Как китайската велосипедна индустрия се адаптира към новите времена

Избрано 05.10.2019 12:43

През 70-те години на миналия век да притежаваш велосипед, особено от най-добрите модели „Flying Pigeon" (Летящ гълъб) или „Phoenix" (Феникс), бе семейна гордост и символ на статус в Китай. Но днес това е обичайна част от ежедневието. Освен велосипедите за споделяне, които са навсякъде по улиците, магазините в Китай предлагат и колела с последни екстри, чиято цена може да достигне до 10 000 щатски долара, разказва "Радио Китай".

Пристанищният китайски град Тиендзин, който се намира на югоизток от китайската столица, е най-големият център за производство на велосипеди в Китай. През 2017 г. там са произведени 50,1 милиона велосипеда, което е 56% от производството в цялата страна, сочат данни на Китайската велосипедна асоциация.

Днес в Тиендзин е разработена интегрирана производствена система с над 1000 фабрики и доставчици на части. Повече от половината произведени в града велосипеди са за чуждите пазари. Един от основните проблеми пред индустрията обаче е, че се намира на долните стъпала на световната верига на стойностите. „Китайските производители на велосипеди имат проблем с популярността на марките, тъй като по-голямата част от изнасяните продукти са с ниска добавена стойност", казва Шъ Шункун, вицепрезидент на компания, която доставя части за велосипеди.

Спадът в интереса към велосипедите се дължи от части и на удвоения брой собственици на автомобили в Китай. Макар първоначално да изглеждаше като потенциална стимулираща сила, бумът на споделените велосипеди, които се появиха през 2017 г. в Китай, се оказа разрушителен за индустрията.

„Преди Китай произвеждаше по 2 милиона велосипеди годишно за вътрешния пазар, но търсенето се увеличи до 10 милиона за една нощ заради бума на споделените велосипеди, който напълно разруши установения порядък в индустрията", казва Шъ.

Примамени от бързата печалба, малките и средни производители бързо отвориха повече производствени линии. Но бумът бързо се превърна в банкрут. В края на 2017 г. една от компаниите за споделени велосипеди обяви фалит и не можа да плати сметките си за огромното количество поръчани велосипеди. Малките и средни фабрики, които значително увеличиха производството, бяха финансово разорени.

Докато велосипедната индустрия достигна своето дъно, производителите на електрически скутери откриха потенциал за растеж. От 2006 г. търсенето им се увеличи драстично. Миналата година броят на закупилите електрически скутери в цялата страна достигна 30 милиона. „Стана така, че бе възможно всяка компания да се превърне в доставчик на електрически скутери, дори малките фабрики за велосипеди", казва Джан Сяоган, генерален мениджър на „Tianjin Yadea Technology Group" една от водещите компании в сектора. „Но днес изискването за по-високо качество от потребителите и по-строгото прилагане на законите за опазване на околната среда и безопасността вдигат прага за влизането в бизнеса."

Тенденциите на пазара за велосипеди отразява драстичните промени в китайската икономика през последните три десетилетия. Въпреки драматичните възходи и падения, представителите на индустрията имат доверие в потенциала и?. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.03457
GBP GBP 1 2.28993
RON RON 10 3.9344
TRY TRY 100 5.57348
USD USD 1 1.79566