В Англия можеш да си купиш кола и за 3 паунда

България 17.11.2018 19:42

Живеещите във Великобритания предпочитат да не купуват нови коли през последните години, подплашени от Брекзит и неяснотите около политиката на властите за дизеловите автомобили.

Само през миналия месец се наблюдава спад от 2,9% спрямо октомври 2017 г. При дизеловите коли намалението е още по-голямо - 21,3 процента, показват данни на Обществото на производителите и търговци на автомобили в Обединеното кралство.

От организацията очакват данните на годишна основа да бъдат още по-лоши, тъй като през октомври е имало леко съживяване на пазара заради съобщение, че правителството спира от ноември да плаща по 2500 паунда на тези, които станат собственици на кола - хибрид, а помощта за електромобилите ще намалее от 4500 на 3500 паунда.

Схемата бе въведена през 2011 г., за да се насърчат живеещите на Острова да използват екологични превозни средства. Основно по тази причина са били продадени 153 599 нови автомобила миналия месец. Намерението на британското правителство е да спре бензиновите и дизеловите коли от 2040 г.

Великобритания е единствената от петте големи пазара в Европа, където се наблюдава спад в покупката на нови превозни средства. През миналата година той бе 6 процента, докато Германия, Франция, Италия и Испания отчитат увеличение. В момента съотношението на купените нови коли към тези втора ръка в Обединеното кралство е едно към три.

Според експерти въведените през миналата година по-високи данъци върху новите автомобили, а през тази година специално върху дизеловите, също са отблъснали част от купувачите, въпреки че по-скъпата тарифа се плаща само през първата година и зависи от изхвърляните от колата въглеродни емисии.

След това пътният данък става по 140 паунда годишно, независимо дали се отнася за дизелов или бензинов двигател. За хибридните коли и електромобилите е с 10 паунда по-евтино. Ако обаче превозното средство струва над 40 000 паунда, се плащат допълнително по 310 паунда в продължение на 5 години, тъй като обикновено това са мощни коли, които са по-големи замърсители.

Регистрираните преди 2017 г. се таксуват според вида на използваното гориво и отделяните въглеродни емисии. Данъкът е в размер от 0 до 555 паунда на година, като високата ставка се плаща за тези, които изхвърлят 255 грама въглероден двуокис на километър.

За спада в продажбите на дизелови нови автомобили има и други фактори. Някои местни власти възнамеряват да ги ударят с по-високи такси за паркиране. Например кметството в Лондон вече обяви план да увеличи с 50% тарифата за тях.

Ако това стане, за спиране на дизелов автомобил в центъра на британската столица ще се плаща по 7,35 паунда на час при 4,90 паунда за бензинов.

Другата причина да се предпочитат повече коли - втора ръка, е твърде ниската им цена. Заради обратния волан те са трудно продаваеми извън Обединеното кралство.

Затова могат да се вземат изключително евтино, особено ако се участва в онлайн търгове. Англичаните са доста запалени по тях и често решават да обявят в някой от тях стария си автомобил, вместо да извикат фирма за рециклиране да го прибере, от която могат да вземат между 150 и 250 паунда в зависимост от големината. Така се стига до куриозни случки като например продажбата на 17-годишен роувър в движение за символичните 3,2 паунда, или 7,20 лева. Колата бе обявена за продажба в еBay със стартова цена под паунд. След като видял, че 12 часа преди края на търга никой не наддава, Крейт Читъм решил да предложи 3,2 паунда и спечелил.

Друг англичанин пък успя да стане собственик на хонда на цена по-ниска от влаков билет. След като видял, че ще му трябват 218 паунда, за да пропътува 160 километра от Лондон до Бристъл, той решил да си купи кола. Тя струвала 80 паунда, пътните такси - 81,38 паунда, застраховката - 20,43 паунда, а бензинът - 25 паунда, или общо 206 паунда.

Освен това възрастта на автомобила не е единствен фактор при определяне на застраховките, както е в България.

Степента на риск зависи и от възрастта на шофьора, района, в който живее, дали през последните 5 г. е участвал в катастрофи и дори от неговата професия. Обикновено по-младите водачи плащат повече, тъй като се смята, че са неопитни.

Широко разпространено е мнението, че по-ниска застраховка започва да се плаща след 25 г. Сред 10-те най-рискови професии са берачи на плодове и зеленчуци, които плащат средно по 971 паунда на година. Следват сервитьори, строителни работници, бръснари и художници. Прави впечатление, че повечето такива позиции обикновено се заемат от чужденци, сред които и много българи. За сравнение през 2012 г. застрахователите са смятали за най-рискови автомобилни състезатели, футболисти, диджеи, журналисти, студенти, а сред безопасните са били медицински сестри, учители и магистрати. Сега пенсионерите плащат най-ниска пътна застраховка - около 266 паунда на година. След това са секретарки, общински чиновници, библиотекари и полицаи.

Живеещите в райони с много хора, сгради и висока престъпност също се таксуват по-скъпо. Друг фактор е и дали колата се използва за работа, или за семейни нужди, като това се определя и от пробега за година. Колкото е по-голям, толкова повече се плаща. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549