50 нюанса жълто

Избрано 22.11.2018 19:48

От жакериите през Средновековието до "зелените ризи" от междувоенните години със селските комитети за отбрана, облечени в ризи от същия цвят, за да защитават каузата на селото срещу града, през Генералните щати от 1789 г. чак до движението на Пиер Пужад - Франция има много дълга традиция на мобилизация на народните маси срещу данъците. Всяка криза има своя цвят, пише френският ежедневник La Tribune, и този път това са "Жълтите жилетки", които смайват правителството с обещанието си да "блокират Франция".

По ирония на съдбата, този разрушителен президент, който спечели президентските избори с взлом и разби левицата и десницата, е изправен пред спонтанно движение, също толкова разрушително и дифузно, което убягва на всеки опит да бъде поставено в рамки, дори ако всички опозиционни партии се опитват да го напъхат в такива. Подкрепено от Марин льо Пен и Жан-Люк Меланшон, движението на жълтите жилетки, особено в социалните мрежи, придобива червено-кафяви оттенъци и буди тревога и недоверие в синдикатите.

Провал на разяснителната кампания по данък "въглерод"

За разлика от протестното движение на "Червените барети" срещу екотаксите, ограничено в западния френски регион Бретан, това на "Жълтите жилетки" намира отзвук в цяла Франция. Неговата способност за ефективно блокиране на страната е невъзможно да се прецени предварително, но движението възприе едно емоционално измерение, където разумът вече няма думата. Цените на горивата обаче не са по-високи от времето на последния скок на петрола (който достигна най-високата си цена от 140 долара за барел през 2008 г.), а покупателната способност при брутната минимална работна заплата на час се е удвоила от първата петролна криза. Въпреки това нищо не помага: фискалната мудност и чувството за изоставеност у селското население и у средната класа, означава, че правителството напълно се е компрометирало в разяснителната кампания относно данъчното облагане на въглерода.

Много тревожно е, че Макрон, който успя да прокара твърди реформи, като тези за облекчаване на Кодекса на труда или реформата на статута на железопътните работници, нямаше сензори, които да отчетат навреме степента на безпокойство . Елисейският дворец призна тази седмица: "Възможно е да сме обърнали твърде много внимание на структурните реформи, вместо на ежедневието на французите". Като отбелязва, че мобилизацията не е свързана само със "самите реформи", обкръжението на държавния глава гарантира, че отсега нататък това ще бъде фокусът.

Евтин опит да се попречи на гнева

Светкавично в сряда министър-председателят Едуар Филип се опита да коригира ситуацията, обявявайки серия от съпътстващи мерки за енергийния преход, като например разширяването на енергийния контрол и удвояването на помощите за смяна на автомобил. Слагайки 500 милиона евро на масата, в сравнение със 7 милиарда от увеличението на годишните приходи, очаквано от новия данък върху горивата, той се опитва да обезвреди гнева не толкова скъпо, в момент, когато цените по бензиностанциите падат с намаляването на цените на петрола. В крайна сметка, изпълнителната власт разбира, че екологичният преход трябва да бъде и социален, защото засяга еднакво всички категории, включително и най-крехките, и тези, които нямат друг избор освен личния автомобил, остават с впечатление, че ги превръщат в дойни крави на колела...

Властта не се отказва от прехода, за да направи съгласуван избор

Поддържайки увеличението на данъците върху горивата, правителството сега разчита на производителите на автомобили да увеличат броя на офертите за замяна на стари замърсяващи околната среда превозни средства с по-нови автомобили и по-чисти и по-икономични двигатели. Формулата всъщност има голям успех, тъй като вече са били отпуснати 250 000 заявки за бонуси и след обявеното удвояване изпълнителната власт очаква 1 милион сменени автомобила до 2022 г.

Държавният глава отказа да отстъпи по същество, т.е. от продължаването на планираното увеличение на данъците върху горивата, което ще продължи да се прилага от 1 януари следващата година. Правителството прави съгласуван избор срещу липсата на смелост, да не кажем демагогията, на онези от дясно като Лоран Вокие, ръководител на републиканците, който ще вземе участие в движението "Жълти жилетки" (!) или онези от ляво, които искат от Еманюел Макрон да възстанови данъка срещу богатството (ISF) в името на "фискалната справедливост", сякаш има някаква връзка между тези две форми на данъчно облагане.

Липсва амбиция срещу реалните проблеми

Фактите са си факти: мерките, обявени тази седмица, не са на висотата на проблемите. По отношение на запазването на автомобилния парк би било добре Франция да погледне какво се случва в Китай, където правителството дава огромни данъчни облекчения, за да ускори електрификацията на автомобилния парк. Несъмнено тази липса на амбиция обяснява неразбирателството по отношение на покачването на цените на горивата. Ако Еманюел Макрон трябва да научи само един урок от кризата на жълтите жилетки, той е, че по отношение на екологичния и социалния преход мина времето да се играе "на дребно". И ако трябва да бъде извита нечия ръка, това трябва да е по-скоро тази на "Берси", който има неудачната тенденция да възпрепятства парите за екология да се използват по предназначение. /news.bg
CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911