Защо в Русия няма Amazon?

България 15.11.2018 13:49

В повечето държави електронната търговия е доминирана от един или два гиганта, като Amazon в САЩ и Великобритания, Alibaba в Китай и MercadoLibre в Бразилия. В Русия, където най-големият уеб магазин има по-малко от 7% от пазара, повече от дузина компании са в ожесточено съревнование, за да станат най-голямата, пише Bloomberg.

Компаниите за електронна търговия в страната ще инвестират над 1 милиард долара в развитието на своите уебсайтове, складове и услуги за доставка. Тези инвестиции, които ще започнат следващата година ще стимулират електронната търговия в Русия да достигне стойности от 52 милиарда долара през 2030 г. при 19 милиарда долара през 2018 г. Морган Стенли прогнозира вълна на консолидация, която ще остави само шепа големи играчи. "Беше година на голям напредък за руската електронна търговия", казва Сергей Либин, анализатор от Raiffeisenbank в Москва.

Доставчикът на интернет търсене Yandex се обедини с държавната Sberbank, за да създаде електронната платформа Beru, която се стреми да превърне сайта за сравняване на цени на Yandex в пълноправен онлайн търговец на дребно с центрове за изпълнение в цялата страна. Платформата за социални мрежи Mail.ru в момента работи с Alibaba за създаването на уеб магазин, предлагащ всякакъв вид стоки. Онлайн хипермаркетът Ozon.ru, подкрепян от милиардера Владимир Евтушенков, е събрал 80 милиона долара тази година и планира да увеличи складовото си пространство над два пъти. Онлайн търговците на електроника Citilink и M.video започват да предлагат по-широк спектър от стоки.

Необичайното в особеностите на руската онлайн търговия е липсата на Amazon, Facebook и Google, което отваря възможности за експанзия там. Все още обаче много от големите чуждестранни компании се бавят да инвестират в страната, която има закони, ограничаващи чуждестранната собственост и е под международни санкции за анексирането на Крим. Дори най-големият оператор Alibaba навлиза плахо на пазара, и предлага само директна продажба на потребителите на внесени стоки вместо да инвестира в собствените си операции в Русия. Едно голямо предимство за малките компании аутсайдери е, че те не са задължени да плащат 18-процентния данък върху добавената стойност в страната при покупки на стойност под 1 100 долара. "Логистиката в Русия е трудна", казва Федор Вирин, съдружник в Data Insight. "Трансграничният модел без физическо присъствие е най-успешната стратегия за международни онлайн търговци на дребно."

По много критерии Русия е подготвена за растеж. Навлизането на интернет и смартфони е по-бързо от това в Бразилия и Индия. В момента има около 270 милиона банкови плащания с кредитни карти в Русия - увеличение от две трети спрямо 2012 г. Повече от половината руснаци пазаруват онлайн поне веднъж месечно, според Морган Стенли. "Влива се поток от средства в руската онлайн търговия", казва Артем Соколов, изпълнителен директор на Асоциацията на интернет търговските дружества - лобистка група за уеб магазини. "През следващата година пазарът ще получи тласък от ръст на продажбите на храни и хранителни стоки, а правителството ще узакони онлайн продажбите на алкохол и лекарства, което ще доведе до по-нататъшен ръст".

Голяма част от инвестицията ще отиде за по-ефикасната доставка на стоки на клиентите. Русия се нарежда на 37-о място в оценката за доставка на пощенски услуги на Всеобщия съюз за пощенските услуги - зад Китай, Индия и дори Молдова. Доставките рутинно изчезват и допреди две години руската поща не доставяше пратки до апартаменти в градовете. Частните куриерски услуги, междувременно, са прекалено скъпи за повечето потребители.

Това означава, че потенциалните онлайн търговци в Русия трябва да инвестират много повече в логистика в сравнение с конкуренцията другаде. Например, Wildberries има огромен склад в Москва, както и по-малки съоръжения в цялата страна и има 600 автомобила. Ozon разполага със собствена куриерска услуга, която включва повече от 5000 самообслужващи точки и пакетни съоръжения. "Добра верига за доставки и опит в логистиката са ключът към разширяването на онлайн продажбите" в Русия, казва Даниел Федоров, директор корпоративно развитие на Ozon.

Традиционните руски търговци на дребно, разбира се, вече разполагат с много от тези неща, отваряйки вратата на онлайн конкуренцията за вериги като X5 Retail Group и Magnit . "Компаниите, които са инвестирали много в складови съоръжения и логистика, биха могли или да създадат собствен бизнес или да купят един или повече от онлайн стартъпите", казва Иван Федяков, ръководител на изследователската компания Infoline. Докато конкуренти като Yandex и Mail.ru имат финансовото влияние да издържат години на загуба, изграждайки бизнеса си, по-новите онлайн търговци са силно зависими от парични средства за финансиране на операциите си. "Ще им е трудно да се състезават", казва Федяков. "Те не седят на купчини пари от инвеститори и нямат солиден офлайн бизнес." /money.bg
CHF CHF 1 2.01114
GBP GBP 1 2.29006
RON RON 10 3.93195
TRY TRY 100 5.66429
USD USD 1 1.83543