27 февруари 2020 г. 02:31 ч.
:: Анализи и Коментари
последна актуализация: 26.2.2020 г. 19:57:45 ч.
Още снимки:
test

Експерт: За да има добри шофьори, трябва индивидуален подход в обучението

19.08.2019 10.40

Само промяна на формата и по-строгата организация на изпита за шофьори категория "В" /любители/ може да промени сегашното статукво при получаване на свидетелство за управление на МПС.

Това коментира пред БТА доц. Дурхан Салиев от Техническия университет в София, специалност по "Безопасност на движението по пътищата".

На второ място при изграждането на добри качества при любителите шофьори той постави индивидуалния подход по време на практическото обучение. Няма значение колко часа ще те обучават, ако обучаващият преподава по един и същ начин на всеки, каза още доц. Салиев. С

поред него има достатъчно добре подготвени инструктори и повечето са тези, които ТУ обучава, а сякаш повечето от тези, които са подготвяни в годините назад, разчитат преди всичко на рутината.

За да имаме добри шофьори и да сме сигурни когато шофираме по пътищата, е необходим индивидуален подход към всеки кандидат за шофьор, твърди доц. Салиев. И, според него съвестните инструктори го правят.

По думите му това не се получава с увеличаване на броя на часовете, което най-вероятно ще се утвърди от министъра на образованието. Той уточни, че в момента часовете за подготовка са 31, но по желание на браншовите организации ще бъдат увеличени на 36, но ако качеството на обучението остане на същото ниво - ползата е никаква. Освен това и сега, по желание на курсиста, могат да се увеличат часовете и всеки уважаващ себе си инструктор е давал такива.

Цедката трябва да е изпитът, категоричен е специалистът. Хората се обучават по един и същ начин, но всеки възприема наученото различно и когато изпитът е "един" за всички, всички трябва да отговарят на едни и същи изисквания - тогава се получават добри шофьори.

Запитан дали липсата на полигони се отразява на качеството на обучението, доц. Салиев каза, че наличието на полигон не оказва кой знае какво влияние. Според него всичко може да се научи в рамките на тези часове по време на кормуването. Въпросът е по какъв начин инструкторът ще го каже и покаже на един кандидат за водач - в коя уличка как да го направи, уточнява доц. Салиев.

В учебната документация дори и в момента присъстват всички изисквания от по-старо време и се пита - защо не го правят - кормуване в градска и извънградска среда, дневно и нощно кормуване. Всичко е до начина на възприемане от страна на кандидата за шофьор и за това по какъв начин и как ще шофира след като стане правоспособен. А правоспособен не значи можещ. Когато потеглиш сам по улицата, на първо място трябва да си признаеш, че не всичко умееш, трябва да правиш всичко по-бавно, да избягваш натоварените пътища, посочи той.

Проблемът с образованието на кандидатите за шофьори също може да се реши по време на изпита - как са прочетени въпросите, по какъв начин е отговорено на тях, каза доцентът. Затова по негово мнение трябва да се усъвършенства изпитът, защото ако той се запази в този си вид и да се увеличи броя на часовете, пак няма да има резултат и пак неграмотни ще шофират по улиците. При изпита не може и не трябва да има индивидуален подход, водачът трябва да е един на пътя. Трябва да се промени и форматът на изпита - в момента за 20-25 минути искаш да видиш умения в един кандидат за шофьор, с които той ще управлява във времето напред - шофиране в градски условия, преминаване през светофари и нерегламентирани кръстовища, да кара в дъжд и слънчево време, допълни той.

Въпреки всичко, през последните години се вижда, че "купуването на книжки" започва да се преодолява и човек започва да разчита предимно на уменията, които ще придобие по време на курса, отколкото на това да даде рушвет или по друг начин да си вземе изпита, смята доц. Дурхан Салиев. /БТА

Днес+

Коментирай статията


Последни от Анализ
19:11
Под натиска на US санкциите Куба трудно покрива дълговете си
18:03
Кой е най-продаваният умен телефон през 2019 г.?
18:00
Над половината от българите са теглили кредит от небанкова финансова институция
17:13
Проучване: Британците ходят на работа най-вече заради колегите
16:05
Чудодейни лекове и конспиративни теории за коронавируса заливат мрежата
12:15
Руска рулетка в Сирия и рисковете за Ердоган
25 февруари 2020 г.
15:45
Първични избори при демократите: Сандърс е във водеща позиция, Байдън под натиск
15:34
Случаят Уайнстийн може да повлияе на други обвинения за сексуални престъпления
12:09
Световна пандемия може да струва $1 трилион
24 февруари 2020 г.
11:25
Тръмп в Индия – хлад и двустранни амбиции под маската на учтивост
10:15
Дронове, автономни коли и суперкомпютри. Коронавирусът става тест за китайската технологична индустр
23 февруари 2020 г.
15:20
Роботите и технологиите: унищожителите на заетостта
10:11
Димитър Чобанов: Правителството да направи публичен доклад за ползите и рисковете от Еврозоната
22 февруари 2020 г.
11:36
ООН: Над 100 000 цивилни са убити или ранени в Афганистан през последните 10 г.
21 февруари 2020 г.
19:50
Младите пътуват из България, по-възрастните ходят в чужбина
19:05
25% от всички публикации в "Туитър" за климатичната криза са генерирани от ботове
20 февруари 2020 г.
15:20
Как Тръмп избра Ричард Гренел да оглави националното разузнаване на САЩ?
19 февруари 2020 г.
14:18
СЗО: България е на 45-о място в класация за благоденствие на децата
18 февруари 2020 г.
15:23
Проучване сред 44 000 заразени с коронавирус показва 2,3% смъртност
11:04
Левски – създателят на съвременната българска държава
17 февруари 2020 г.
15:11
Отвоюването на магистрала М5 - най-голямата победа за Асад във войната в Сирия
15:06
В Куба може да се създаде база за руски атомни подводници
13:12
НСИ: 1770 лв. е доходът на човек от домакинство през четвъртото тримесечие на 2019 г.
12:22
НОИ е издал повече от половин милион ПИК за три години
12:07
„Сън“: Почивката в България излиза най-евтино през 2020 г.

Най-четени от Анализ

Избор на редактора