Военните хеликоптери – неприложими за спешна медицинска помощ

България 09.10.2019 08:30

Използването на военни хеликоптери вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS е все едно вместо линейки да използваш БТР-и и верижни транспортни машини. Това заявиха за БГНЕС авиационни експерти и спасители, свързани с тази дейност.

Авиокомпания „Хели Ер“, която до това лято беше собственик на два специализирани хеликоптера А 109К2 и единственият сертифициран HEMS оператор у нас, преустанови своята дейност поради липсата на държавна подкрепа и високи експлоатационни разходи.

В Европа медицински полети се изпълняват от граждански оператори в: Швейцария, Великобритания, Германия, Чехия, Дания, Финландия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Словакия, Испания, Швеция и др. Показателен е фактът, че тези страни са избрали като икономически и целево обоснован именно модела HEMS да се прилага от граждански въздушни превозвачи, изпълнявайки изискванията на европейският регулатор. Редица проучвания в тази област ясно показват, че разходите по техническа експлоатация на хеликоптерите, използвани от такива оператори, както и разходите за закупване на гориво са по-малки в сравнение с тази на военновъздушните сили.

У нас ВВС поддържа дежурство с един самолет и един хеликоптер за търсене и спасяване на територията на страната, които се задействат при бедствия и аварии, и при изпълнение на медицинска евакуация в рамките на Министерството на отбраната (при провеждане на учения, стрелби и др. належащи случаи).

В момента има регламентирана възможност Министерството на отбраната да поръчва изпълнението на полети със самолети и хеликоптери на ВВС за медицинска евакуация при необходимост, като реда и регламентиран в тристранна заповед между МО, МЗ и МВР от 2011 г. При това се заплащат разходите за полета по утвърден ценоразпис. Това основно се използва при полети за транспортиране на органи за трансплантация в последните 3-4 години – изпълняват се от 5 до 15 полета годишно.

До продажбата въздушните линейки се използваха от застрахователна компания. За периода 2014-2019 са проведени над 20 спасителни операции, само за нуждите на Планинската спасителна служба, в които е помогнато на над 25 души. За сравнение на територията на Германия ежедневно се извършват около 40 мисии на операторите на HEMS.

„Използването на съществуващите на въоръжение в българските ВВС военни хеликоптери за спешна медицинска помощ вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS, така както е разписано в европейските регламенти и отговарящи на изискванията на здравните и авиационните власти, е все едно вместо специализирани наземни линейки да се използват БТР- и верижни транспортни машини“, коментират авиоекспертите.

България остана без хеликоптерна медицина заради тежката бюрокрация, заяви преди седмици в интервю за БГНЕС и директорът на Планинската спасителна служба към БЧК Емил Нешев. „Военните хеликоптери са подходящи за търсене на бедстващи хора високо в планината или да се транспортират голям брой планински спасители. Това обаче не е официалното лице на хеликоптерното спасяване По света се използват съвсем друг тип машини, оборудвани във вид на линейка, известни като ХЕМС. Те могат да поддържат и да реанимират пострадали с тежки травми. Хубаво е да се прави разлика между двата вида спасяване – машините и екипажите са много различни, обясни Нешев.

„В годините бяха проведени множество срещи, бяха предоставени финансови разчети, оперативни планове и всякаква друга информация, бяха проведени и голям брой демонстрации в почти всички големи градове. Резултатът от всичко това бе абсолютна незаинтересованост от отговорните фактори в държавата в случая различните министри на здравеопазването, които се сменяха през тези години и съвсем вяло отразяване на тази високохуманна дейност в медийното пространство. За огромно съжаление на нашия високо квалифициран пилотски, технически състав, специално обучените за целта парамедици, спасители, оператори на лебедка, и друг оперативен персонал, тази дейност трябваше да я прекратим не само по финансови причини, а и поради видното нежелание на отговорните държавни служители да включат в системата за спешна медицинска помощ, така разработеният от нас продукт“, коментира за БГНЕС Захари Алексиев – „Отговорен ръководител“ в „Хели Ер“.

И докато по нашите ширини се питам защо нямаме медицински хеликоптер, съседна Румъния си поръча нови на Airbus. /БГНЕС
CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147