22 септември 2019 г. 03:11 ч.
:: Анализи и Коментари
последна актуализация: 21.9.2019 г. 19:54:13 ч.
Още снимки:
test

Експерт: За да има добри шофьори, трябва индивидуален подход в обучението

19.08.2019 10.40

Само промяна на формата и по-строгата организация на изпита за шофьори категория "В" /любители/ може да промени сегашното статукво при получаване на свидетелство за управление на МПС.

Това коментира пред БТА доц. Дурхан Салиев от Техническия университет в София, специалност по "Безопасност на движението по пътищата".

На второ място при изграждането на добри качества при любителите шофьори той постави индивидуалния подход по време на практическото обучение. Няма значение колко часа ще те обучават, ако обучаващият преподава по един и същ начин на всеки, каза още доц. Салиев. С

поред него има достатъчно добре подготвени инструктори и повечето са тези, които ТУ обучава, а сякаш повечето от тези, които са подготвяни в годините назад, разчитат преди всичко на рутината.

За да имаме добри шофьори и да сме сигурни когато шофираме по пътищата, е необходим индивидуален подход към всеки кандидат за шофьор, твърди доц. Салиев. И, според него съвестните инструктори го правят.

По думите му това не се получава с увеличаване на броя на часовете, което най-вероятно ще се утвърди от министъра на образованието. Той уточни, че в момента часовете за подготовка са 31, но по желание на браншовите организации ще бъдат увеличени на 36, но ако качеството на обучението остане на същото ниво - ползата е никаква. Освен това и сега, по желание на курсиста, могат да се увеличат часовете и всеки уважаващ себе си инструктор е давал такива.

Цедката трябва да е изпитът, категоричен е специалистът. Хората се обучават по един и същ начин, но всеки възприема наученото различно и когато изпитът е "един" за всички, всички трябва да отговарят на едни и същи изисквания - тогава се получават добри шофьори.

Запитан дали липсата на полигони се отразява на качеството на обучението, доц. Салиев каза, че наличието на полигон не оказва кой знае какво влияние. Според него всичко може да се научи в рамките на тези часове по време на кормуването. Въпросът е по какъв начин инструкторът ще го каже и покаже на един кандидат за водач - в коя уличка как да го направи, уточнява доц. Салиев.

В учебната документация дори и в момента присъстват всички изисквания от по-старо време и се пита - защо не го правят - кормуване в градска и извънградска среда, дневно и нощно кормуване. Всичко е до начина на възприемане от страна на кандидата за шофьор и за това по какъв начин и как ще шофира след като стане правоспособен. А правоспособен не значи можещ. Когато потеглиш сам по улицата, на първо място трябва да си признаеш, че не всичко умееш, трябва да правиш всичко по-бавно, да избягваш натоварените пътища, посочи той.

Проблемът с образованието на кандидатите за шофьори също може да се реши по време на изпита - как са прочетени въпросите, по какъв начин е отговорено на тях, каза доцентът. Затова по негово мнение трябва да се усъвършенства изпитът, защото ако той се запази в този си вид и да се увеличи броя на часовете, пак няма да има резултат и пак неграмотни ще шофират по улиците. При изпита не може и не трябва да има индивидуален подход, водачът трябва да е един на пътя. Трябва да се промени и форматът на изпита - в момента за 20-25 минути искаш да видиш умения в един кандидат за шофьор, с които той ще управлява във времето напред - шофиране в градски условия, преминаване през светофари и нерегламентирани кръстовища, да кара в дъжд и слънчево време, допълни той.

Въпреки всичко, през последните години се вижда, че "купуването на книжки" започва да се преодолява и човек започва да разчита предимно на уменията, които ще придобие по време на курса, отколкото на това да даде рушвет или по друг начин да си вземе изпита, смята доц. Дурхан Салиев. /БТА

Днес+

Коментирай статията


Последни от Анализ
18:33
Пламен Димитров: Кинжален удар с дронове в най-уязвимото място на Саудитска Арабия
17:58
Проф. Нидал Шабан: В България със сигурност има ГМО-царевица
10:35
Кои са най-добрите държави за пенсиониране през 2019-а?
19 септември 2019 г.
17:54
ОИСР: Броят на бежанците в света намалява, трудовите мигранти растат
16:48
От кого да защитим нашия "европейски начин на живот" - от мигрантите или от популистите?
16:36
На испанците до гуша им е дошло от нови и нови избори
16:28
Въпреки че Тръмп говори за военната мощ на САЩ, стои настрана от международни конфликти
13:48
ОИСР прогнозира най-слабия ръст на световната икономика от финансовата криза
11:16
Депонирането на отпадъци не е най - доброто решение, смятат еколози
18 септември 2019 г.
14:47
България сред топ 10 на държавите с най-много студенти в британските университети
17 септември 2019 г.
19:28
Защо сега беше най-неподходящият момент за шок в цените на петрола?
10:56
Бени или Бенямин – решаващ вот в Израел
16 септември 2019 г.
19:46
След атаката в Саудитска Арабия: Ще поскъпнат ли горивата по родните бензиностанции?
17:25
Институт за сигурност: Москва подкрепя национализма на Балканите, за да запази статуквото
14 септември 2019 г.
15:57
САЩ губи 5G съревнованието с Китай
13:42
Иван Николов: Добросъседството. Кой пречи?
13 септември 2019 г.
16:15
Януш Бугайски: Конфликтът Русия-Китай е изгоден на Запада
16:06
Енергийната индустрия в Абу Даби: “Демонът-петрол“ и изменението на климата
10:44
България и Македония най-свободни икономически на Балканите
10:40
По 60 аборта се извършват всеки ден в България
12 септември 2019 г.
17:29
Проучване: Скок на психичните разстройства заради мръсния въздух и температурните колебания
14:42
Тротинетките!, или как държавата генерално се размина с хората
14:16
Тероризмът се загнезди в Централна Азия
11 септември 2019 г.
14:56
Ще се откаже ли Меркел от емблематичната си позиция за нулев дефицит?
13:44
Днешната демонстрация в Барселона - тест за каталунските сепаратисти

Най-четени от Анализ

Избор на редактора