Още снимки:
test

Военните хеликоптери – неприложими за спешна медицинска помощ

09.10.2019 08.30

Използването на военни хеликоптери вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS е все едно вместо линейки да използваш БТР-и и верижни транспортни машини. Това заявиха за БГНЕС авиационни експерти и спасители, свързани с тази дейност.

Авиокомпания „Хели Ер“, която до това лято беше собственик на два специализирани хеликоптера А 109К2 и единственият сертифициран HEMS оператор у нас, преустанови своята дейност поради липсата на държавна подкрепа и високи експлоатационни разходи.

В Европа медицински полети се изпълняват от граждански оператори в: Швейцария, Великобритания, Германия, Чехия, Дания, Финландия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Словакия, Испания, Швеция и др. Показателен е фактът, че тези страни са избрали като икономически и целево обоснован именно модела HEMS да се прилага от граждански въздушни превозвачи, изпълнявайки изискванията на европейският регулатор. Редица проучвания в тази област ясно показват, че разходите по техническа експлоатация на хеликоптерите, използвани от такива оператори, както и разходите за закупване на гориво са по-малки в сравнение с тази на военновъздушните сили.

У нас ВВС поддържа дежурство с един самолет и един хеликоптер за търсене и спасяване на територията на страната, които се задействат при бедствия и аварии, и при изпълнение на медицинска евакуация в рамките на Министерството на отбраната (при провеждане на учения, стрелби и др. належащи случаи).

В момента има регламентирана възможност Министерството на отбраната да поръчва изпълнението на полети със самолети и хеликоптери на ВВС за медицинска евакуация при необходимост, като реда и регламентиран в тристранна заповед между МО, МЗ и МВР от 2011 г. При това се заплащат разходите за полета по утвърден ценоразпис. Това основно се използва при полети за транспортиране на органи за трансплантация в последните 3-4 години – изпълняват се от 5 до 15 полета годишно.

До продажбата въздушните линейки се използваха от застрахователна компания. За периода 2014-2019 са проведени над 20 спасителни операции, само за нуждите на Планинската спасителна служба, в които е помогнато на над 25 души. За сравнение на територията на Германия ежедневно се извършват около 40 мисии на операторите на HEMS.

„Използването на съществуващите на въоръжение в българските ВВС военни хеликоптери за спешна медицинска помощ вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS, така както е разписано в европейските регламенти и отговарящи на изискванията на здравните и авиационните власти, е все едно вместо специализирани наземни линейки да се използват БТР- и верижни транспортни машини“, коментират авиоекспертите.

България остана без хеликоптерна медицина заради тежката бюрокрация, заяви преди седмици в интервю за БГНЕС и директорът на Планинската спасителна служба към БЧК Емил Нешев. „Военните хеликоптери са подходящи за търсене на бедстващи хора високо в планината или да се транспортират голям брой планински спасители. Това обаче не е официалното лице на хеликоптерното спасяване По света се използват съвсем друг тип машини, оборудвани във вид на линейка, известни като ХЕМС. Те могат да поддържат и да реанимират пострадали с тежки травми. Хубаво е да се прави разлика между двата вида спасяване – машините и екипажите са много различни, обясни Нешев.

„В годините бяха проведени множество срещи, бяха предоставени финансови разчети, оперативни планове и всякаква друга информация, бяха проведени и голям брой демонстрации в почти всички големи градове. Резултатът от всичко това бе абсолютна незаинтересованост от отговорните фактори в държавата в случая различните министри на здравеопазването, които се сменяха през тези години и съвсем вяло отразяване на тази високохуманна дейност в медийното пространство. За огромно съжаление на нашия високо квалифициран пилотски, технически състав, специално обучените за целта парамедици, спасители, оператори на лебедка, и друг оперативен персонал, тази дейност трябваше да я прекратим не само по финансови причини, а и поради видното нежелание на отговорните държавни служители да включат в системата за спешна медицинска помощ, така разработеният от нас продукт“, коментира за БГНЕС Захари Алексиев – „Отговорен ръководител“ в „Хели Ер“.

И докато по нашите ширини се питам защо нямаме медицински хеликоптер, съседна Румъния си поръча нови на Airbus. /БГНЕС

Днес+

Коментирай статията


Последни от Общество
18:58
Синдикатите искат спешна среща с Борисов за болничните
16:44
Призоваха президента Радев към добросъвестност
16:15
Вариантът Перник да има вода от 20 до 8 часа се оказа неизпълним
16:09
Затягат използването на антибиотици чрез национална стратегия
15:49
В Дупница преобразяват бивш военен обект в младежки център
15:32
ВСС избра повторно Иван Гешев за главен прокурор
15:00
На вниманието на шофьорите!
13:47
ВСС продължава настоящата процедура за избор на главен прокурор
13:28
Онколози: Билкови терапии за рак повече вредят, отколкото помагат
13:08
ВСС продължава настоящата процедура за избор на главен прокурор
13:02
90 машини ще чистят Пловдив през зимата
13:00
Кметът на Русе с първа реакция по жалба за въздуха, предлага анкетна комисия
12:52
Обновиха изцяло неврологията в болницата в Габрово
12:50
14 млн.лв. за обхващане на уязвими групи в предучилищна група
12:42
Започват проверките на туристическите обекти, ски пистите и съоръженията за новия зимен сезон
12:30
Не се налага режим на водата в Сливен
12:13
Два сигнала за бомба във ВСС
12:10
Община Севлиево вече приема заявления за мобилна почасова патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания
11:57
Социални работници от Велико Търново на протест с искане за по-високо заплащане
11:40
Започна заседанието на ВСС за прегласуването на Гешев
11:22
ДКТ Сливен се включва в Нощта на театрите с представлението "Грозното пате"
11:20
Фондация „Една от 8“ организира безплатни профилактични прегледи за рак на гърдата в Кюстендил
11:15
Две номинации за Шумен в годишните награди за туризъм
10:53
Иван Нейков: Да не противопоставяме първи и втори стълб за пенсиите
10:20
Президентът удостои „Слънчеви ноти“ с грамота за принос към „Българската Коледа“

Най-четени от Общество

Избор на редактора