Предпазливост трябва и на онлайн пазара

България 11.12.2018 17:29

Пазаруването по интернет е удобно - не губите време за обикаляне по магазините, има голям избор, често и по-изгодни цени. Затова онлайн търговията непрекъснато расте.

За съжаление, не са рядкост и сайтове на некоректни търговци. Затова най-важното е, преди да направите плащане е да се убедите, че действително отсреща съществува търговец и той е в състояние коректно да ви предостави предлаганата стока или услуга, съветват експертите от Комисията за защита на потребителите.

За да се предпазите от нелоялни практики, все пак отделете време за предварително проучване.

За офертата и търговеца трябва всичко да ви е ясно. Не се оставяйте да бъдете подведени от положителни отзиви на уж клиенти - някои недобросъвестни търговци сами си хвалят продуктите, които предлагат.

Преди да плащате и да попълвате лични данни в интернет магазин, твърдо се уверете, че адресът на сайта започва с https:// (S означава сигурност) и има иконка на катинар в долния десен ъгъл на лентата на браузъра. Това означава, че връзката е криптирана и вашите лични данни са защитени.

От значение е къде се намира сайтът. Домейнът на сайта не означава автоматично, че магазинът е разположен в съответната страна. Например ако сайтът има в адреса си co.uk, не е задължително той да е базиран във Великобритания. Някои сайтове имат и локални версии на български език, което може да ви заблуди, че пазарувате от роден търговец, а фирмата да е зад граница.

Добре е да потърсите сайта в обществено достъпни бази данни, където да проверите фирмата, която го е регистрирала (например в who.is). Ако сайтът се намира в страна-член на ЕС, Исландия и Норвегия, потребителите могат да ползват правата и защитата, които са им гарантирани в рамките на общността. Ако купувате стоки извън ЕС, може да се наложи да платите допълнително мита, данъци или такси за внос.

Полезно е да знаете дали онлайн магазинът е посочил и физически адрес, където е регистрирана фирмата и където може да се върне стоката, ако не ви хареса. Законодателството в България и в ЕС задължава онлайн търговците да обявят на сайта си пощенски адрес, имейл, метод на плащане и начин на доставка, както и условията, при които може да се върне продуктът в определения за това период от 14 дни.

Грешка е да не прочетете общите условия, колкото и да е досадно. Не пропускайте и дребния шрифт, защото там може да бъде заложено задължение за плащане, без да го желаете.

Детайлите са важни при избора. Когато сравнявате цените на стоки или услуги, обърнете внимание дали те включват всички такси и разходи за доставка или монтаж например.

Винаги плащайте по защитен начин. В България е особено популярно плащането чрез наложен платеж, но някои сайтове в чужбина не го предлагат. Най-сигурно е плащането с кредитна карта, защото в случай на измама или ако стоката изобщо не пристигне, може да оспорите трансакцията с помощта на вашата банка.

Като не ползвате интернет през публични или споделени мрежи, сте по-добре защитени.

Специалистите съветват да не попълвате онлайн пинкода на дебитна или кредитна карта, нито да изпращате подобна информация по имейл.

Разумно е да пазите всички документи, свързани с поръчката, включително да направите скрийншот на различните и? етапи. Това ще ви помогне да защитите правата си при евентуални нарушения от страна на онлайн търговеца. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549