Препятствието, което електромобилите трябват да преодолеят
България 20.07.2019 18:52
Литиево-йонната батерия е сложен продукт, а не просто поредният компонент във веригата за доставки при потребителската техника. Тази неудобна истина е огромното препятствие пред световната автомобилна индустрия и нейния път към електрическото бъдеще, пише The Wall Street Journal.
Намаляването на цената на батериите е най-важното и спешно предизвикателство. Те отговарят за голяма част от цената на електромобилите - между 35% и 45%, според McKinsey. Освен ако тази цена не намалее, повечето потребители ще продължат да избират конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, които са по-евтини. А така производителите няма да успеят да достигнат целите за намаляване на вредните емисии, наложени от Европейския съюз и Китай - два от трите най-големи автомобилни пазара в света.
В САЩ - третият най-голям пазар - президентът Доналд Тръмп се опитва да отмени въведените по време на Барак Обама правила. Но това не означава, че Детройт може да си позволи да си почива.
Автомобилите, продавани в Щатите, ще бъдат засегнати от по-строгите правила в Каифорния. А освен това щатските производители разчитат и на пазарите на Стария континент и Поднебесната империя.
Миналата година бе обещаваща за цената на батериите. Включително контролното програмно обезпечение и охлаждащата система, цената намаля с 24 процента, по данни на анализтор от Berenberg - далеч по-бързо, отколкото през 2016 и 2017 г.
Капацитетът за производство се увеличи значително, намалявайки разходите. В същото време цената на ключови материали като кобалта, лития и никела намаляха.
Приема се, че тенденцията ще продължи, като следва редица примери в потребителската техника и соларната индустрия. Но батериите са различен тип продукт. Да залагат, че спадът ще продължи, е рискова стратегия за производителите на автомобили.
Единият проблем е, че докато соларните клетки се произвеждат от силиций, какъвто имаме в излишък, батериите съдържат волатилни суровини. Цените им намаляха през 2018 г., но могат да се повишат отново на фона на спада в инвестициите в мини и обработка.
Друг проблем е, че източноазиатските производители на батерии започват да гледат с друго око на индустрия, която изисква огромни капиталови инвестиции, но не им носи особена печалба. Доставчикът на Tesla Panasonic спря да влага средства в т. нар. "гигафабрика" в Невада, САЩ, като избра да се концентрира върху подобряване на печалбата.
Миналият месец пък Volkswagen реши да инвестира в производство на батерии сама, като взе дял в шведски стартъп. Отчасти, компанията предприе този ход заради опасенията, че няма да може да получи достатъчно батерии от компании като LG Chem и CATL.
Не бива да забравяме и риска от пожар. Една Tesla Model S се запали в подземен гараж в Шанхай и китайският производител NIO бе принуден да върне в сервиза почти 5 000 автомобила миналия месец след множество съобщения за пожари.
Една от причините за тях е, че производителите влагат повече мощ в по-малко място - и волатилната литиево-йонна технология достига своя лимит. Съществуват и по-стабилни технологии, но никоя от тях не е развита до мащаб, достатъчен за производство в нужните бройки.
Ако цената на батериите не продължи да намалява, достъпните електромобили с достатъчен пробег на батериите остават мечта. И производителите на автомобили ще трябва да намерят друг начин да намалят вредните си емисии. Една от възможностите са хибридите. Другата е електромобили с малък пробег. Това обаче изисква огромни инвестиции в зарядна инфраструктура. /money.bg
Намаляването на цената на батериите е най-важното и спешно предизвикателство. Те отговарят за голяма част от цената на електромобилите - между 35% и 45%, според McKinsey. Освен ако тази цена не намалее, повечето потребители ще продължат да избират конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, които са по-евтини. А така производителите няма да успеят да достигнат целите за намаляване на вредните емисии, наложени от Европейския съюз и Китай - два от трите най-големи автомобилни пазара в света.
В САЩ - третият най-голям пазар - президентът Доналд Тръмп се опитва да отмени въведените по време на Барак Обама правила. Но това не означава, че Детройт може да си позволи да си почива.
Автомобилите, продавани в Щатите, ще бъдат засегнати от по-строгите правила в Каифорния. А освен това щатските производители разчитат и на пазарите на Стария континент и Поднебесната империя.
Миналата година бе обещаваща за цената на батериите. Включително контролното програмно обезпечение и охлаждащата система, цената намаля с 24 процента, по данни на анализтор от Berenberg - далеч по-бързо, отколкото през 2016 и 2017 г.
Капацитетът за производство се увеличи значително, намалявайки разходите. В същото време цената на ключови материали като кобалта, лития и никела намаляха.
Приема се, че тенденцията ще продължи, като следва редица примери в потребителската техника и соларната индустрия. Но батериите са различен тип продукт. Да залагат, че спадът ще продължи, е рискова стратегия за производителите на автомобили.
Единият проблем е, че докато соларните клетки се произвеждат от силиций, какъвто имаме в излишък, батериите съдържат волатилни суровини. Цените им намаляха през 2018 г., но могат да се повишат отново на фона на спада в инвестициите в мини и обработка.
Друг проблем е, че източноазиатските производители на батерии започват да гледат с друго око на индустрия, която изисква огромни капиталови инвестиции, но не им носи особена печалба. Доставчикът на Tesla Panasonic спря да влага средства в т. нар. "гигафабрика" в Невада, САЩ, като избра да се концентрира върху подобряване на печалбата.
Миналият месец пък Volkswagen реши да инвестира в производство на батерии сама, като взе дял в шведски стартъп. Отчасти, компанията предприе този ход заради опасенията, че няма да може да получи достатъчно батерии от компании като LG Chem и CATL.
Не бива да забравяме и риска от пожар. Една Tesla Model S се запали в подземен гараж в Шанхай и китайският производител NIO бе принуден да върне в сервиза почти 5 000 автомобила миналия месец след множество съобщения за пожари.
Една от причините за тях е, че производителите влагат повече мощ в по-малко място - и волатилната литиево-йонна технология достига своя лимит. Съществуват и по-стабилни технологии, но никоя от тях не е развита до мащаб, достатъчен за производство в нужните бройки.
Ако цената на батериите не продължи да намалява, достъпните електромобили с достатъчен пробег на батериите остават мечта. И производителите на автомобили ще трябва да намерят друг начин да намалят вредните си емисии. Една от възможностите са хибридите. Другата е електромобили с малък пробег. Това обаче изисква огромни инвестиции в зарядна инфраструктура. /money.bg
CHF | 1 | 2.00269 |
GBP | 1 | 2.28725 |
RON | 10 | 3.9325 |
TRY | 100 | 5.59629 |
USD | 1 | 1.80911 |
Последни новини
- 21:31 Пеканов закова Радан Кънев: В последните 9 месеца няма нито един транш от Плана за възстановяване
- 21:24 Хороскоп за петък, 29 март 2024 г.
- 19:33 Предлагат агресията да стане основно престъпление срещу мира в Наказателния кодекс
- 19:23 Латвийският външен министър подава оставка, искат да разследват разходите за пътуванията му
- 19:14 14-годишното момче с тротинетка е с опасност за живота след сблъсък с кола в Русе
- 19:06 Boeing увеличава производството на дронове
- 18:57 Андролова: ПП на всяка цена искаха енергетиката, защото имат недовършени схеми
- 18:46 Защо котките имат плешиви петна пред ушите?