КЗП: Въвеждането на ясни правила при регистрирането на .eu домейни ще доведе до по-добра ориентация
България 13.02.2019 12:02
Улесняването на бизнеса при регистрация на .eu домейни, но при спазване на строго определени правила от страна на търговците би допринесло за това потребителите да се ориентират по-добре относно правата, с които ще разполагат при покупки от даден електронен магазин. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред информационния сайт Novini.bg.
„Домейнът с окончанието .eu е в оборот вече доста време и статистиките показват, че е стигнал осмо място по популярност в световен мащаб, което принуди Европейската комисия да възприеме по-ясни правила за неговото използване.
С предложените мерки, след като бъдат приети, се предвижда лицата, които искат да регистрират такъв домейн, или да бъдат граждани на европейските държави, или – ако са граждани на трети страни, да са установени в европейска страна. Ако говорим за фирма, тя трябва да има своето седалище в някоя от държавите-членки”, обясни Маргаритов.
„Това създава добър филтър за онези, които ще използват окончанието .eu и същевременно ще дава възможност на потребителите да са по-спокойни, че когато отворят такъв електронен магазин, ще знаят, че насреща има търговец, който ще се подчинява на законодателството, което важи в Европа.
Например, по отношение правото на отказ в 14-дневния срок, правото на онази важна информация, която понякога липсва в определени електронни магазини и това води до объркване на потребителите и до невъзможност те впоследствие да реагират, когато има някакъв проблем”, каза още председателят на КЗП.
България като част от Европейския съюз е възприела напълно всички достижения на европейското законодателство в областта на потребителската защита, които към момента са факт.
„Ние сме инициатори на новите правила. Стоим на едно от челните места в света дори по отношение на нормативното регламентиране на онлайн търговията и на възможностите потребителите да пазаруват спокойно в интернет среда и да реагират спрямо националните контролни органи тогава, когато срещат някакъв проблем”, коментира Маргаритов.
За спорове при трансгранични сделки в ЕС съдействат мрежата Европейски потребителски центрове, каквото бюро има и в България, като то функционира към Комисията за защита на потребителите.
Димитър Маргаритов припомни, че вече има индикации за стремеж към уеднаквяване на правилата в онлайн търговията в световен мащаб.
Европейският съюз и Световната търговска организация подеха инициативи за създаване на общи регламенти, които впоследствие и да се възприемат в националните законодателства в държавите, които се ангажират с това.
„Може би това ще бъде един по-дълъг процес, тъй като има държави с големи пазари, които не приемат еднозначно тази идея. Но факт е, че потребителите трябва да имат възможност да са наясно с правилата.
Да знаят, че независимо от това какво е окончанието на домейна и къде точно е базиран търговецът, той ще носи своята отговорност и то по един и същи начин за това, че не е изпълнил ангажиментите си по дадена сделка.
Или най-малкото, че ще можем твърде лесно да установим на базата на това в коя държава е базиран този търговец, какви са съответните правила, които трябва той да спазва, за да може сделката, която сключва потребителят, да върви от началото до края по тези правила и когато има някакъв проблем, да има съответната възможност за реакция и за преодоляването му”, каза още председателят на КЗП.
„Домейнът с окончанието .eu е в оборот вече доста време и статистиките показват, че е стигнал осмо място по популярност в световен мащаб, което принуди Европейската комисия да възприеме по-ясни правила за неговото използване.
С предложените мерки, след като бъдат приети, се предвижда лицата, които искат да регистрират такъв домейн, или да бъдат граждани на европейските държави, или – ако са граждани на трети страни, да са установени в европейска страна. Ако говорим за фирма, тя трябва да има своето седалище в някоя от държавите-членки”, обясни Маргаритов.
„Това създава добър филтър за онези, които ще използват окончанието .eu и същевременно ще дава възможност на потребителите да са по-спокойни, че когато отворят такъв електронен магазин, ще знаят, че насреща има търговец, който ще се подчинява на законодателството, което важи в Европа.
Например, по отношение правото на отказ в 14-дневния срок, правото на онази важна информация, която понякога липсва в определени електронни магазини и това води до объркване на потребителите и до невъзможност те впоследствие да реагират, когато има някакъв проблем”, каза още председателят на КЗП.
България като част от Европейския съюз е възприела напълно всички достижения на европейското законодателство в областта на потребителската защита, които към момента са факт.
„Ние сме инициатори на новите правила. Стоим на едно от челните места в света дори по отношение на нормативното регламентиране на онлайн търговията и на възможностите потребителите да пазаруват спокойно в интернет среда и да реагират спрямо националните контролни органи тогава, когато срещат някакъв проблем”, коментира Маргаритов.
За спорове при трансгранични сделки в ЕС съдействат мрежата Европейски потребителски центрове, каквото бюро има и в България, като то функционира към Комисията за защита на потребителите.
Димитър Маргаритов припомни, че вече има индикации за стремеж към уеднаквяване на правилата в онлайн търговията в световен мащаб.
Европейският съюз и Световната търговска организация подеха инициативи за създаване на общи регламенти, които впоследствие и да се възприемат в националните законодателства в държавите, които се ангажират с това.
„Може би това ще бъде един по-дълъг процес, тъй като има държави с големи пазари, които не приемат еднозначно тази идея. Но факт е, че потребителите трябва да имат възможност да са наясно с правилата.
Да знаят, че независимо от това какво е окончанието на домейна и къде точно е базиран търговецът, той ще носи своята отговорност и то по един и същи начин за това, че не е изпълнил ангажиментите си по дадена сделка.
Или най-малкото, че ще можем твърде лесно да установим на базата на това в коя държава е базиран този търговец, какви са съответните правила, които трябва той да спазва, за да може сделката, която сключва потребителят, да върви от началото до края по тези правила и когато има някакъв проблем, да има съответната възможност за реакция и за преодоляването му”, каза още председателят на КЗП.
CHF | 1 | 1.9984 |
GBP | 1 | 2.28811 |
RON | 10 | 3.93061 |
TRY | 100 | 5.63567 |
USD | 1 | 1.82481 |
Последни новини
- 22:19 Хороскоп за сряда, 1 май 2024 г.
- 19:26 Телескопът "Джеймс Уеб" разкрива тайните на мъглявината Конска глава
- 19:17 Крал Чарлз с първа публична изява след като беше диагностициран с онкологично заболяване
- 19:07 Тъкър Карлсън взе интервю от Дугин
- 18:58 На колко ракии или нещо друго от ПП са решили да подправят подписа на Чобанов?
- 18:49 Хванаха трима участници в ало измами за над 30 000 лв.
- 18:37 Новият собственик на ЦСКА - шампионски амбиции, реорганизация и оферта към Бербатов
- 18:28 Запрянов: Обмисля се изискване за военно обучение за някои категории държавни служители