Още снимки:
test

Препятствието, което електромобилите трябват да преодолеят

20.07.2019 18.52

Литиево-йонната батерия е сложен продукт, а не просто поредният компонент във веригата за доставки при потребителската техника. Тази неудобна истина е огромното препятствие пред световната автомобилна индустрия и нейния път към електрическото бъдеще, пише The Wall Street Journal.

Намаляването на цената на батериите е най-важното и спешно предизвикателство. Те отговарят за голяма част от цената на електромобилите - между 35% и 45%, според McKinsey. Освен ако тази цена не намалее, повечето потребители ще продължат да избират конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, които са по-евтини. А така производителите няма да успеят да достигнат целите за намаляване на вредните емисии, наложени от Европейския съюз и Китай - два от трите най-големи автомобилни пазара в света.

В САЩ - третият най-голям пазар - президентът Доналд Тръмп се опитва да отмени въведените по време на Барак Обама правила. Но това не означава, че Детройт може да си позволи да си почива.

Автомобилите, продавани в Щатите, ще бъдат засегнати от по-строгите правила в Каифорния. А освен това щатските производители разчитат и на пазарите на Стария континент и Поднебесната империя.

Миналата година бе обещаваща за цената на батериите. Включително контролното програмно обезпечение и охлаждащата система, цената намаля с 24 процента, по данни на анализтор от Berenberg - далеч по-бързо, отколкото през 2016 и 2017 г.

Капацитетът за производство се увеличи значително, намалявайки разходите. В същото време цената на ключови материали като кобалта, лития и никела намаляха.

Приема се, че тенденцията ще продължи, като следва редица примери в потребителската техника и соларната индустрия. Но батериите са различен тип продукт. Да залагат, че спадът ще продължи, е рискова стратегия за производителите на автомобили.

Единият проблем е, че докато соларните клетки се произвеждат от силиций, какъвто имаме в излишък, батериите съдържат волатилни суровини. Цените им намаляха през 2018 г., но могат да се повишат отново на фона на спада в инвестициите в мини и обработка.

Друг проблем е, че източноазиатските производители на батерии започват да гледат с друго око на индустрия, която изисква огромни капиталови инвестиции, но не им носи особена печалба. Доставчикът на Tesla Panasonic спря да влага средства в т. нар. "гигафабрика" в Невада, САЩ, като избра да се концентрира върху подобряване на печалбата.

Миналият месец пък Volkswagen реши да инвестира в производство на батерии сама, като взе дял в шведски стартъп. Отчасти, компанията предприе този ход заради опасенията, че няма да може да получи достатъчно батерии от компании като LG Chem и CATL.

Не бива да забравяме и риска от пожар. Една Tesla Model S се запали в подземен гараж в Шанхай и китайският производител NIO бе принуден да върне в сервиза почти 5 000 автомобила миналия месец след множество съобщения за пожари.

Една от причините за тях е, че производителите влагат повече мощ в по-малко място - и волатилната литиево-йонна технология достига своя лимит. Съществуват и по-стабилни технологии, но никоя от тях не е развита до мащаб, достатъчен за производство в нужните бройки.

Ако цената на батериите не продължи да намалява, достъпните електромобили с достатъчен пробег на батериите остават мечта. И производителите на автомобили ще трябва да намерят друг начин да намалят вредните си емисии. Една от възможностите са хибридите. Другата е електромобили с малък пробег. Това обаче изисква огромни инвестиции в зарядна инфраструктура. /money.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
19:15
Европа остава слабата брънка в световната икономика и в началото на 2020 година
19:10
Модернизираме информационната система на АЕЦ "Козлодуй" с 63 милиона лева
18:41
Въоръжен и маскиран с противогаз ограби бензиностанция в Труд
18:26
Акциите на "Тесла" изпревариха тези на "Фолксваген"
17:21
Спестяванията на домакинствата се увеличават с 8%, а кредитите - с 9,5%
17:03
Еврото с най-ниската си стойност за последните 7 седмици
16:09
Бизнесът: Негативите от повече отпуск за непушачите са повече от позитивите
14:25
Bayer започва четвъртото съдебно дело по обвинения, че Roundup причинява рак
14:21
От Тексас до Токио, втечненият природен газ се готви за лоша година
13:46
Световният икономически растеж все още е слаб, предпазлива Кристалина Георгиева
12:25
Bayer започва четвъртото съдебно дело по обвинения, че Roundup причинява рак
11:08
Еврото губи позиции след решенията на ЕЦБ
10:25
Цената на петрола се вдига слабо след срива от последните дни
23 януари 2020 г.
19:48
Чудесни условия за ски в Пампорово-Мечи чал въпреки сухата зима
19:26
Ще обявят ли САЩ търговска война и на Чехия заради дигиталния данък?
19:12
Една трета от бюджета на Украйна отива за плащане на държавния дълг
19:01
"Главболгарстрой": Никога не са начислявани лихви по задължението на "Левски"
17:16
Напук на САЩ в Обединеното кралство предлагат ограничена роля на Huawei в 5G мрежата
16:40
Най-скъпите марки в света. За първи път бранд надхвърли $200 милиарда
16:30
БНБ посочи трите основни риска пред банковата система
15:47
Осъдиха Фолксваген на глоба от 196,5 млн долара
13:49
Шанхай ускорява превръщането си в център за иновации
13:34
Заетостта сред хората между 55 и 64 години се увеличава
13:01
Интернет компаниите в борба за потребители с промоции на „червени пликове"
11:45
Йената печели от страховете на валутния пазар

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора