Африка иска да развива туризма

Избрано 21.09.2018 18:16

Африка привлича едва 5 % от световния туризъм въпреки възхитителните неща, които може да предложи - от египетските пирамиди и водопада Виктория до сафарита сред дивата природа и безкрайни ивици девствени плажове.

Ключът към разгръщането на огромния потенциал на континента обаче може да бъде еко-туризмът, запознаването с различни култури, вътрешните пътувания и политическата стабилност. Това посочиха експерти на конференция за туризма в Африка, организирана миналата седмица от Airbnb в Кейп Таун.

"Когато погледнете към успешните истории, те са в страни, които са възприели присърце тези тенденции", посочва управляващият директор на Африканската туристическа асоциация (АТА) Наледи Кхабо.

"Когато се вгледате в страните, които поставиха устойчивостта в центъра на политиката си, като Танзания или Руанда, ще установите, че привличат много силно определени туристи", допълва той.

Еко-сафаритата и нощувките без въглеродни емисии привличат все повече туристи от Европа и Северна Африка.

Броят на туристите, посещаващи Танзания, е нараснал над два пъти от 2006 година до над 1 милион души, които са допринесли за 14 % от брутния вътрешен продукт на страната, според Tanzania Invest.

Кхабо, който говори от името на африканския туристически сектор, посочва, че друга успешна история е Република Южна Африка, "която насърчава разнообразяването на туристическите си продукти отвъд сафаритата".

Южна Африка преживява бум на туризма, който предлага на пътуващите необичайни преживявания, като ги води до бедни градчета и селски общности, наред с винарни и луксозни ловни хотели.

Абигейл Мбало създава концепцията 4RoomEkasi, за да покаже на гостите храната и начина на живот на чернокожите общности в Южна Африка.

"Започнахме развитието на туризма в селските и градски области. Сега започваме да наблюдаваме включване на различни културни общности. Тези сфери бяха неразвити", посочва тя.

Безопасна дестинация за пътуване?

Секторът на туризма е важен работодател за бедните чернокожи жители на Република Южна Африка и създава близо 700 000 работни места - рядка история за успех в страна, където безработицата е близо 27 %.

Световната банка похвали новата тенденция за туристически проекти, базирани в местните общности като проекта на Мбало, тъй като те създават възможности за жените и младежите.

"Всеки нов бизнес, дестинация, маршрут или посетител създава възможности за местните хора", посочва Световната банка в изявление.

Докато много дестинации в Африка се стремят към твърдата валутата на чуждестранните гости, Кения инвестира силно в насърчаване на вътрешния туризъм.

Страната се насочи към стимулиране на вътрешните пътувания след спада в броя на чуждестранните посетители, последвал безредиците, придружени с насилие, и нападенията на криминални групировки през последните години.

"Успяхме да развием вътрешния пазар, 21 % от клиентите на Airbnb са местни. Това ни е от полза", посочи кенийският министър на туризма Наджиб Балала на конференцията.

Туризмът, който е вторият най-голям двигател за увеличението на кенийския брутен вътрешен продукт, е отчел стойност от 1,2 милиарда долара през 2017 година.

Много страни на континента обаче срещат затруднения в опитите си да примамят чуждестранни посетители, които се страхуват от политическата нестабилност и насилие.

"Най-голямото предизвикателство са предубежденията", казва Кхабо.

"Понякога опасността е истинска, но понякога само се предполага, че има такава", допълва той.

Преобразяване на Руанда

Руанда е страна, която успешно промени световния си имидж. Малката източноафриканска страна бе опустошена от геноцид през 1994 година, но оттогава се утвърди като луксозна дестинация.

"Туризмът е номер едно като източник на чуждестранна валута, което е изумително явление в страна като Руанда", казва Розет Ругамба, която бе назначена от президента Пол Кагаме за ръководител на туризма в Руанда между 2003 и 2010 година.

"Той има огромен принос за изграждането на имиджа на страната ни", допълва тя.

Зимбабве, където се провеждат някои от най-добрите ловни сафарита в Африка и на чиято територия се намира водопадът Виктория, се радва на силно увеличение в броя на туристите, откакто дългогодишният диктатор Робърт Мугабе се оттегли от властта през ноември.

Броят на туристите, посещаващи водопада Виктория, е скочил с близо 50 % през първото тримесечие на текущата година, но туризмът в страната все още не е достигнал пълния си потенциал.

"Сега от африканските правителства и съветите за развитие на туризма зависи да бъдат по-активни в преодоляването на предубежденията", допълва Кхабо.

Африканска страна, чийто туристически сектор бе подложен на силен натиск, е Египет. Някога магнит за туристите, от бунта през 2011 година Египет отчита свиване на броя на посетителите въпреки огромната притегателна сила на пирамидите и Червено море.

Друг подобен пример е Демократична република Конго, която от години е разкъсвана от политически и етнически безредици, често съпроводени с жертви.

"Демократична република Конго може да предложи изключително много, включително горили, девствени национални паркове и димящи вулкани. Сега обаче туризмът е ограничен заради (опасения за - бел. прев.) сигурността и безопасността", посочва Анита Мендирата, автор на текстове за туристически издания.
CHF CHF 1 2.00413
GBP GBP 1 2.2865
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.64706
USD USD 1 1.82822