МТСП: Промените от 01.01.2020 г. са в подкрепа на децата и семействата им
България 05.09.2019 16:21
Промените в законодателството, които ще са в сила от 1 януари 2020 г. са в подкрепа на децата и техните семейства.
Това съобщиха от Министерството на труда и социалната политика малко след края на пресконференция срещу приемането на Стратегията за детето и подготвян международен протест под надслов: "Стоп на Барневерн идеологията".
Според социалното ведомство законодателните промени, които влизат в сила от 1 януари 2020 г. са насочени изцяло към подкрепа на децата, техните родители и хората, които се нуждаят от нея.
Подобрените разпоредби целят по-ефективна работа на социалните работници, за да може децата да останат в своите семейства или ако са разделени, да се върнат да живеят при своите майки и бащи.
Според ведомството целта на промените е да реформират системата на социалните услуги, за да може те да отговарят по-добре на потребностите на хората, да са по-достъпни и по-качествени.
Също така измененията отразяват затварянето на всички домове за деца и подобряват координацията при закрилата на децата, тъй като тя не е отговорност само на социалните работници, пишат от ведомството на Бисер Петков.
"Повечето от измененията в Закона за закрила на детето са терминологични и произтичат от промяната в дефинирането на социалните услуги. С тях не се въвеждат чужди модели и идеология", категорични са от МТСП.
Те дават пример, че няма промяна в действащите от 2006 г. текстове, които дават основание за настаняване на дете извън семейството.
Както досега, така и след 1 януари 2020 г., подобна временна мярка за закрила ще може да бъде предприета единствено с решение на съда. Тя се прилага само в много крайни случаи на насилие, неглижиране и нарушаване на интереса, живота и здравето на детето (склоняване към проституция, просия, трафик).
Промените в Закона за закрила на детето не изменят действащите от повече от 13 години разпоредби. Единствената разлика е, че премахват възможността за настаняване в интернати, които ще бъдат закрити до 2021 г.
Хората, които помагат на децата в риск или сигнализират за дете в рискова ситуация, което се нуждае от закрила, не са доносници. От 2003 г. в Закона за закрила на детето е регламентирано, че човек, който разбере, че дете се нуждае от закрила, е длъжен незабавно да уведоми компетентните органи.
Същото задължение има и всеки, на който това е станало известно във връзка с упражняваната от него професия или дейност, дори и ако то е обвързано с професионална тайна. Това задължение съществува от 16 г. и не е въведено с последните промени в закона, нито ще се промени след 1 януари 2020 г.
От МТСП уверяват, че проверяват сигналите, както и че "анонимни сигнали не се разглеждат, освен в случаите, отнасящи се до насилие над дете".
Разпоредбата на чл. 36г от Закона за закрила на детето цели единствено да се регламентира и подобри междусекторния подход и сътрудничество при случаи на насилие над деца. Не се предвиждат нови правомощия на органите за закрила, които да влизат в сила от 1 януари 2020 г., уверяват от МТСП.
От социалното ведомство привеждат пример с някои промени, направени в Закона за закрила на семейството и Семейния кодекс.
Според тях, извън семейството се настанява дете, което е жертва на насилие, родителите и настойниците му са починали или не полагат грижи за него. Дават пример и с професионалната родителска грижа, както и с осиновяване без съгласие на родителя, което се допуска при деца, които са настанени в институция или са при приемни родители, но са вписани в списъка за пълно осиновяване. Допускане на осиновяване без съгласие на родител съществува още от 1985 г.
Това съобщиха от Министерството на труда и социалната политика малко след края на пресконференция срещу приемането на Стратегията за детето и подготвян международен протест под надслов: "Стоп на Барневерн идеологията".
Според социалното ведомство законодателните промени, които влизат в сила от 1 януари 2020 г. са насочени изцяло към подкрепа на децата, техните родители и хората, които се нуждаят от нея.
Подобрените разпоредби целят по-ефективна работа на социалните работници, за да може децата да останат в своите семейства или ако са разделени, да се върнат да живеят при своите майки и бащи.
Според ведомството целта на промените е да реформират системата на социалните услуги, за да може те да отговарят по-добре на потребностите на хората, да са по-достъпни и по-качествени.
Също така измененията отразяват затварянето на всички домове за деца и подобряват координацията при закрилата на децата, тъй като тя не е отговорност само на социалните работници, пишат от ведомството на Бисер Петков.
"Повечето от измененията в Закона за закрила на детето са терминологични и произтичат от промяната в дефинирането на социалните услуги. С тях не се въвеждат чужди модели и идеология", категорични са от МТСП.
Те дават пример, че няма промяна в действащите от 2006 г. текстове, които дават основание за настаняване на дете извън семейството.
Както досега, така и след 1 януари 2020 г., подобна временна мярка за закрила ще може да бъде предприета единствено с решение на съда. Тя се прилага само в много крайни случаи на насилие, неглижиране и нарушаване на интереса, живота и здравето на детето (склоняване към проституция, просия, трафик).
Промените в Закона за закрила на детето не изменят действащите от повече от 13 години разпоредби. Единствената разлика е, че премахват възможността за настаняване в интернати, които ще бъдат закрити до 2021 г.
Хората, които помагат на децата в риск или сигнализират за дете в рискова ситуация, което се нуждае от закрила, не са доносници. От 2003 г. в Закона за закрила на детето е регламентирано, че човек, който разбере, че дете се нуждае от закрила, е длъжен незабавно да уведоми компетентните органи.
Същото задължение има и всеки, на който това е станало известно във връзка с упражняваната от него професия или дейност, дори и ако то е обвързано с професионална тайна. Това задължение съществува от 16 г. и не е въведено с последните промени в закона, нито ще се промени след 1 януари 2020 г.
От МТСП уверяват, че проверяват сигналите, както и че "анонимни сигнали не се разглеждат, освен в случаите, отнасящи се до насилие над дете".
Разпоредбата на чл. 36г от Закона за закрила на детето цели единствено да се регламентира и подобри междусекторния подход и сътрудничество при случаи на насилие над деца. Не се предвиждат нови правомощия на органите за закрила, които да влизат в сила от 1 януари 2020 г., уверяват от МТСП.
От социалното ведомство привеждат пример с някои промени, направени в Закона за закрила на семейството и Семейния кодекс.
Според тях, извън семейството се настанява дете, което е жертва на насилие, родителите и настойниците му са починали или не полагат грижи за него. Дават пример и с професионалната родителска грижа, както и с осиновяване без съгласие на родителя, което се допуска при деца, които са настанени в институция или са при приемни родители, но са вписани в списъка за пълно осиновяване. Допускане на осиновяване без съгласие на родител съществува още от 1985 г.
CHF | 1 | 2.00003 |
GBP | 1 | 2.2837 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.61962 |
USD | 1 | 1.82549 |
Последни новини
- 10:00 Козунак без глутен, захар, мляко и яйца. По-добре направи...козунак от кайма
- 09:51 Песков: Няма предпоставки за преговори с Киев
- 09:40 Великобритания прие законопроект за пълно цифрово наблюдение
- 09:32 Плугчиева каза защо се е оттеглила от кабинета "Главчев"
- 09:23 Болезнена загуба за "Ботев" на "Колежа" преди полуфинала за Купата
- 09:15 Си Дзинпин секунди преди срещата с Блинкен: Кога ще си ходи? (ВИДЕО)
- 09:04 Ожесточени боеве в Очеретине, Русия подсилва офанзивата с още военни части
- 08:53 И „Средна европейска класа“ разочаровани от ПП-ДБ, стартират надпартийно обединение