Пред фалит е дружеството, ремонтирало локомотивите на БДЖ

България 02.01.2019 14:36

Дружеството, квалифицирано за подемни ремонти на модернизираните локомотиви на БДЖ, може да фалира, алармират от компанията.

При вписване на фалит на "БДЖ-Кончар" АД, цялата техническа документация ще трябва да бъде върната на "Кончар-КЕВ" Загреб. Тогава в България вече няма да има кой да прави подемни ремонти на модернизираните локомотиви, пишат от компанията и припомнят, че и специалистите ще излязат от системата на жп ремонтите.

Девет месеца след пресконференция за поддръжка на модернизирани локомотиви от БДЖ нито са избрали изпълнител, нито са актуализирали офертата. Това информираха от дружеството, което може да ремонтира модернизираните локомотиви - "БДЖ-Кончар", цитирайки пресконференция от 20 март 2018 г.

Тогава бе представена процедура за поддръжка на модернизираните локомотиви серия 46-200, 44-001 и 44-002, собственост на "БДЖ-ПП" ЕООД. Според дружеството 9 месеца по-късно поръчката не е променена. Това дава възможност да бъде избрана "правилната" фирма. Интересно е, че за тези 9 месеца броят на локомотивите, останали за поддържане, е значително намалял, но поръчката не е коригирана.

В момента дружество "БДЖ-Кончар" АД е в процедура по несъстоятелност. Ежедневно се скъсяват сроковете за неговото оздравяване.

Това е единственото дружество в България, което може да извърши подемни ремонти на модернизираните локомотиви, тъй като само на тях официално е предоставена необходимата техническа документация, пишат от компанията.

"Но въпреки все по-влошаващото се състояние на тези локомотиви, чиято бройка в изолация нараства непрестанно, БДЖ за последните години е похарчило 400 000 лева държавни пари, които получава даром от нашите джобове, за да съди "БДЖ-Кончар"АД в съдебни производства, които в крайна сметка губи. А с тези пари можеха да бъдат възстановявани локомотиви", пишат от дружеството.

Те се питат каква ли е сумата, похарчена за изгубени дела и с други дружества, която, сппоред тях е безотчетна и никой не търси сметка от отговорните за това лица.

"За последните 3 години, юристите на БДЖ не успяха да намерят нито един законов вариант, в който да възложат на "БДЖ-Кончар" АД дори и ремонти по необходимост, но в същото време може да видите договор, сключен с фирмата, която в последните години систематично съсипваше модернизираните локомотиви, чийто предмет е "Профилактика на микропроцесорните системи на електрически локомотиви 46-200 и 44-001, 44-002", се казва в сигнала, изпратен до редакцията ни. В него се уточнява, че едната компания е на половина собственост на БДЖ, а другата е 100 % частна.
Именно микропроцесорните системи са обект на техническата документация, индустриалната собственост на "Кончар-КЕВ" Загреб, предоставена за ползване на "БДЖ-Кончар" АД с договор, между двете дружества.

От дружеството се питат как с частната фирма може да бъде сключен договор без обявление, а с производителите на локомотивите, които ги поддържаха в отлично състояние, няма такова споразумение.

"Вероятният отговор отново ще бъде липса на сертификат - "БДЖ-Кончар"АД беше сертифицирано до края на 2018 г. през "БДЖ-ПП" ЕООД. Но явно просто не трябва да му се възлагат никакви поръчки докато най-после не изчезне", се казва в сигнала до медиите.

От компанията прилагат и отворено писмо до изпълнителния директор на изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Веселин Василев. Отговор на писмото все още се очаква.

Според авторите на сигнала, тяхното дружество е извършило десетки капитални и подемни ремонти както на локомотиви, собственост както на БДЖ, така и на частните превозвачи в България. Освен модернизацията на локомотивите 46-200, в него са модернизирани дори и локомотиви на сръбските железници.

Всички локомотиви на частните превозвачи, пуснати в експлоатация до 2015 г., са минали през "БДЖ-Кончар" АД за подготовка за лицензиране. В дружеството са възстановени и пуснати в движение включително локомотиви, които са били отписани като невъзможни за възстановяване.

От ремонтното дружество очакват и среща с транспортния министър Росен Желязков. /news.bg
CHF CHF 1 1.97959
GBP GBP 1 2.28624
RON RON 10 3.93132
TRY TRY 100 5.59248
USD USD 1 1.80078