Как се правят автомобилни гуми
България 19.11.2018 11:13
Законът за движението по пътищата гласи, че от 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да бъдат със зимни гуми или, с други думи - с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм. А освен закона, ето, вече имаме и първия сняг.
Освен че са един от факторите за безопасно шофиране, автомобилните гуми стават все по-сложни. И ако някога са представлявали проста гумена конструкция, изпълнена с въздух, то днес устройството им е значително подобрено и правилният им избор дори спестява от разхода за гориво.
Гумата притежава борд, чрез който се захваща за колелото и който е изграден от метал, обвит в каучук; пластове каркас, които са съставени от корда (текстилна, метална или от фибростъкло) и чиято цел е да направят гумата устойчива на пробиване; протектор или шарка, която е различна за зимните, летните и всесезонни гуми.
Голямата част от автомобилната гума е направена от каучук, който представлява смес от масла, добавки, естествен и синтетичен каучук. Тези материали се смесват в специален голям миксер до превръщането им в смес, подобна на дъвка.
Специална машина сглобява готовите отделни части и се получава все още невулканизирана гума без шарки по протектора.
Гумата се поставя в калъп и се надува, като по време на този процес се отпечатва и шарката. При това тя се нагрява до 149 градуса по Целзий. Процесът се нарича вулканизация и скрепява отделните части на гумата. При по-малките, например тези за лек автомобил, нагряването продължава 15 минути, докато при гумите за камиони процесът може да трае цял ден.
Следва инспекция и гумите са готови за продажба. Износват се след около 80 000 км пробег.
Освен че са един от факторите за безопасно шофиране, автомобилните гуми стават все по-сложни. И ако някога са представлявали проста гумена конструкция, изпълнена с въздух, то днес устройството им е значително подобрено и правилният им избор дори спестява от разхода за гориво.
Гумата притежава борд, чрез който се захваща за колелото и който е изграден от метал, обвит в каучук; пластове каркас, които са съставени от корда (текстилна, метална или от фибростъкло) и чиято цел е да направят гумата устойчива на пробиване; протектор или шарка, която е различна за зимните, летните и всесезонни гуми.
Голямата част от автомобилната гума е направена от каучук, който представлява смес от масла, добавки, естествен и синтетичен каучук. Тези материали се смесват в специален голям миксер до превръщането им в смес, подобна на дъвка.
Специална машина сглобява готовите отделни части и се получава все още невулканизирана гума без шарки по протектора.
Гумата се поставя в калъп и се надува, като по време на този процес се отпечатва и шарката. При това тя се нагрява до 149 градуса по Целзий. Процесът се нарича вулканизация и скрепява отделните части на гумата. При по-малките, например тези за лек автомобил, нагряването продължава 15 минути, докато при гумите за камиони процесът може да трае цял ден.
Следва инспекция и гумите са готови за продажба. Износват се след около 80 000 км пробег.
CHF | 1 | 2.00413 |
GBP | 1 | 2.2865 |
RON | 10 | 3.93029 |
TRY | 100 | 5.64706 |
USD | 1 | 1.82822 |
Последни новини
- 18:21 Злато или Биткойн: Дилемата на Южна Америка
- 18:06 Румен Радев приветства ученическите гвардейски отряди в президентството
- 17:48 Германия отзова посланика си в Русия, след като Берлин обвини Москва в кибератаки
- 17:33 Експлозии отекнаха в Рафах
- 17:17 Делян Пеевски повежда листата на ДПС за парламентарните избори в два района
- 17:03 Филипините няма да отговорят на водните оръдия на Китай в Южнокитайско море
- 16:43 Ивайло Вълчев оглави евролистата на ИТН
- 16:21 Под носа на разединена Европа: Автократи от всички страни, съединявайте се!