16 октомври 2019 г. 17:37 ч.
:: Бизнес и Икономика
последна актуализация: 16.10.2019 г. 17:32:43 ч.
Още снимки:
test

Желязков: 14 000 без работа, ако приемат пакета Мобилност 1, без да е уважена позицията на България

10.10.2019 14.29

Общо 53 на сто от всички курсове на българските международни тежкотоварни превозвачи ще бъдат празни, без товари и без приходи за компаниите, а 14 хил. от пряко засегнатите в сектора ще си загубят работата. Това ще се случи, ако бъде приет пакетът Мобилност 1, без да е уважена позицията на България по него, стана ясно на пресконференция в МТИТС, с участието на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и бизнеса, предаде БТА.

На пресконференцията бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета Мобилност 1 върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.

Пазарното проучване има значение за представяне на пазарите в България и последиците от прилагането на новия Мобилен пакет, уточни министър Желязков. Категорични сме по отношение на връщането на превозните средства в държавата на регистрация и възможността да се ползва седмичната почивка на охраняем паркинг в превозното средство, посочи министърът.

Цветан Алексиев от фирмата, провела социологическото проучване, уточни, че за него са използвани собствено проучване и публично достъпна информация, както и специализирани източници и анализи. Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът.

Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Средната възраст на тежкотоварния автопарк общо за страната е 6 години, а около 1,5 млрд. евро са направените инвестиции, показва проучването.

Общо 6 на сто от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт.

Основната проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро.

Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1 процент от техния дял ще е за сметка на българските автомобили.

Словакия, Чехия, Холандия, Португалия, Естония са страните, от които ще търсим подкрепа и съдействие по отношение Мобилен пакет 1. Важното е да нямаме разколебаване в подхода като правителство и да сме единни с групата на единомишлениците, посочи министър Желязков.

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи посочи, че 850-те млн.евро очаквани загуби за българските превозвачи ще са същите и за другите източноевропейски държави. "Ние не сме против Мобилен пакет 1, а за равнопоставеност между отделните превозвачи в ЕС. За целта ще търсим конструктивен диалог и онова златно сечение, което устройва и българските, и холандските превозвачи", коментира Арабаджиев.

Около 40 млн.евро ще бъдат административните разходи през 2023 г.за оформяне на различните процедури и унифициране на процеса за българските превозвачи. Много са и неяснотите по правоприлагането, смята още министър Росен Желязков. /БТА

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
16:16
Венецуела загърби контролирането на цените. И това помага на някои компании да оцелеят
12:36
България подобрява офертата си към "Фолксваген"
12:16
Силен спад на автомобилните продажби в България през септември
11:36
След като завзеха Европа, Lidl и Aldi променят и пазара в най-голямата икономика в света
11:00
Паундът отново тръгна надолу след вчерашния скок
10:43
Цената на петрола плахо се възстановява
10:00
Германия допуска Huawei до 5G мрежата си
09:23
САЩ с атака срещу турска банка
09:16
И Румъния се нареди за новия завод на Volkswagen
08:01
Емил Хърсев: „Фолксваген“ не се е отказал от Турция
15 октомври 2019 г.
20:11
Световната банка повиши прогнозата си за икономиката на България
19:00
Световната банка повиши прогнозата си за икономически ръст на България
18:56
БНБ разреши преобразуването на "Банка Пиреос България" в "Юробанк България"
18:40
Магазините в Черна гора със забрана да работят в неделя, иначе глоба до 10 000 евро
18:32
Международният валутен фонд прогнозира увеличение с 0,2% на БВП на Турция през 2019 г.
17:00
Частният бизнес в Китай е инвестирал близо 14 млрд. юана за намаляване и изкореняване на бедността
16:37
Кои са петте компании, отговорни за спада на S&P 500
16:08
Цените на руския газ за България са два пъти по-високи от тези на борсата в Австрия
15:54
Китайска компания ще строи завод за преработка на природен газ в Русия
14:40
"Фолксваген" изтегля спешно от Австралия 80 хиляди коли заради опасен ефект
14:16
Националният борд по туризъм предлага мерки за преодоляване на последствията от фалита на "Томас Кук
14:12
От "Фолксваген" потвърдиха: Отлагат строителството на завода в Турция
13:45
Бен ван Бюрден: Нямаме друг избор, освен да инвестираме в петрол и газ
13:35
Барние: Трудно, но все още е възможно споразумение за Брекзит
12:15
Шок за икономиката на Ердоган, “Фолксваген” спира завода си

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора