Общо 5820 шестокласници се явиха на външно оценяване за четивната грамотност днес
България 07.11.2018 16:32
Изследване на четивната грамотност на учениците от шести клас чрез външно оценяване беше направено днес от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Изследването е заложено в плана за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през 2017-2018 година, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в шести клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в шести клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформянето на срочния му успех.
Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване е осъществено чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 - с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки.
Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване, и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможността да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи, информират от МОН.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в шести клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в шести клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформянето на срочния му успех.
Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване е осъществено чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 - с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки.
Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване, и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможността да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи, информират от МОН.
CHF | 1 | 1.97959 |
GBP | 1 | 2.28624 |
RON | 10 | 3.93132 |
TRY | 100 | 5.59248 |
USD | 1 | 1.80078 |
Последни новини
- 15:49 Създадоха карго-велосипед, захранващ се със слънчева енергия
- 15:40 Във Франкфурт Джанет Йелън клати пръст на европейските банкери
- 15:33 Пръкна се и "София прайд филм фест": Представят първия български ЛГБТ филм
- 15:30 Масирана акция на шест институции на магистрала "Хемус" (СНИМКИ)
- 15:28 Плитвичките езера в Хърватия оглавяват класация за най-красивите национални паркове в Европа
- 15:21 Ученик от Русе спечели сребърен медал на олипиада в Хелзинки
- 15:17 Анджей Дуда си навлече критики със съболезнователното си послание към Иран
- 15:11 Българите могат да гласуват в 60 държави, в 389 СИК ще се гласува и за ЕП и НС