Още снимки:
test

Желязков: 14 000 без работа, ако приемат пакета Мобилност 1, без да е уважена позицията на България

10.10.2019 14.29

Общо 53 на сто от всички курсове на българските международни тежкотоварни превозвачи ще бъдат празни, без товари и без приходи за компаниите, а 14 хил. от пряко засегнатите в сектора ще си загубят работата. Това ще се случи, ако бъде приет пакетът Мобилност 1, без да е уважена позицията на България по него, стана ясно на пресконференция в МТИТС, с участието на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и бизнеса, предаде БТА.

На пресконференцията бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета Мобилност 1 върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.

Пазарното проучване има значение за представяне на пазарите в България и последиците от прилагането на новия Мобилен пакет, уточни министър Желязков. Категорични сме по отношение на връщането на превозните средства в държавата на регистрация и възможността да се ползва седмичната почивка на охраняем паркинг в превозното средство, посочи министърът.

Цветан Алексиев от фирмата, провела социологическото проучване, уточни, че за него са използвани собствено проучване и публично достъпна информация, както и специализирани източници и анализи. Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът.

Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Средната възраст на тежкотоварния автопарк общо за страната е 6 години, а около 1,5 млрд. евро са направените инвестиции, показва проучването.

Общо 6 на сто от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт.

Основната проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро.

Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1 процент от техния дял ще е за сметка на българските автомобили.

Словакия, Чехия, Холандия, Португалия, Естония са страните, от които ще търсим подкрепа и съдействие по отношение Мобилен пакет 1. Важното е да нямаме разколебаване в подхода като правителство и да сме единни с групата на единомишлениците, посочи министър Желязков.

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи посочи, че 850-те млн.евро очаквани загуби за българските превозвачи ще са същите и за другите източноевропейски държави. "Ние не сме против Мобилен пакет 1, а за равнопоставеност между отделните превозвачи в ЕС. За целта ще търсим конструктивен диалог и онова златно сечение, което устройва и българските, и холандските превозвачи", коментира Арабаджиев.

Около 40 млн.евро ще бъдат административните разходи през 2023 г.за оформяне на различните процедури и унифициране на процеса за българските превозвачи. Много са и неяснотите по правоприлагането, смята още министър Росен Желязков. /БТА

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
19:59
"Самсунг" затвори цял завод в Южна Корея заради заболял от коронавируса
14:16
80% oт зеленчуците на пазара в България са внос
13:06
Wasl Tower: небостъргачът с керамична фасада, който ще засенчи Burj Khalifa
12:47
Петкова: Въглищните централи ще бъдат използвани до 2030 г., с хоризонт до 2050 г.
12:08
Чуждестранните предприятия постепенно възобновяват работа в Китай
11:56
"Фич": Растежът на икономиката на България ще бъде 3.3%
11:51
Китайската централна банка държи лихвите по-ниски, за да подпомогне икономика
11:25
Правят детски кътове в офиса с 15 млн. лв.
08:55
Британските туристи развързват кесията в Гърция
08:50
Nestlé продава своя бивша фабрика в Румъния
08:45
Нови проблеми за Boeing
08:42
В Швеция мислят за електронна крона
08:36
Fitch Ratings потвърди кредитния рейтинг на България "BBB" с положителна перспектива
21 февруари 2020 г.
19:39
Фонд "Земеделие" изплати близо 26 млн. лева за агроекология за 2019 г.
19:20
Саудитска Арабия обмисля да прекрати петролния съюз с Русия
18:13
Аврамова: За 1 г. само 6 общини са поискали освобождаване от винетки
17:41
Турската лира отслабва на фона на ситуацията в Сирия и коронавируса
16:18
Исторически максимум на курса на еврото спрямо румънската лея
16:10
Китайски инвестиции правят "Пирея" едно от най-големите средиземноморски пристанища
15:35
8,5 млрд. евро достигна стокообмена ни с Германия
15:11
Директни самолетни полети между София и Загреб започват от 1 май
14:08
Данъчните преизпълнили приходите с 628 милиона лева през 2019
13:20
Работодателите предлагат санкции за лекаря и болния при фалшив болничен
13:09
Работодателите обмислят и протести заради спекулациите с цените на тока
12:58
Конгресът в САЩ предлага опрощаване на студентски кредити за над $200 милиарда

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора