Още снимки:
test

Препятствието, което електромобилите трябват да преодолеят

21.07.2019 20.07

Литиево-йонната батерия е сложен продукт, а не просто поредният компонент във веригата за доставки при потребителската техника. Тази неудобна истина е огромното препятствие пред световната автомобилна индустрия и нейния път към електрическото бъдеще, пише The Wall Street Journal.

Намаляването на цената на батериите е най-важното и спешно предизвикателство. Те отговарят за голяма част от цената на електромобилите - между 35% и 45%, според McKinsey. Освен ако тази цена не намалее, повечето потребители ще продължат да избират конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, които са по-евтини. А така производителите няма да успеят да достигнат целите за намаляване на вредните емисии, наложени от Европейския съюз и Китай - два от трите най-големи автомобилни пазара в света.

В САЩ - третият най-голям пазар - президентът Доналд Тръмп се опитва да отмени въведените по време на Барак Обама правила. Но това не означава, че Детройт може да си позволи да си почива.

Автомобилите, продавани в Щатите, ще бъдат засегнати от по-строгите правила в Каифорния. А освен това щатските производители разчитат и на пазарите на Стария континент и Поднебесната империя.

Миналата година бе обещаваща за цената на батериите. Включително контролното програмно обезпечение и охлаждащата система, цената намаля с 24 процента, по данни на анализтор от Berenberg - далеч по-бързо, отколкото през 2016 и 2017 г.

Капацитетът за производство се увеличи значително, намалявайки разходите. В същото време цената на ключови материали като кобалта, лития и никела намаляха.

Приема се, че тенденцията ще продължи, като следва редица примери в потребителската техника и соларната индустрия. Но батериите са различен тип продукт. Да залагат, че спадът ще продължи, е рискова стратегия за производителите на автомобили.

Единият проблем е, че докато соларните клетки се произвеждат от силиций, какъвто имаме в излишък, батериите съдържат волатилни суровини. Цените им намаляха през 2018 г., но могат да се повишат отново на фона на спада в инвестициите в мини и обработка.

Друг проблем е, че източноазиатските производители на батерии започват да гледат с друго око на индустрия, която изисква огромни капиталови инвестиции, но не им носи особена печалба. Доставчикът на Tesla Panasonic спря да влага средства в т. нар. "гигафабрика" в Невада, САЩ, като избра да се концентрира върху подобряване на печалбата.

Миналият месец пък Volkswagen реши да инвестира в производство на батерии сама, като взе дял в шведски стартъп. Отчасти, компанията предприе този ход заради опасенията, че няма да може да получи достатъчно батерии от компании като LG Chem и CATL.

Не бива да забравяме и риска от пожар. Една Tesla Model S се запали в подземен гараж в Шанхай и китайският производител NIO бе принуден да върне в сервиза почти 5 000 автомобила миналия месец след множество съобщения за пожари.

Една от причините за тях е, че производителите влагат повече мощ в по-малко място - и волатилната литиево-йонна технология достига своя лимит. Съществуват и по-стабилни технологии, но никоя от тях не е развита до мащаб, достатъчен за производство в нужните бройки.

Ако цената на батериите не продължи да намалява, достъпните електромобили с достатъчен пробег на батериите остават мечта. И производителите на автомобили ще трябва да намерят друг начин да намалят вредните си емисии. Една от възможностите са хибридите. Другата е електромобили с малък пробег. Това обаче изисква огромни инвестиции в зарядна инфраструктура. /money.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
09:02
UBS: Растежът на икономиката ще се възстанови в края на 2020
08:08
Рекордни инвестиции в гръцки имоти
05 декември 2019 г.
19:36
Украйна иска международни санкции за "Северен поток-2"
19:03
Съдът на ЕС: Собственикът на апартамент да плаща и за отопление на общите части
18:33
Увеличават с 10 лв. подоходният критерий за получаване на детски надбавки
17:26
Румъния обмисля оферти за обявените за продажба активи на ЧЕЗ
16:50
Провал на преговорите между Украйна и Русия за транзита на газ
16:26
Сърбия строи 112 километра магистрала за 745 милиона евро
16:23
Хайнан представи мерки за развитие на блокчейн индустрията
15:33
С "Бонус - малус" 80% от шофьорите ще плащат по-малко за "Гражданска отговорност"
14:30
Telus International придобива европейската CCC срещу $1 милиард
14:23
Изненадващ спад на промишлените поръчки в Германия през октомври
14:17
Скок на световните цени на храни, най-скъпи са месото и растителните масла
13:21
Британската лира продължава да поскъпва
11:51
Чужденците предпочитат да живеят и работят в България, а Гърция е на дъното
11:18
Рязък спад на запасите в САЩ. Петролът пак се качи до $63 за барел
11:13
Вендинг машини ще продават безмитни стоки в Япония
09:37
Олег Асенов, АПИ: Няма причини за отлагане на тол системата
09:14
Доставките на газ за Европа са осигурени
04 декември 2019 г.
20:09
Предпразнично проверяват дали търговците ни удрят в кантара
19:58
Deutsche Bank: Никой не иска еврото като актив, но всички го искат като пасив
19:36
„Информационно обслужване“ АД става системен интегратор
19:02
И Лондон ще облага Facebook и Google, въпреки гнева на Тръмп
18:58
Паундът удари 2-годишен връх спрямо еврото
18:53
Какво може да застраши гигантите в дигиталната реклама Facebook и Google?

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора