Брюксел и Токио се изправиха пред китайския "Един пояс, един път" с нов конкурент

България 04.10.2019 19:01

Европейският съюз и Япония подписаха инфраструктурна сделка, която да повиши свързаността на Европа и Азия. Пактът е описван като отговорът на Брюксел и Токио на мегапроекта "Един пояс, един път" на Китай, пише Deutsche Welle.

Какво представлява пактът?

Европейският съюз и Япония, които подписаха споразумение за свободна търговия през миналата година, постигнаха съгласие за изграждане на инфраструктура в сектори като транспорт, енергетика и дигитални услуги, за да подобрят свързаността между Европа и Азия. Споразумението е част от по-широк план на Европейския съюз да засили икономическите и културни връзки между двата региона.

Изграждането на инфраструктурата ще бъде подкрепено с европейски гаранционен фонд на стойност €60 милиарда, който блокът ще използва за привличане на инвестиции от банки за развитие и частни инвеститори.

Защо Европа търси по-добра свързаност с Азия?

Европейският съюз и Азия са големи търговски партньори, като обменят стоки и услуги за €1,6 трилиона всяка година. Двата региона отговарят за 60 процента от световната икономика. ЕС иска да задълбочи връзките си с азиатските държави, които са дом на 60 процента от световното население.

Прогнозира се, че Азия ще има нужда от над €1,3 трилиона годишно за инфраструктура през следващите десетилетия, за да може днешният темп на растеж да се запази. Събирането и оползотворяването на толкова много средства ще бъде предизвикателство за континент, толкова разнообразен, колкото Азия. И Брюксел смята, че опитът от интеграцията на европейските държави ще бъде от полза.

Желанието на ЕС е част от по-голям план на блока да използва икономическата си мощ в търговията, помощта и инвестициите, за да постигне стратегическите си външнополитически цели.

Какво се надява да постигне Япония?

Азиатската икономическа суперсила е притеснена от растящото икономическо и политическо влияние на Китай и търси нови съюзници чрез инвестициите си. Япония е най-големият донор в Азия и най-големият кредитор на проекти в Югоизточна Азия, като финансира инфраструктурни проекти на стойност стотици милиарди долари.

Но Токио не успява да рекламира усилията си по същия начин, който Китай го прави с "Един пояс, един път". Япония иска да промотира и визията си за "свободна и отворена Индо-пацифическа стратегия", която е заплашена от агресивната военноморска стратегия на Пекин. Експертите посочват, че колаборация с ЕС може да помогне на Токио по тези фронтове.

Какво общо има споразумението на ЕС и Япония с китайския "Един пояс, един път"?

И ЕС, и Япония се въздържаха и не споменаха Китай или новия "Път на коприната" по време на подписването на споразумението. Но речите на лидерите направиха няколко референции към Поднебесната империя и амбициозния ? проект.

Японският премиер Шинцо Абе и президентът на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер подчертаха нуждата от проекти, които да бъдат екологично и финансово устойчиви.

Китай е изправена пред много критики, че създава планини от дълг в азиатските и балкански държави, предлагайки им проекти, които страните не могат да си позволят.

Твърденията са още, че Пекин извива ръцете на бедните страни чрез неизгодни заеми, част от "Един пояс, един път". Има притеснения и че китайските проекти не отговарят на стандартите за опазване на околната среда. Критиците казват още, че проектът на Китай е с една единствена цел: увеличаване на политическата и икономическа мощ на страната.

Кои проекти са част от сделката?

Засега все още няма одобрени конкретни проекти. Един дипломат казва пред FT, че ЕС може да финансира японски компании, които искат да използват дронове, за да създават карти на пътища в Африка, които имат нужда от ремонт. А Япония може да подпомогне европейските компании, които обмислят инвестиции в чиста енергия в Югоизточна Азия. /money.bg
CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147