Още снимки:
test

Ердоган иска Volkswagen. На всяка цена

22.08.2019 19.43

Турският президент Ердоган е убеден, че новият завод на Фолксваген ще бъде построен именно в Турция. Той иска тази инвестиция на всяка цена. Защото от нея зависи много. Ето какво пишат по темата две германски издания:

Ердоган е известен с предпочитанията си към автомобилите Мерцедес - още докато е кмет на Истанбул, поръчва автобуси за градския транспорт от тази марка, с които да замести дотогавашните икаруси. А когато става министър-председател, купува за ведомството си 10 мерцедеса на стойност 1,5 милиона евро. Самият той по онова време също кара мерцедес - реставриран S600. Напоследък обаче броят на фолксвагените в служебния автопарк на президента постоянно расте, разказва турският журналист Джан Дюндар на страниците на германския "Ди Цайт".

Дюндар припомня тези факти, за да обясни казаното от Ердоган на среща с председателя на Съюза на таксиметровите шофьори: "Фолксваген ще построи фабрика в Турция и в резултат от тази инвестиция всички вие ще получите фолксвагени". Президентът заявил освен това, че щял да помоли германския концерн да разработи специален модел за турските таксиметрови шофьори. Към този момент медиите съобщаваха, че Фолксваген още се колебае между България и Турция. Да, в България работната ръка е по-евтина, но се твърди, че Турция е приела всички изисквания на концерна и е предложила държавни гаранции.

Ако успее да привлече Фолксваген

Всичко това не означава, че в предпочитанията на Ердоган са настъпили някакви съществени промени. Фолксваген не е станал любима марка на турския президент - той просто се нуждае от инвестиции, както в икономически, така и в политически план, убеден е Джан Дюндар. Защото никак не е лесно да се намерят инвеститори за една страна, в която режимът потъпква правовата държава и където е надвиснала заплахата от икономическа криза. Ако успее да привлече Фолксваген, Ердоган ще може да използва тази гигантска инвестиция, за да реабилитира режима си и да привлече и други концерни, отбелязва Дюндар в "Ди Цайт".

И вестник ТАЦ е на мнение, че би било голям успех за Ердоган, ако Фолксваген избере Турция. Точно в момент, когато той е изолиран външнополитически и е в сложни отношения както със Съединените щати, така и с ЕС, новият завод на Фолксваген в Турция може да послужи на Ердоган като доказателство за неговата благонадеждност. И още нещо: ако германският концерн дойде в Турция, може да го последват и други инвеститори, които досега заобикаляха Турция заради политическата ситуация и нарастващата правна несигурност, прогнозира ТАЦ.

Напълно разбираемо е, че турското правителство се опитва да привлече чуждестранни инвеститори, предлагайки държавни гаранции. Но е доста трудно да се има доверие на гаранциите на един режим, потъпкващ правовата държава. Ако потенциалните инвеститори биха държали повече на правовата държавност, отколкото на икономическите гаранции, това би било от голяма полза както за тях, така и за местното население, отбелязва Джан Дюдар в "Ди Цайт".

"България определено е по-добрият вариант"

А какво мислят читателите на ТАЦ и "Ди Цайт"? Един от тях коментира, че Турция съвсем няма да е първата не най-демократична държава, в която се произвеждат германски автомобили. А друг читател пише: "Всеки, който мине през индустриалните зони на Истанбул, Бурса или Маниса, ще види колко много германски фирми произвеждат там, осигурявайки десетки хиляди работни места. Тези фирми не са там, за да направят услуга на Турция или на Ердоган, а просто защото печелят добри пари".

България определено е по-добрият вариант, смята друг читател и добавя, че не разбира оптимизма на Фолксваген по отношение на Турция. Облаците над главата на Ердоган се сгъстяват, но той няма да се откаже лесно от властта. А това означава, че в следващите няколко години в Турция може да стане много бурно. Дали при това положение инвестицията на Фолксваген ще си заслужава? - пита читателят и заключава: "Дори и нещата да не се развият толкова зле, смятам решението на Фолксваген за крайно непредпазливо". /DW.com

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
19:48
Чудесни условия за ски в Пампорово-Мечи чал въпреки сухата зима
19:26
Ще обявят ли САЩ търговска война и на Чехия заради дигиталния данък?
19:12
Една трета от бюджета на Украйна отива за плащане на държавния дълг
19:01
"Главболгарстрой": Никога не са начислявани лихви по задължението на "Левски"
17:16
Напук на САЩ в Обединеното кралство предлагат ограничена роля на Huawei в 5G мрежата
16:40
Най-скъпите марки в света. За първи път бранд надхвърли $200 милиарда
16:30
БНБ посочи трите основни риска пред банковата система
15:47
Осъдиха Фолксваген на глоба от 196,5 млн долара
13:49
Шанхай ускорява превръщането си в център за иновации
13:34
Заетостта сред хората между 55 и 64 години се увеличава
13:01
Интернет компаниите в борба за потребители с промоции на „червени пликове"
11:45
Йената печели от страховете на валутния пазар
10:25
Цената на "черното злато" се срина под $63 за барел
09:40
Huawei трупа запаси в очакване на нови, още по-тежки санкции от САЩ
09:37
Акциите, които преди време скочиха с 8500%, сега изтриха 93% от стойността си за часове
08:41
Канада глоби VW със $150 милиона
08:38
Гърция готви емисия от 15-годишни облигации
22 януари 2020 г.
18:40
Продажбите на Hyundai по-добри от очакваното през четвъртото тримесечие
18:36
Xerox ще номинира 11 директори в борда на HP
18:33
Daimler очаква 50% по-ниска печалба за 2019 година
17:11
Сушата става заплаха за пшеницата
16:15
Най-голямата вятърна ферма в света ще е по-голяма от площта на Малта. И скоро ще е готова
16:11
Дейвид Соломон: Провалът на WeWork е доказателство, че пазарът работи
15:18
Държавата изкупува частни гори за втори път
15:03
Сърбия иска да строи “Турски поток” в България

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора