Учители тръгват по IT фирми, за да видят на какво да научат децата

Наука 01.02.2019 11:36

- Средата вече е дигитална, нужна е нова квалификация на педагозите

- В час влизат и експерти, ще правят атрактивни демонстрации

IT фирми ще провеждат семинари за учители по актуални теми в рамките на 16 астрономически часа.

Освен това учители ще се включват в реализиране на проекти във фирмата с времетраене 40 астрономически часа.

Темите ще се

договарят

между

фирмите и

училищата

Това предвижда един от модулите на националната програма “IT фирми в училища и учители в IT фирми”, публикувана за обществено обсъждане на сайта на Министерството на образованието и науката.

Общият и? бюджет е 1 млн. лв.

Всъщност МОН предлага 17 национални програми, които ще подпомогнат процеса на модернизиране на образованието през тази година чрез мотивиране на учители, прилагане на

иновативни

методи на

преподаване

и организация на учебния процес.

Целта е още ранно кариерно ориентиране на децата и младежите и отваряне на училищата към други институции.

За изпълнението на програмите са предвидени общо близо 76 млн. лв. от бюджета.

Представители на технологични фирми ще изнасят семинари в училище за учениците от 1-и до 10-и клас. Хората от IT сектора ще запознават децата с новостите в технологичния сектор и ще провеждат кратки демонстрационни обучения в рамките на 2 учебни часа.

Модулът “Включване на IT специалисти в учебния процес в училище” на новата програма предполага провеждане на обучение в рамките на 18 учебни часа като част от профилираната или професионалната подготовка в гимназиалните класове.

Тематичните направления, по които ще се провежда обучението, трябва да са в съответствие с утвърдените програми за профилираната и професионалната подготовка.

Обученията се провеждат от IT специалистите съвместно с учителя по съответния предмет.

Ключов фактор за подготовката на младите хора за живот и работа в дигитална среда се оказват осъвременяването на квалификацията на техните учители и

партньорството

с бизнеса -

така експертите обясняват защо е нужна нова програма. Съответните регионални инспекторати ще следят как се изпълнява тя.

Министерството на образованието предлага и друга програма, свързана с информационните технологии - “Обучение за IT кариера”. Според експертите тя е необходима, защото браншовите организации в сектора на информационните технологии посочват острия недостиг на подготвени кадри за наемане на работа.

Софтуерните компании основно

изпитват

затруднения

да намерят

подготвени кадри

със средно

образование

за програмиране

Целта на програмата е разширяване на базата от ученици, които са придобили квалификация по професия от направление “Компютърни науки” и продължават образованието си в университети в професионално направление “Информатика и компютърни науки”. Ще се разработват учебна документация и учебни материали за професионално образование по професия “Приложен програмист”.

Сред очакваните резултати са засилване на връзката на професионалните гимназии с университетите и IT бизнеса.

Бюджетът на програмата е 770 000 лв. за 2019/2020 г.

В тази област “24 часа” и Vivacom правят кампания “Образование 4.0” с поредица публични кръгли маси. На тях представители на министерството, преподаватели от цялата страна, ученици от всички възрасти, родители, неправителствени организации се срещат и дебатират със създателите на дигитално съдържание, експерти, реалния IT бизнес.

Родители четат приказка сутрин в детската градина

Родителите да имат право да влизат за кратко с 3-годишното си дете, водейки го в първа група на детската градина, както и да може да прочетат приказка на малките в началото на деня. Това са част от механизмите, чрез които максимално да се преодолеят негативните преживявания на деца, постъпващи в детска градина.

Националната програма, която трябва да осигури плавен преход на детето от семейната среда към детската градина, се нарича “Развитие на системата на предучилищното образ-ование”. Срокът на изпълнението и? е учебната 2019/2020 г., а общият и? бюджет е 200 000 лв.

Детската градина ще преценява в какво време и за колко родителите ще може да влизат. “Така родителите се чувстват спокойни, виждайки детето си в групата, детето също се чувства спокойно, виждайки родителя си, че може да е там, че има време, в което може да са заедно дори и там”, обясни Ваня Трайкова, държавен експерт в диркция “Съдържание на предучилищното и училищното образование”.

Според нея програмата е написана широко, за да може всяка детска градина да направи това, което прецени и смята, че е най-необходимо в конкретния случай.

Директорите ще могат да купят например възглавнички, за да могат да сядат на тях малките вместо на столчета. Децата обичат да сядат на земята, но така ще имат усещането за уют, ще чувстват, че са в своя си кът, уточни Ваня Трайкова. В началото на учебната година пък деца, родители и учители могат да си направят съвместни ателиета за направа на играчки за стаята например. Така детето, отивайки на детска градина, щяло да знае, че това е неговата играчка, направена заедно с мама или татко, и да е по-спокойно.

Според програмата изследванията върху психичната структура на 3-годишното дете обобщават, че преживяването на тревожност е свързано с липсата на удовлетворяване на една от водещите потребности, свързани с новата за него ситуация, а именно потребността от сигурност.

Мерките, които се предприемат с националната програма, са заради преживяванията, които съпровождат детето, отивайки на детска градина - страх и тревога. Според психолози тези негативни емоции и чувства са по-силно изразени при деца, които до момента не са напускали дома си и не са посещавали детска ясла.

Изграждат мрежи между

иновативните училища

Директорите и учителите да подкрепят нововъведения в полза на развитието и постиженията на учениците.

Трябва да им се създават условия да анализират, да експериментират чрез пряк обмен и

да популяризират

своите иновации

и продукти.

Това е една от целите на националната програма “Иновации в действие”.

За мултиплициране на добрите иновационни практики е необходимо да се стимулира изграждане на връзки, обмен и мрежи между иновативните училища, както и с останалите училища в страната, които имат желание и готовност да създават и прилагат иновации.

Училищата, които не са в списъка на иновативните, избират чрез електронната платформа по едно иновативно училище, за да го посетят на място с 8 ученици и учители за сътрудничество. Иновативните училища пък

избират помежду си

партньор за

сътрудничество

и обмяна на иновации.

Иновативните процеси и продукти трябва да бъдат представяни в своето пряко приложение в училищния живот, да се споделят и демонстрират предизвикателствата и постиженията в реална среда.

Партниращите училища организират публични изяви с участие на родители.

Те трябва да направят заедно презентации, видеофилми, книжни издания, електронни уроци и др.

По националната програма се осигурява финансиране за посещение в училище на до 8 учители и ученици.

Няма ограничения за броя на децата при пътуванията. Възможно е увеличение на броя на участниците при собствено финансиране. /24chasa.bg
CHF CHF 1 1.98461
GBP GBP 1 2.28258
RON RON 10 3.93116
TRY TRY 100 5.59045
USD USD 1 1.80361