Загубите за “Боинг” едва ли ще донесат печалби за “Еърбъс”. Русия се точи на дял от пазара

България 21.03.2019 15:44

Самолетните билети поскъпват, ако 737 Макс остане дълго на земята

С над 340 убити пътници и екипаж за по-малко от 6 месеца двете катастрофи с най-продавания модел пътнически самолет на “Боинг” остават тъжен епизод в историята на въздушния транспорт. Последиците от трагедиите и заземяването на модел 737 Макс ще струват скъпо на американската корпорация, щом се стигне до поемането на отговорност и изплащане на компенсации.

Самолетната индустрия в света е доминирана от два авиогиганта. Високата доходност и ресурсите на “Боинг” изключват сериозна заплаха за нейното бъдеще. Загубите, които все пак ще претърпи, не означават обаче непременно печалба за европейския конкурент “Еърбъс”. И докато в сметките влизат двата гиганта, нов играч от Русия се надява да получи парче от пазара.

Колко важен

е 737 Макс

за “Боинг”?

Моделът бе модернизиран до основи и сега представлява най-новият член на семейството “Боинг 737”, съдържащо до момента 4 модела - “Боинг 737”, “Боинг 737 Класик”, “Боинг 737 Некст дженерейшън” и злополучния “Боинг 737 Макс”. Последният успя да стане най-успешната машина в историята на корпорацията, замислена и промотирана като самолет с по-ефективни двигатели, подобрена аеродинамика и модификации на корпуса. Новата серия получи сертификат от FAA (американската Федерална авиационна администрация) на 8 март 2017 г. С все по-тъмните облаци, които надвисват над самолета, лицензът на модела ще бъде преразгледан. Около 370 машини от модела летят из небето по целия свят, а списъкът с поръчки включва още около 5000. Всеки клиент

брои по около

$ 45-50 млн.

на самолет,

следователно корпорацията няма да се откаже с лека ръка от него, посочва Би Би Си. Дори при самото поръчване “Боинг” генерира приходи, като изисква депозит от авиокомпаниите. Някои клиенти обаче вече се заканиха да анулират поръчките си.

Авиокомпания “Гаруда Индонезия” например заяви, че може да отмени своята поръчка на 20 самолета, а виетнамският превозвач “ВиетДжет” заяви, че плащането на скорошната му поръчка в размер на $ 25 млрд. ще зависи от резултатите от разследването. “Кения еъруейс” също обмисля възможността да се пренасочи към използване на самолети на главния конкурент на американската корпорация - европейската “Еърбъс”.

Конкуренцията между двата най-големи производителя винаги е била силна. Модел А320 Нео на “Еърбъс” е прекият конкурент на “Боинг 737 Макс”.

Преходът от един производител към друг обаче не е лесна задача. И двете корпорации имат огромен брой поръчки, затова завършването на нови ще отнеме много време, отбелязва издателят на сп. “Флайт глобъл” Грег Валдрон. Според него огромният размер на поръчките за 737 Макс означава, че моделът е от стратегическо значение не само за “Боинг”, но и за цялата индустрия.

Друг проблем е обучението на пилотите. “Има два вида пилоти - такива, които са обучени да работят със самолети на “Боинг”, и други, които могат да летят само на “Еърбъс”, казва Питър Морис, главен икономист в консултантската компания Ascend. Инструментите и системите за управление на самолетите на двата производителя се различават доста. Затова

няма как човек

със сертификат

за единия да

пилотира другия,

без да е минал обучение.

Все повече държави обявяват, че временно спират полетите с въпросните самолети. Сред тях е България и целият ЕС. Забраната ще важи, докато не стане ясна причината за катастрофата на 10 март в Етиопия. Първите европейски държави, които затвориха въздуха си за модела, бяха Франция, Германия, Ирландия и Австрия. Към тях се присъединиха Сингапур и Австралия. Редица африкански, азиатски и централноамерикански авиокомпании също ги последваха. Други обаче не се отказват от своите “Боинг 737 Макс”. Сред тях са руската Ес7 и двете водещи канадски авиокомпании - “Еър Канада” и “УестДжет еърлайнс”.

А норвежката “Ноуиджиън еър” и чешката “Смартуингс” вече обявиха, че ще искат компенсация.

Руската нискотарифна авиокомпания “Победа” пък обяви, че може да се спре на други самолети вместо на “Боинг 737 Макс”, ако проблемът със сигурността не бъде решен до началото на доставките през ноември.

Правителството в Москва предложи като

алтернативен

вариант руските

самолети МС-21

на корпорация “Иркут”. Причината не била последните катастрофи, а желанието да се помогне на родната авиационна индустрия. Още миналата година нискотарифната компания подаде молба за одобрение на покупката на 50 машини на “Боинг”, но получи зелена светлина само за 20. “Никой не си поставя за цел да попречи на покупките на “Победа”. Искаме само да се комбинират инвестиционните програми на държавните компании с плановете на руските производители”, обясни по-късно вицепремиерът Юрий Борисов. Говорителят на Путин доуточни, че руският президент винаги препоръчва да се подпомага родната авиационна промишленост. Така Москва показа надеждите си да се намести между двата гиганта на световния авиопазар. Появиха се дори планове да се вдигнат таксите на авиокомпаниите за внос на чуждестранни самолети.

