Микропластмасите се разпространяват и чрез летящите насекоми

Наука 19.09.2018 13:50

Микропластмасата може да се разпространи извън замърсените води чрез летящи насекоми, разкрива ново проучване, замърсявайки нови екосистеми и застрашавайки птици и други същества, които се хранят с насекоми.

Учените са захранили с микропластмаса ларви на комари, които живеят във вода, но са установили, че частиците пластмаса остават вътре в насекомите, след като те се трансформират в летящи възрастни. Други неотдавнашни проучвания са установили, че половината от ларвите на еднодневките и ручейниците в реките в Уелс съдържат микропластмаса.

Тревогата заради замърсяването с микропластмаса се засилва бързо, тъй като се открива във все повече места, а са направени много малко изследвания за това как може да навреди на дивата природа или на хората. Частиците могат да приютяват бактерии или да филтрират токсични химикали. Микропластмаси са откривани в чешмяна вода по света, в огромни количества в океаните и морските създания и дори в затънтените швейцарски планини.

"Това е шокираща реалност, че пластмасата замърсява почти всяко кътче на околната среда и нейните екосистеми", заяви проф. Аманда Калахан от Университета в Рединг, която е водещият автор на новото проучване за комарите, допълвайки: "Напоследък се обърна сериозно внимание на пластмасите, замърсяващи нашите океани, но това изследване разкрива, че то е в нашите небеса."

Новото проучване, публикувано в сп. Biology Letters, използва комари от вида Culex pipiens, тъй като те се срещат в целия свят в много местообитания. Изследователите са открили, че ларвите на комарите с охота консумират флуоресцентни микропластмасови частици, които са с размер 0,0002 см.

Калахан подчертава, че е "много вероятно" и други летящи насекоми, които започват като водни ларви, също ще ядат и задържат микропластмаси. Птици, прилепи и паяци се сред видовете, които ядат голям брой насекоми, което предполага, че те също така поглъщат микропластмаси.

"Това е изключително депресиращо. Тези пластмаси ще бъдат в хранителната верига завинаги", отчаяна е авторката на проучването.

Пластмаси са откривани в много морски птици, но това е първото изследване, което показва, че сухоземни птици, които ядат насекоми, са изложени на риск, като учените засега не са наясно какво ще бъде въздействието върху цялата екосистема.