Алек
- 19:02 И среброто се готви за ценови рекорди
- 18:53 Доц. Кунчев ще предложи до края на седмицата да се обяви епидемия от коклюш
- 18:53 Бивш инженер на НАСА твърди, че е изобретил двигател, който не изисква гориво