Училищата с кътове за отдих и стъклени врати
България 23.02.2019 10:37
Създаване на повече пространства за учене в школата и кътове, в които децата да могат да общуват свободно. Това ще бъде заложено в подготвените промени в държавния образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, обясни образователният министър Красимир Вълчев.
В него ще бъде засегнато оборудването на класните стаи, трансформация на стаи в мултифункционални пространства. Така например ще бъде посочено как четири класни стаи могат да бъдат преструктурирани на две или между тях да има споделено пространство между тях с помощта на прегради, прозрачни врати. Целта е класните стаи да бъдат по-отворени, което пък да направи учебния процес по-гъвкав и да се създаде възможност на учениците да се прегрупират. Със стандарта ще бъде насърчено и създаването на повече пространства за учене и зони за отдих.
В дворното пространство пък ще се стимулира игровият процес, като се правят повече кътове за сядане и общуване или пък такива за изнесени класни стаи.
Не се предвижда промяна в изискванията за квадратурата на учебните помещения.
Стандартът ще дава напътствия как училища могат да направят учебната среда и пространството в тях по-интересно и за учениците.
„Този стандарт ще бъде по-малко инструктиращ, ще дава насоки за модернизация на образователната среда така че тя да бъде по-благоприятна и по-мотивираща, да спомага и иновативните форми за учене“, обясни Вълчев. Стандартът може да се прилага както от новоизраждани училища, така и такива, които се ремонтират, но няма да бъде задължителен. Все още промените се обсъждат със Съюза на архитектите.
Подобни практики се срещат вече в различни училища в страната. Много от тях избират нестандартно подреждане на чиновете в класната стая или са обособили зони с дивани и книги за междучасията на децата. Учебната фирма в новооткритата Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас е пример за трансформация на образователната среда. Тя се състои от няколко динамични пространства, които са обзаведени по нестандартен начин. В учебната фирма има една голяма лекционна зала, малка лаборатория по роботика, динамично място за креативна работа и една компютърна лаборатория, която е подредена по различен начин. Тези пространства обаче се преливат едно в друго, без да се ограничават от преградни страни.
„Така, докато една група или екип работят на едно място, на съседното работят други. Те могат заедно да ходят в лекционна зала и после пак да се пръскат на различни групи. За мен това е правилният начин за организиране на креативната работа, защото тя не понася ограничения и стереотипи“, сподели преди време в интервю за „Монитор“ директорката Димитрина Тодорова.
В него ще бъде засегнато оборудването на класните стаи, трансформация на стаи в мултифункционални пространства. Така например ще бъде посочено как четири класни стаи могат да бъдат преструктурирани на две или между тях да има споделено пространство между тях с помощта на прегради, прозрачни врати. Целта е класните стаи да бъдат по-отворени, което пък да направи учебния процес по-гъвкав и да се създаде възможност на учениците да се прегрупират. Със стандарта ще бъде насърчено и създаването на повече пространства за учене и зони за отдих.
В дворното пространство пък ще се стимулира игровият процес, като се правят повече кътове за сядане и общуване или пък такива за изнесени класни стаи.
Не се предвижда промяна в изискванията за квадратурата на учебните помещения.
Стандартът ще дава напътствия как училища могат да направят учебната среда и пространството в тях по-интересно и за учениците.
„Този стандарт ще бъде по-малко инструктиращ, ще дава насоки за модернизация на образователната среда така че тя да бъде по-благоприятна и по-мотивираща, да спомага и иновативните форми за учене“, обясни Вълчев. Стандартът може да се прилага както от новоизраждани училища, така и такива, които се ремонтират, но няма да бъде задължителен. Все още промените се обсъждат със Съюза на архитектите.
Подобни практики се срещат вече в различни училища в страната. Много от тях избират нестандартно подреждане на чиновете в класната стая или са обособили зони с дивани и книги за междучасията на децата. Учебната фирма в новооткритата Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас е пример за трансформация на образователната среда. Тя се състои от няколко динамични пространства, които са обзаведени по нестандартен начин. В учебната фирма има една голяма лекционна зала, малка лаборатория по роботика, динамично място за креативна работа и една компютърна лаборатория, която е подредена по различен начин. Тези пространства обаче се преливат едно в друго, без да се ограничават от преградни страни.
„Така, докато една група или екип работят на едно място, на съседното работят други. Те могат заедно да ходят в лекционна зала и после пак да се пръскат на различни групи. За мен това е правилният начин за организиране на креативната работа, защото тя не понася ограничения и стереотипи“, сподели преди време в интервю за „Монитор“ директорката Димитрина Тодорова.
CHF | 1 | 2.00064 |
GBP | 1 | 2.28771 |
RON | 10 | 3.93061 |
TRY | 100 | 5.63473 |
USD | 1 | 1.82447 |
Последни новини
- 09:06 НС заседава извънредно днес. Ще приеме ли забраната за реклама на хазарт в медиите?
- 08:59 Над 1 млн. българи тръгват на път за празниците
- 08:55 Велики вторник е
- 08:54 Честваме 148 години от Априлското въстание
- 08:45 Столтенберг: Все още не е прекалено късно Украйна да спечели войната
- 08:37 Блинкен: НАТО няма лоши намерения срещу Русия, никога не е имал и никога няма да има
- 08:28 Борел: Очаква се до края на май няколко държави от ЕС да признаят държавата Палестина
- 22:52 Доц. Цеков за фалшивите документи: Грандиозен шамар за лъгалите 4 години, че са честни и морални