До момента има три прототипа на МС-21, който трябваше да влезе в серийно производство в края на тази година. Международните санкции обаче прекъснаха вноса на компоненти от САЩ и Япония, с които се правят крилата на самолета и част от опашната перка. Сега Русия ще трябва да направи необходимите части сама, което ще отложи производството поне до края на 2020 г. Руската “Аерофлот” ще вземе на лизинг 50 от новите самолети. Сирия също води преговори за закупуване на новите самолети, съобщават от Москва.

Ще пострадат ли

авиокомпаниите?

Тъй като в момента в експлоатация са относително малък брой самолети 737 Макс, а забраните за тяхното използване не се случват в пиков за индустрията период, въздействието от последните самолетни трагедии върху световната гражданска авиация засега е относително малко. Някои превозвачи успяха бързо да реорганизират своята дейност, намирайки заместител на изведените от експлоатация машини. Въпреки това, ако 737 Макс останат на земята за дълго, а доставката на нови спре, ситуацията ще се усложни.

Въздушните превозвачи може да наемат машини от лизингови компании за периода на висок трафик. Типичен договор за наемане на самолет, когато той се предоставя “до ключ” с екипаж, поддръжка и застраховка, струва над 3000 долара на час за по-стария модел 737-800, сочат данните на Би Би Си. Друг вариант е да се вземе самолет без екипаж и без оперативни разходи на цена от около $ 230-330 000 на месец.

Една от привлекателните страни на “Боинг 737 Макс” е значително по-ниският разход на гориво в сравнение с предишните модели. Сега авиокомпаниите може да се сблъскат с увеличени оперативни разходи. Те ще трябва да решат как да ги компенсират - или чрез използване на вътрешни ресурси, или чрез повишаване на цените на билетите.

Какви са

финансовите

загуби за “Боинг”?

След катастрофата в Етиопия стойността на корпорацията намаля с $ 25 млрд. в резултат на 10-процентния срив на акциите и?. Дългосрочните щети ще зависят от причината за трагедията. Ако става въпрос за софтуерни дефекти в системите за управление на самолетите, разходите за тяхното отстраняване ще бъдат по-малки от елиминирането на големи грешки в проектирането на машините.

Едната катастрофа стана през октомври миналата година с полет на индонезийската нискотарифна компания “Лайън еър”. Тогава самолетът се разби 13 минути след излитането от международното летище в Джакарта. Всичките 189 души на борда загинаха. На 10 март 2019 г. полет 302 на “Етиопиън еър” се разби приблизително 6 минути след излитане от летището в Адис Абеба, Етиопия. Загинаха всичките 149 пътници и 8-членният екипаж.

Макар експертите да предупреждават, че е твърде рано да се правят заключения, двете катастрофи се случват със самолети от новата серия 737 Mакс 8 и повтарят един и същ модел на крушение, разбивайки се минути след излитането, като преди това рязко губят височина поради нестабилна вертикална скорост.

Преди да се разбие машината в Етиопия, пилотът съобщил за проблеми с управлението и поискал да се върне в Адис Абеба. Екипажът на индонезийската компания също съобщил за технически проблем и поискал разрешение за връщане в летището в Джакарта.

Намерените черни кутии преди дни показаха, че наистина има много общи моменти между двете самолетни катастрофи.

Според специалисти, ако причините за двата инцидента се окажат идентични, ще се наложи “агресивна подмяна” на целия софтуер, както и обучение на екипажите за действия при възможни сривове в системата.

Тихомълком в цех показаха най-дългия самолет в света
Най-дългият пътнически реактивен самолет в света - “Боинг 777X”, дебютира на скромно събитие. Най-новото отроче на американската корпорация трябваше да бъде представен с много фанфари в завода на производителя в Еверет, близо до Сиатъл, но в знак на уважение към загиналите в катастрофата в Етиопия церемонията беше отложена. Оказа се, че машината все пак е представена, но на семпло събитие в цех, на което присъстваха само служители на компанията.

Версията 777X-9 на новия реактивен самолет има най-широкия размах на крилата от всеки самолет в историята на “Боинг” - близо 72 м. Самият самолет е дълъг близо 77 м, би могъл да обслужва между 400 и 425 пътници и да прелита разстояние над 16 000 км. 777X бележи нова ера в дизайна на въздухоплаването, за който икономията на гориво става все по-важна. Двойните реактивни двигатели обещават да постигнат икономии от 10-12% върху оперативните разходи. Наред с това иновативните сгъваеми върхове на крилата, които досега се използваха само при военни самолети, спомагат за допълнителни икономии, когато се разгърнат във въздуха, и осигуряват допълнителни 7 метра.

Осем авиокомпании са направили вече поръчки за общо 358 самолета. Дубайската “Емирейтс” ще получи първите 777Х-9 догодина. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.01114
GBP GBP 1 2.29006
RON RON 10 3.93195
TRY TRY 100 5.66429
USD USD 1 1.83543