Кога да започнем да говорим на децата си за парите?

Любопитно 03.08.2019 19:37

Ако има някой, който разбира важността на това да обучаваме децата си на финансова отговорност, това със сигурност е Уорън Бъфет, пише CNBC.

Преди да стане изпълнителен директор на Berkshire Hathaway, Бъфет започва кариерата си като инвеститор с шепа малки фирми. Всъщност той започва от 6-годишна възраст, когато закупува стекче Coca-Cola с 6 кенчета за 25 цента и продава всяко кенче за по 5 цента. Като дете също така е продавал списания и дъвки от врата на врата.

Бизнесменът споделя, че неговият баща е бил най-голямото му вдъхновение. "Това, което научих в ранна възраст от него, е да изградя рано правилните навици. Спестяването беше важен урок, на който той ме научи", разказа Бъфет в интервю за CNBC през 2013 година.

Къде грешат родителите, когато учат децата за парите?

Уорън Бъфет: "Понякога родителите чакат, докато децата им не пораснат до тийнейджърска възраст, за да започнат да им говорят за управление на парите. Това би трябвало да се случва в предучилищна възраст."

Времето е фактор

Да! Правилно четете - в предучилищна възраст.

Тезата на инвеститора се подкрепя от редица изследвания, според които мозъкът на хората расте на 80% до 3-годишна възраст. Проучване на Университета в Кеймбридж пък показва, че децата между 3 и 4-годишна възраст вече са в състояние да разберат основни концепции за парите. До 7-годишна възраст децата възприемат основни понятия, свързани с бъдещето им финансово поведение.

"Повечето родители вече знаят колко е важно да учат децата си за пари и как да ги управляват правилно. Но между знанието и предприемането на действия има разлика", обяснява Бъфет.

Друго проучване от 2018 година, направено между 1 014 родители (с деца между 8 и 14 години) и младежи между 18 и 24 години, сочи, че само 4% от родителите са запознали децата си с елементарни финансови въпроси преди 5-годишна възраст. 30% от родителите започнали да обучават децата си на тези неща след 15-годишна възраст, а 14% заявяват, че въобще не са го направили.

На какво Бъфет учи собствените си деца?

През 2011 година Бъфет помогна за стартирането на детската анимационна поредица "Клуб на тайните милионери", в която той беше представен като ментор на група ученици.

В шоуто бяха представени 26 епизода, като във всеки от тях се разглеждаше финансов урок, например как работи кредитната карта или защо е важно да знаем къде влагаме парите си.

"Научих всичките ми деца на уроците, които бяха разгледани в "Клуб на тайните милионери". Те са просто уроци, предназначени за бизнеса и живота", каза милиардерът.

Ето и някои от уроците от телевизионното шоу, заедно със съветите на Бъфет за това как да подготвим децата на основна финансова грамотност:

1. Как да мислим гъвкаво?

Целта на този урок е да насърчите децата си да не се отказват само защото нещо не се получава както трябва от първия път. Способността да мислят креативно и извън рамките ще им бъде безкрайно полезна, когато срещнат финансови предизвикателства.

Упражнение: Отидете в музей на изкуствата с децата си и обсъдете различните стилове на всяка една картина. След това помолете децата ви да нарисуват нещо собствено. Дайте им различни инструменти, които могат да използват за рисуване, а не само четка - като гъби за съдове, памучни тампони, лъжица или пръсти. Дайте им възможността те сами да достигнат до блестящата идея с тези инструменти.

Упражнение: Превърнете боклука си в съкровище. Предизвикайте децата си да измислят нови приложения за стари вещи в дома ви. Например капачки за бутилки - те могат да се използват като пулове за игра на табла, а празна кутия от зърнена закуска може да бъде превърната в поставка за списания. Това ще помогне и в процеса да ги научите да мислят критично, да бъдат спестовни и да същевременно да помагат на околната среда.

2. Как да научим децата си да спестяват пари?

Както Бен Франклин веднъж е казал: "Спестената стотинка е спечелена стотинка." За да помогнете на децата си да започнат да спестяват пари, е много важно те да разберат разликата между техните желания и техните нужди.

Упражнение: Дайте на всяко от децата си по два буркана за пари - един за спестявания и един за харчене. Всеки път, когато те получат пари (за подарък, за закуска, за вафла, сладолед, разходка в парка със съседите и кучето), започнете да им говорите как искат да разделят парите между двата буркана и какви са плюсовете от това.

Упражнение: Помолете вашите деца да направят списък или колаж със снимки от списания. Списъкът или колажът трябва да съдържа от 5 до 10 неща, които те искат да има бъдат закупени. След това прегледайте списъка и помолете децата да определят дали посоченото е желание или нужда, като им обясните за необходимостта. Например новата играчка е желание, докато новата раница е нужда.

3. Как децата да различават цената и стойността?

Всички сме виновни, че плащаме повече пари за по-хубава марка обувки или за някоя джаджа, когато можем да закупим продукт със същото качество за по-ниска цена. Идеята на този урок е да научим децата ни да разбират различните начини, по които рекламите ни карат да купуваме техните продукти или услуги, както и да се научат да преценяват какво си заслужава и какво не си заслужава цената.

Упражнение: Направете списък на необходимите вещи, които ви трябва от супермаркета. След това прегледайте с децата си каталозите на различните магазини и намерете къде различните артикули са най-изгодни или на промоция. Сравнете офертите и обяснете, че така ще спестите пари, например за буркана със спестявания.

Упражнение: Вземете списание с децата си и изберете реклама, която ще трябва да оцените. Попитайте децата си какъв продукт е това, какво съобщение изпраща рекламата, какво привлича вниманието им в рекламата, как рекламата ги кара да се чувстват и с какво се опитва да ги убеди да закупят въпросния продукт.

4. Как да вземем добро решение?

Пътят към вземането на правилно и умно решение е да помислите как различните избори могат да повлияят на бъдещите резултати.

Упражнение: Когато взимате някакви решения вкъщи, говорете на децата си за тях. Обяснете им какво би станало, ако вземете едно или друго решение, така че да разберат защо сте избрали решенеито, което смятате за правилно. "Искаме да закупим нов телевизор, но климатикът ни е развален и трябва да спестим пари, за да го поправим. Ако не го поправим, вкъщи ще бъде прекалено топло, когато дойде лятото. Първо трябва да поправим климатика, а след това ще съберем пари и ще си купим нов телевизор."

Упраженение: Трябва да работим с децата си по такъв начин. Че да ги караме да създават добри навици, например да спестяват. Ако искат да си купят някоя игра на диск, попитайте ги дали имат нужда от тази игра и дали не могат да я вземат от приятел, да я превъртят и да я върнат, спестявайки пари.

Никога не е твърде рано

Насърчаването на добри финансови навици у децата е едно от най-важните неща, които може да направите, за да гарантирате тяхното бъдеще.

Уорън Бъфет: "Никога не е твърде рано. Независимо дали обучавате децата си на стойността на един долар, или каква е разликата между желанията и стойността на спестяванията - това са неща, с които децата се сблъскват в много ранна възраст, така че е най-добре да им помогнете да ги разберат възможно най-рано." /money.bg
CHF CHF 1 1.9984
GBP GBP 1 2.28811
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.63567
USD USD 1 1.82481