17 октомври 2019 г. 05:57 ч.
:: Бизнес и Икономика
последна актуализация: 16.10.2019 г. 20:14:00 ч.
Още снимки:
test

Брюксел и Токио се изправиха пред китайския "Един пояс, един път" с нов конкурент

04.10.2019 19.01

Европейският съюз и Япония подписаха инфраструктурна сделка, която да повиши свързаността на Европа и Азия. Пактът е описван като отговорът на Брюксел и Токио на мегапроекта "Един пояс, един път" на Китай, пише Deutsche Welle.

Какво представлява пактът?

Европейският съюз и Япония, които подписаха споразумение за свободна търговия през миналата година, постигнаха съгласие за изграждане на инфраструктура в сектори като транспорт, енергетика и дигитални услуги, за да подобрят свързаността между Европа и Азия. Споразумението е част от по-широк план на Европейския съюз да засили икономическите и културни връзки между двата региона.

Изграждането на инфраструктурата ще бъде подкрепено с европейски гаранционен фонд на стойност €60 милиарда, който блокът ще използва за привличане на инвестиции от банки за развитие и частни инвеститори.

Защо Европа търси по-добра свързаност с Азия?

Европейският съюз и Азия са големи търговски партньори, като обменят стоки и услуги за €1,6 трилиона всяка година. Двата региона отговарят за 60 процента от световната икономика. ЕС иска да задълбочи връзките си с азиатските държави, които са дом на 60 процента от световното население.

Прогнозира се, че Азия ще има нужда от над €1,3 трилиона годишно за инфраструктура през следващите десетилетия, за да може днешният темп на растеж да се запази. Събирането и оползотворяването на толкова много средства ще бъде предизвикателство за континент, толкова разнообразен, колкото Азия. И Брюксел смята, че опитът от интеграцията на европейските държави ще бъде от полза.

Желанието на ЕС е част от по-голям план на блока да използва икономическата си мощ в търговията, помощта и инвестициите, за да постигне стратегическите си външнополитически цели.

Какво се надява да постигне Япония?

Азиатската икономическа суперсила е притеснена от растящото икономическо и политическо влияние на Китай и търси нови съюзници чрез инвестициите си. Япония е най-големият донор в Азия и най-големият кредитор на проекти в Югоизточна Азия, като финансира инфраструктурни проекти на стойност стотици милиарди долари.

Но Токио не успява да рекламира усилията си по същия начин, който Китай го прави с "Един пояс, един път". Япония иска да промотира и визията си за "свободна и отворена Индо-пацифическа стратегия", която е заплашена от агресивната военноморска стратегия на Пекин. Експертите посочват, че колаборация с ЕС може да помогне на Токио по тези фронтове.

Какво общо има споразумението на ЕС и Япония с китайския "Един пояс, един път"?

И ЕС, и Япония се въздържаха и не споменаха Китай или новия "Път на коприната" по време на подписването на споразумението. Но речите на лидерите направиха няколко референции към Поднебесната империя и амбициозния ? проект.

Японският премиер Шинцо Абе и президентът на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер подчертаха нуждата от проекти, които да бъдат екологично и финансово устойчиви.

Китай е изправена пред много критики, че създава планини от дълг в азиатските и балкански държави, предлагайки им проекти, които страните не могат да си позволят.

Твърденията са още, че Пекин извива ръцете на бедните страни чрез неизгодни заеми, част от "Един пояс, един път". Има притеснения и че китайските проекти не отговарят на стандартите за опазване на околната среда. Критиците казват още, че проектът на Китай е с една единствена цел: увеличаване на политическата и икономическа мощ на страната.

Кои проекти са част от сделката?

Засега все още няма одобрени конкретни проекти. Един дипломат казва пред FT, че ЕС може да финансира японски компании, които искат да използват дронове, за да създават карти на пътища в Африка, които имат нужда от ремонт. А Япония може да подпомогне европейските компании, които обмислят инвестиции в чиста енергия в Югоизточна Азия. /money.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
19:09
Два глобални фонда с оферти за "Виваком"
17:57
"Зиарул финанчиар": Румъния се връща в играта за завода на "Фолксваген"
16:16
Венецуела загърби контролирането на цените. И това помага на някои компании да оцелеят
12:36
България подобрява офертата си към "Фолксваген"
12:16
Силен спад на автомобилните продажби в България през септември
11:36
След като завзеха Европа, Lidl и Aldi променят и пазара в най-голямата икономика в света
11:00
Паундът отново тръгна надолу след вчерашния скок
10:43
Цената на петрола плахо се възстановява
10:00
Германия допуска Huawei до 5G мрежата си
09:23
САЩ с атака срещу турска банка
09:16
И Румъния се нареди за новия завод на Volkswagen
08:01
Емил Хърсев: „Фолксваген“ не се е отказал от Турция
15 октомври 2019 г.
20:11
Световната банка повиши прогнозата си за икономиката на България
19:00
Световната банка повиши прогнозата си за икономически ръст на България
18:56
БНБ разреши преобразуването на "Банка Пиреос България" в "Юробанк България"
18:40
Магазините в Черна гора със забрана да работят в неделя, иначе глоба до 10 000 евро
18:32
Международният валутен фонд прогнозира увеличение с 0,2% на БВП на Турция през 2019 г.
17:00
Частният бизнес в Китай е инвестирал близо 14 млрд. юана за намаляване и изкореняване на бедността
16:37
Кои са петте компании, отговорни за спада на S&P 500
16:08
Цените на руския газ за България са два пъти по-високи от тези на борсата в Австрия
15:54
Китайска компания ще строи завод за преработка на природен газ в Русия
14:40
"Фолксваген" изтегля спешно от Австралия 80 хиляди коли заради опасен ефект
14:16
Националният борд по туризъм предлага мерки за преодоляване на последствията от фалита на "Томас Кук
14:12
От "Фолксваген" потвърдиха: Отлагат строителството на завода в Турция
13:45
Бен ван Бюрден: Нямаме друг избор, освен да инвестираме в петрол и газ

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора