Още снимки:
test

Брюксел и Токио се изправиха пред китайския "Един пояс, един път" с нов конкурент

04.10.2019 19.01

Европейският съюз и Япония подписаха инфраструктурна сделка, която да повиши свързаността на Европа и Азия. Пактът е описван като отговорът на Брюксел и Токио на мегапроекта "Един пояс, един път" на Китай, пише Deutsche Welle.

Какво представлява пактът?

Европейският съюз и Япония, които подписаха споразумение за свободна търговия през миналата година, постигнаха съгласие за изграждане на инфраструктура в сектори като транспорт, енергетика и дигитални услуги, за да подобрят свързаността между Европа и Азия. Споразумението е част от по-широк план на Европейския съюз да засили икономическите и културни връзки между двата региона.

Изграждането на инфраструктурата ще бъде подкрепено с европейски гаранционен фонд на стойност €60 милиарда, който блокът ще използва за привличане на инвестиции от банки за развитие и частни инвеститори.

Защо Европа търси по-добра свързаност с Азия?

Европейският съюз и Азия са големи търговски партньори, като обменят стоки и услуги за €1,6 трилиона всяка година. Двата региона отговарят за 60 процента от световната икономика. ЕС иска да задълбочи връзките си с азиатските държави, които са дом на 60 процента от световното население.

Прогнозира се, че Азия ще има нужда от над €1,3 трилиона годишно за инфраструктура през следващите десетилетия, за да може днешният темп на растеж да се запази. Събирането и оползотворяването на толкова много средства ще бъде предизвикателство за континент, толкова разнообразен, колкото Азия. И Брюксел смята, че опитът от интеграцията на европейските държави ще бъде от полза.

Желанието на ЕС е част от по-голям план на блока да използва икономическата си мощ в търговията, помощта и инвестициите, за да постигне стратегическите си външнополитически цели.

Какво се надява да постигне Япония?

Азиатската икономическа суперсила е притеснена от растящото икономическо и политическо влияние на Китай и търси нови съюзници чрез инвестициите си. Япония е най-големият донор в Азия и най-големият кредитор на проекти в Югоизточна Азия, като финансира инфраструктурни проекти на стойност стотици милиарди долари.

Но Токио не успява да рекламира усилията си по същия начин, който Китай го прави с "Един пояс, един път". Япония иска да промотира и визията си за "свободна и отворена Индо-пацифическа стратегия", която е заплашена от агресивната военноморска стратегия на Пекин. Експертите посочват, че колаборация с ЕС може да помогне на Токио по тези фронтове.

Какво общо има споразумението на ЕС и Япония с китайския "Един пояс, един път"?

И ЕС, и Япония се въздържаха и не споменаха Китай или новия "Път на коприната" по време на подписването на споразумението. Но речите на лидерите направиха няколко референции към Поднебесната империя и амбициозния ? проект.

Японският премиер Шинцо Абе и президентът на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер подчертаха нуждата от проекти, които да бъдат екологично и финансово устойчиви.

Китай е изправена пред много критики, че създава планини от дълг в азиатските и балкански държави, предлагайки им проекти, които страните не могат да си позволят.

Твърденията са още, че Пекин извива ръцете на бедните страни чрез неизгодни заеми, част от "Един пояс, един път". Има притеснения и че китайските проекти не отговарят на стандартите за опазване на околната среда. Критиците казват още, че проектът на Китай е с една единствена цел: увеличаване на политическата и икономическа мощ на страната.

Кои проекти са част от сделката?

Засега все още няма одобрени конкретни проекти. Един дипломат казва пред FT, че ЕС може да финансира японски компании, които искат да използват дронове, за да създават карти на пътища в Африка, които имат нужда от ремонт. А Япония може да подпомогне европейските компании, които обмислят инвестиции в чиста енергия в Югоизточна Азия. /money.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
18:50
Rolls-Royce ще разработи и инсталира мини ядрен реактор до 2029 година
18:13
Над 9,3 млн. са били туристите в България през 2019 г.
18:10
Гърция успешно пласира 15-годишни държавни ценни книжа
17:57
В Сърбия обявиха нови пътни такси по магистралите
17:28
Китай отпуска $9 милиарда за борба с разпространението на вируса
17:25
Коронавирусът удари плановете и на Apple
15:53
На 2 февруари спира продажбата на месечни винетки за МПС над 3,5 тона заради старта на тол системата
14:51
Брекзит без търговска сделка може да засегне износ от България за €23,6 милиона
14:33
20% от компаниите ще търсят работници
14:20
БНБ: Депозитите в евро на бизнеса през декември са били с отрицателни лихви
14:16
"Еърбъс" постигна споразумение за разследването за корупция
14:07
ЕС няма да забрани "Хуавей", но ще наложи строги 5G правила
13:44
Постъпленията по сметката на КТБ надхвърлиха 1 млрд. лева
13:06
Япония предупреди за икономически рискове заради китайския коронавирус
12:38
НСИ: Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през декември
12:36
Климатичните промени застрашават 85 % от районите, произвеждащи вино
11:34
Нов риск пред световната икономика: Синхронизирано забавяне на цените на имотите
11:30
БНБ да има право на законодателна инициатива, иска шефът й
11:18
България на опашката по използване на интернет в ЕС
10:54
Boeing си осигури $12 милиарда заем за спряване с кризата около 737 МАХ?
10:49
Докъде може да стигне спадът на петролните цени?
09:49
НАП въвежда по-високи изисквания за сигурността на онлайн обмена на информация
27 януари 2020 г.
19:46
Ангелкова в Брюксел: Насърчаваме привличането на повече инвестиции в туризма
19:40
Гърция планира да издаде 15-годишни облигации
19:36
Акциите на Boeing се сринаха заради спиране на още модели

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора