16 септември 2019 г. 10:03 ч.
:: Бизнес и Икономика
последна актуализация: 16.9.2019 г. 10:03:03 ч.
Още снимки:
test

Ердоган иска Volkswagen. На всяка цена

22.08.2019 19.43

Турският президент Ердоган е убеден, че новият завод на Фолксваген ще бъде построен именно в Турция. Той иска тази инвестиция на всяка цена. Защото от нея зависи много. Ето какво пишат по темата две германски издания:

Ердоган е известен с предпочитанията си към автомобилите Мерцедес - още докато е кмет на Истанбул, поръчва автобуси за градския транспорт от тази марка, с които да замести дотогавашните икаруси. А когато става министър-председател, купува за ведомството си 10 мерцедеса на стойност 1,5 милиона евро. Самият той по онова време също кара мерцедес - реставриран S600. Напоследък обаче броят на фолксвагените в служебния автопарк на президента постоянно расте, разказва турският журналист Джан Дюндар на страниците на германския "Ди Цайт".

Дюндар припомня тези факти, за да обясни казаното от Ердоган на среща с председателя на Съюза на таксиметровите шофьори: "Фолксваген ще построи фабрика в Турция и в резултат от тази инвестиция всички вие ще получите фолксвагени". Президентът заявил освен това, че щял да помоли германския концерн да разработи специален модел за турските таксиметрови шофьори. Към този момент медиите съобщаваха, че Фолксваген още се колебае между България и Турция. Да, в България работната ръка е по-евтина, но се твърди, че Турция е приела всички изисквания на концерна и е предложила държавни гаранции.

Ако успее да привлече Фолксваген

Всичко това не означава, че в предпочитанията на Ердоган са настъпили някакви съществени промени. Фолксваген не е станал любима марка на турския президент - той просто се нуждае от инвестиции, както в икономически, така и в политически план, убеден е Джан Дюндар. Защото никак не е лесно да се намерят инвеститори за една страна, в която режимът потъпква правовата държава и където е надвиснала заплахата от икономическа криза. Ако успее да привлече Фолксваген, Ердоган ще може да използва тази гигантска инвестиция, за да реабилитира режима си и да привлече и други концерни, отбелязва Дюндар в "Ди Цайт".

И вестник ТАЦ е на мнение, че би било голям успех за Ердоган, ако Фолксваген избере Турция. Точно в момент, когато той е изолиран външнополитически и е в сложни отношения както със Съединените щати, така и с ЕС, новият завод на Фолксваген в Турция може да послужи на Ердоган като доказателство за неговата благонадеждност. И още нещо: ако германският концерн дойде в Турция, може да го последват и други инвеститори, които досега заобикаляха Турция заради политическата ситуация и нарастващата правна несигурност, прогнозира ТАЦ.

Напълно разбираемо е, че турското правителство се опитва да привлече чуждестранни инвеститори, предлагайки държавни гаранции. Но е доста трудно да се има доверие на гаранциите на един режим, потъпкващ правовата държава. Ако потенциалните инвеститори биха държали повече на правовата държавност, отколкото на икономическите гаранции, това би било от голяма полза както за тях, така и за местното население, отбелязва Джан Дюдар в "Ди Цайт".

"България определено е по-добрият вариант"

А какво мислят читателите на ТАЦ и "Ди Цайт"? Един от тях коментира, че Турция съвсем няма да е първата не най-демократична държава, в която се произвеждат германски автомобили. А друг читател пише: "Всеки, който мине през индустриалните зони на Истанбул, Бурса или Маниса, ще види колко много германски фирми произвеждат там, осигурявайки десетки хиляди работни места. Тези фирми не са там, за да направят услуга на Турция или на Ердоган, а просто защото печелят добри пари".

България определено е по-добрият вариант, смята друг читател и добавя, че не разбира оптимизма на Фолксваген по отношение на Турция. Облаците над главата на Ердоган се сгъстяват, но той няма да се откаже лесно от властта. А това означава, че в следващите няколко години в Турция може да стане много бурно. Дали при това положение инвестицията на Фолксваген ще си заслужава? - пита читателят и заключава: "Дори и нещата да не се развият толкова зле, смятам решението на Фолксваген за крайно непредпазливо". /DW.com

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
09:20
Петролът поскъпна
15 септември 2019 г.
17:17
Титаничен сблъсък на "Зеления ад": Porsche срещу Tesla
15:00
8 начина, по които Интернет на нещата ще направи офиса ви по-продуктивен
12:20
Отличителните черти на някои от най-известните и успешни инвеститори милиардери
11:20
Вежди Рашидов: Бих подкрепил увеличение на бюджета на БНТ
10:14
САЩ готови да деблокират част от своя стратегически петролен резерв
10:00
IDC: Китайският сектор на големите данни ще продължи устойчивия си ръст
09:47
Борсовият регулатор одобри листването на две компании
14 септември 2019 г.
19:03
Няколко неща, от които да се откажете, ако искате да сте успешни
16:32
Държавите с най-младо население в света
16:23
Bild: Граф Драгила изсмуква немските спестявания
15:49
Последната калаена мина на Острова може да отвори отново
11:22
Китай приветства положителните контакти и създаването на приятелска атмосфера със САЩ
10:06
Доставките на смартфони в Китай със спад от 2,8% през август
08:43
Ще има ли революция при банковите карти, или ерата им вече отминава
13 септември 2019 г.
19:42
Само в Румъния заплатите растат по-бързо, отколкото в България
19:36
Борсовите индекси по света и доходността по ДЦК се покачват в петък заради политиката на ЕЦБ
19:31
Пускат монета за 150-тата годишнина на БАН
17:58
Deutsche Bahn се нуждае от €3 милиарда
17:38
Лондонската фондова борса категорично отказва да бъде купена от Хонконг
17:30
ГИТ засилва проверките си за ученици, които работят на полето
17:06
ЕЦБ легитимира финансовия нихилизъм и бюджетната разюзданост
16:31
Започва ли нов цикъл на покачване на цената на среброто?
16:25
IKEA купува дял от 80% в седем румънски вятърни централи
15:48
Собственикът на “Лидъл” е най-богатият германец

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора