Световната икономика отчита най-слабия си растеж от 2016-а насам
България 23.05.2019 18:35
Световната икономика ще отчете най-слабия си растеж от 2016 година насам през настоящите 12 месеца на фона на търговския конфликт между САЩ и Китай и неговия ефект върху глобалната търговия. Брутният вътрешен продукт (БВП) ще се увеличи с 2,9% през 2019 година, което е с 0,3 пункта под резултатът от предходната. Нивото на растежа ще бъде най-ниското, наблюдавано през последните 3 години.
Това прогнозират експертите от международната компания, специализирана в областта на кредитното застраховане Coface.
Забавянето на световната икономика ще се отрази негативно на някои от секторите, които са изложени на по-сериозен риск от първоначалния ефект на отслабналия растеж. Това важи за сектори като автомобилостроене, строителство и химикали.
Експертите посочват, че ефектът от повишените мита върху китайския внос в САЩ вече дават първите си резултати.
"Промени вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца. Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината", се казва в анализа.
Очакванията на компанията са глобалната търговия да спадне с минус 0,7% на средно годишно равнище през 2019 година.
"Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в много страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert, през 2017 година 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики", се посочва в документа.
Цената на повишените тарифи за Китай ще бъде в рамките на около 0,8% от БВП. Частично обаче тя ще бъде компенсирана от стимулиращите политики, предприети от Пекин.
"По-високите американски тарифи имат пряко въздействие върху Китай, но и косвени за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти", става ясно още от анализа.
Експертите предупреждават увеличаването на американските тарифи с 1% за дадена страна води до 0,6% намаление на износа на добавена стойност на страна - партньор на държавата към която са насочени митата.
Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 година е незначителна (0,04% от БВП). Новите тарифи малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.
Прогнозата на Кофас не предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, но има висок риск за последващи тарифи от около 300 милиарда щатски долара внос от Китай.
"Другата търговска война" или с други думи възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен. /money.bg
Това прогнозират експертите от международната компания, специализирана в областта на кредитното застраховане Coface.
Забавянето на световната икономика ще се отрази негативно на някои от секторите, които са изложени на по-сериозен риск от първоначалния ефект на отслабналия растеж. Това важи за сектори като автомобилостроене, строителство и химикали.
Експертите посочват, че ефектът от повишените мита върху китайския внос в САЩ вече дават първите си резултати.
"Промени вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца. Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината", се казва в анализа.
Очакванията на компанията са глобалната търговия да спадне с минус 0,7% на средно годишно равнище през 2019 година.
"Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в много страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert, през 2017 година 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики", се посочва в документа.
Цената на повишените тарифи за Китай ще бъде в рамките на около 0,8% от БВП. Частично обаче тя ще бъде компенсирана от стимулиращите политики, предприети от Пекин.
"По-високите американски тарифи имат пряко въздействие върху Китай, но и косвени за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти", става ясно още от анализа.
Експертите предупреждават увеличаването на американските тарифи с 1% за дадена страна води до 0,6% намаление на износа на добавена стойност на страна - партньор на държавата към която са насочени митата.
Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 година е незначителна (0,04% от БВП). Новите тарифи малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.
Прогнозата на Кофас не предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, но има висок риск за последващи тарифи от около 300 милиарда щатски долара внос от Китай.
"Другата търговска война" или с други думи възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен. /money.bg
CHF | 1 | 1.99351 |
GBP | 1 | 2.28037 |
RON | 10 | 3.93361 |
TRY | 100 | 5.60402 |
USD | 1 | 1.80827 |
Последни новини
- 21:31 Пеканов закова Радан Кънев: В последните 9 месеца няма нито един транш от Плана за възстановяване
- 21:24 Хороскоп за петък, 29 март 2024 г.
- 19:33 Предлагат агресията да стане основно престъпление срещу мира в Наказателния кодекс
- 19:23 Латвийският външен министър подава оставка, искат да разследват разходите за пътуванията му
- 19:14 14-годишното момче с тротинетка е с опасност за живота след сблъсък с кола в Русе
- 19:06 Boeing увеличава производството на дронове
- 18:57 Андролова: ПП на всяка цена искаха енергетиката, защото имат недовършени схеми
- 18:46 Защо котките имат плешиви петна пред ушите?