Още снимки:
test

Препятствието, което електромобилите трябват да преодолеят

20.07.2019 18.52

Литиево-йонната батерия е сложен продукт, а не просто поредният компонент във веригата за доставки при потребителската техника. Тази неудобна истина е огромното препятствие пред световната автомобилна индустрия и нейния път към електрическото бъдеще, пише The Wall Street Journal.

Намаляването на цената на батериите е най-важното и спешно предизвикателство. Те отговарят за голяма част от цената на електромобилите - между 35% и 45%, според McKinsey. Освен ако тази цена не намалее, повечето потребители ще продължат да избират конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене, които са по-евтини. А така производителите няма да успеят да достигнат целите за намаляване на вредните емисии, наложени от Европейския съюз и Китай - два от трите най-големи автомобилни пазара в света.

В САЩ - третият най-голям пазар - президентът Доналд Тръмп се опитва да отмени въведените по време на Барак Обама правила. Но това не означава, че Детройт може да си позволи да си почива.

Автомобилите, продавани в Щатите, ще бъдат засегнати от по-строгите правила в Каифорния. А освен това щатските производители разчитат и на пазарите на Стария континент и Поднебесната империя.

Миналата година бе обещаваща за цената на батериите. Включително контролното програмно обезпечение и охлаждащата система, цената намаля с 24 процента, по данни на анализтор от Berenberg - далеч по-бързо, отколкото през 2016 и 2017 г.

Капацитетът за производство се увеличи значително, намалявайки разходите. В същото време цената на ключови материали като кобалта, лития и никела намаляха.

Приема се, че тенденцията ще продължи, като следва редица примери в потребителската техника и соларната индустрия. Но батериите са различен тип продукт. Да залагат, че спадът ще продължи, е рискова стратегия за производителите на автомобили.

Единият проблем е, че докато соларните клетки се произвеждат от силиций, какъвто имаме в излишък, батериите съдържат волатилни суровини. Цените им намаляха през 2018 г., но могат да се повишат отново на фона на спада в инвестициите в мини и обработка.

Друг проблем е, че източноазиатските производители на батерии започват да гледат с друго око на индустрия, която изисква огромни капиталови инвестиции, но не им носи особена печалба. Доставчикът на Tesla Panasonic спря да влага средства в т. нар. "гигафабрика" в Невада, САЩ, като избра да се концентрира върху подобряване на печалбата.

Миналият месец пък Volkswagen реши да инвестира в производство на батерии сама, като взе дял в шведски стартъп. Отчасти, компанията предприе този ход заради опасенията, че няма да може да получи достатъчно батерии от компании като LG Chem и CATL.

Не бива да забравяме и риска от пожар. Една Tesla Model S се запали в подземен гараж в Шанхай и китайският производител NIO бе принуден да върне в сервиза почти 5 000 автомобила миналия месец след множество съобщения за пожари.

Една от причините за тях е, че производителите влагат повече мощ в по-малко място - и волатилната литиево-йонна технология достига своя лимит. Съществуват и по-стабилни технологии, но никоя от тях не е развита до мащаб, достатъчен за производство в нужните бройки.

Ако цената на батериите не продължи да намалява, достъпните електромобили с достатъчен пробег на батериите остават мечта. И производителите на автомобили ще трябва да намерят друг начин да намалят вредните си емисии. Една от възможностите са хибридите. Другата е електромобили с малък пробег. Това обаче изисква огромни инвестиции в зарядна инфраструктура. /money.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Бизнес
18:14
Временно спира да работи цехът за преработка на дивечово месо в ДЛС "Витошко- Студена"
17:48
"Бритиш еъруейз" ще захранва самолетите си с гориво, направено от битов отпадък
17:24
По-слабият туристически сезон сви продажбите на бира в България
14:14
Китайският пазар на роботи ще достигне 8,6 милиарда щатски долара през 2019 г.
13:20
FlixBus пуска директни линии от София и Пловдив до Загреб, Любляна, Залцбург и Мюнхен
12:52
Фирмата, подпалила АМ "Струма", може да остане без лиценз
11:50
Над 1,2 млн. българи са пътували с цел туризъм през второто тримесечие на 2019 г.
11:09
Нова услуга предоставя електрически тротинетки под наем в София
09:42
Топ 10 на брокерите, които продават най-много застраховки у нас
09:38
Къде по света ипотечните кредити са най-евтини и къде сме ние?
09:34
Камионите Mercedes-Benz скоро може да са с етикет Made in China
21 август 2019 г.
19:06
Samsung Galaxy Note10+: светът на Android има нов крал
19:03
Продават се 600 000 тона руски петрол. Но вече 3 месеца никой не иска да го купи
18:43
Дънчила: Румъния е постигнала втория по големина икономически растеж в ЕС
16:55
Съдът в Ирландия забрани стачката на пилотите в "Райънер"
16:45
Спадът на имотния пазар в Китай разтърсва износа на мрамор от Турция
16:35
ЕК: Решението на Лондон да не участва в повечето срещи на ЕС няма да пречи на бизнеса
16:15
Costco отваря първия си магазин в континентален Китай
16:05
Facebook отказва да изтрие историята ни в платформата
16:00
Потребителите на Douyin и Tik Tok са похарчили рекордните 11,7 млн. долара през юли
15:32
Застрахователните брокери с 851 381 хил. лв. премиен приход през първото полугодие
15:19
Македонци дали над 2 млн. лв. за е-винетки у нас
14:59
Рекламодатели и комуникационни агенции подават своите заявки за Наградите на рекламодателите BAAward
14:10
Активите на инвестиционните фондове в края на юни са били 4455 млн. лева
13:45
Ръст от 15% на приходите от туризъм в Гърция

Най-четени от Бизнес

Избор на редактора