Още снимки:
test

Военните хеликоптери – неприложими за спешна медицинска помощ

09.10.2019 08.30

Използването на военни хеликоптери вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS е все едно вместо линейки да използваш БТР-и и верижни транспортни машини. Това заявиха за БГНЕС авиационни експерти и спасители, свързани с тази дейност.

Авиокомпания „Хели Ер“, която до това лято беше собственик на два специализирани хеликоптера А 109К2 и единственият сертифициран HEMS оператор у нас, преустанови своята дейност поради липсата на държавна подкрепа и високи експлоатационни разходи.

В Европа медицински полети се изпълняват от граждански оператори в: Швейцария, Великобритания, Германия, Чехия, Дания, Финландия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Словакия, Испания, Швеция и др. Показателен е фактът, че тези страни са избрали като икономически и целево обоснован именно модела HEMS да се прилага от граждански въздушни превозвачи, изпълнявайки изискванията на европейският регулатор. Редица проучвания в тази област ясно показват, че разходите по техническа експлоатация на хеликоптерите, използвани от такива оператори, както и разходите за закупване на гориво са по-малки в сравнение с тази на военновъздушните сили.

У нас ВВС поддържа дежурство с един самолет и един хеликоптер за търсене и спасяване на територията на страната, които се задействат при бедствия и аварии, и при изпълнение на медицинска евакуация в рамките на Министерството на отбраната (при провеждане на учения, стрелби и др. належащи случаи).

В момента има регламентирана възможност Министерството на отбраната да поръчва изпълнението на полети със самолети и хеликоптери на ВВС за медицинска евакуация при необходимост, като реда и регламентиран в тристранна заповед между МО, МЗ и МВР от 2011 г. При това се заплащат разходите за полета по утвърден ценоразпис. Това основно се използва при полети за транспортиране на органи за трансплантация в последните 3-4 години – изпълняват се от 5 до 15 полета годишно.

До продажбата въздушните линейки се използваха от застрахователна компания. За периода 2014-2019 са проведени над 20 спасителни операции, само за нуждите на Планинската спасителна служба, в които е помогнато на над 25 души. За сравнение на територията на Германия ежедневно се извършват около 40 мисии на операторите на HEMS.

„Използването на съществуващите на въоръжение в българските ВВС военни хеликоптери за спешна медицинска помощ вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS, така както е разписано в европейските регламенти и отговарящи на изискванията на здравните и авиационните власти, е все едно вместо специализирани наземни линейки да се използват БТР- и верижни транспортни машини“, коментират авиоекспертите.

България остана без хеликоптерна медицина заради тежката бюрокрация, заяви преди седмици в интервю за БГНЕС и директорът на Планинската спасителна служба към БЧК Емил Нешев. „Военните хеликоптери са подходящи за търсене на бедстващи хора високо в планината или да се транспортират голям брой планински спасители. Това обаче не е официалното лице на хеликоптерното спасяване По света се използват съвсем друг тип машини, оборудвани във вид на линейка, известни като ХЕМС. Те могат да поддържат и да реанимират пострадали с тежки травми. Хубаво е да се прави разлика между двата вида спасяване – машините и екипажите са много различни, обясни Нешев.

„В годините бяха проведени множество срещи, бяха предоставени финансови разчети, оперативни планове и всякаква друга информация, бяха проведени и голям брой демонстрации в почти всички големи градове. Резултатът от всичко това бе абсолютна незаинтересованост от отговорните фактори в държавата в случая различните министри на здравеопазването, които се сменяха през тези години и съвсем вяло отразяване на тази високохуманна дейност в медийното пространство. За огромно съжаление на нашия високо квалифициран пилотски, технически състав, специално обучените за целта парамедици, спасители, оператори на лебедка, и друг оперативен персонал, тази дейност трябваше да я прекратим не само по финансови причини, а и поради видното нежелание на отговорните държавни служители да включат в системата за спешна медицинска помощ, така разработеният от нас продукт“, коментира за БГНЕС Захари Алексиев – „Отговорен ръководител“ в „Хели Ер“.

И докато по нашите ширини се питам защо нямаме медицински хеликоптер, съседна Румъния си поръча нови на Airbus. /БГНЕС

Днес+

Коментирай статията


Последни от Общество
12:58
Две нови проби от Стара Загора се изследват за коронавирус
11:16
МОН: Всички ученици, които се връщат от чужбина, трябва 14 дни да останат вкъщи
10:19
Личните лекари: Не можем да издаваме болнични за доброволна карантина
09:32
Съдът гледа делото за „Царските конюшни“
09:16
150 години от учредяването на Българската екзархия
08:34
10 българи, италианец, японец, португалец и египтянин са приети във ВМА
08:21
Жълт код за бурен вятър в цялата страна
08:03
СУ отне почетни звания на четирима за нацистки възгледи
08:00
Учениците ни, прибрани от Италия, остават под карантина у нас
26 февруари 2020 г.
19:32
Мъж от Велинград е със съмнения за коронавирус
18:36
РИОСВ - Пловдив все пак има нов шеф
18:18
3-ма от нападателите от автобус 404 - под надзор на Детска педагогическа стая
17:54
Всички проби от днес у нас за COVID-19 са отрицателни
16:40
Учениците в Созопол отново в грипна ваканция
16:15
4-ма души в Петрич са под наблюдение за коронавирус - върнали се от Италия
16:08
ВСС не избра районен прокурор
15:35
Кораб с китайски моряци акостира в Бургас
15:05
Текат ремонти на основни булеварди в София
14:19
Изследват трима в Шумен, върнали се от Италия, за коронавирус
11:54
Проучване: През 2019 г. най-доволни сме били от работата си
11:43
Идва втора грипна вълна, предупреждава проф. Кантарджиев
11:40
АПИ отрича срив в системата за е-винетки на ГКПП "Кулата"
10:48
В Пловдив изследват дете на година за новия коронавирус
10:36
Мерят температурата на влизащите на ГКПП "Кулата" заради коронавируса
10:25
Проблем с мрежовата система на МВР затрудни административните услуги

Най-четени от Общество

Избор на редактора