Западният трик - същата цена, но по-малко продукт

Избрано 03.09.2018 17:16

Вадят коз уж да е по-здравословно

Източноевропейският потребител се оплаква, че западните компании му пробутват продукти с доста по-различно съдържание и качество от предлаганите на Запад.

И западният потребител обаче има за какво да изплаче.

Италианците например се усетиха, че някой иска да ги “мине” за пръв път през 2015 г. Тогава една по една телефонните компании бяха започнали да разпращат вежливи съобщения на потребителите си, че цените на предлаганите услуги и абонамент не се променят, с тази разлика, че вече

ще се фактурират

не месечно, а на

всеки 28 дни –

като женския

цикъл

В началото като че ли никой не обърна внимание на тази подробност. После обаче, след като италианецът взе калкулатора, изчисли, че на практика ще плаща за същата услуга не 12, а 13 пъти годишно.

Този трик беше подхванат и от много от платените тв канали. Потребителите обаче не останаха длъжни – асоциациите за защита на правата им се мобилизираха и заведоха дела срещу телефонните оператори, които спечелиха. Така осъдените оператори пак се върнаха към месечното фактуриране, но малко след това разпратиха вежливи съобщения, че вдигат месечните абонаменти.

Ето и един пример – подписвате месечен план за 1000 минути разговори към всички, 1000 есемеса и 4 гига интернет в 4G на цена 10 евро, или 120 на година. Телефонният оператор обаче изведнъж започва да фактурира на 28 дни, така че ви прибира по 130 евро на година. След като е

осъден от

Антитръстовата

комисия,

операторът пак се връща към месечното фактуриране, но вдига тарифата на 12 евро месечно, или 144 евро.

Другия трик го предприеха големите компании от хранително-вкусовата индустрия. В много от веригите за хранене по италианските магистрали пътниците изведнъж усетиха, че там им предлагат газирани напитки на същите цени като в супермаркетите, но в “тънки” версии.

Какво значи това? Вместо да пиете от кутия за 500 мл, ви я предлагат в 450.

Италианското седалище на известна американска газирана напитка подготвя пускането в

продажба на нови

формати бутилки

от 660 и 450 мл,

които ще заменят тези от литър и половина. Така според него се реагира на потребностите на западния клиент, който искал намалени формати, за да може да контролира по-лесно поеманото количество захар.

Загрижени за здравето на потребителя се оказаха изведнъж и от известна американска компания за шоколадови десерти, които също намалиха теглото им, без да пипат цената. Целта според производителя била да се прави промоция на по-здравословен стил на живот, свързан с по-уравновесен хранителен режим. Затова и шоколадовите закуски намалили теглото си в единичните опаковки – така всяка сега съдържа максимум 250 калории.

Не останаха

по-назад и

хартиените

продукти

Носните кърпички, които италианецът купува винаги в опакован комплект от 10 пакетчета, станаха изведнъж 9. Цената си остана същата. Олекна и тоалетната хартия. Едно руло мина от 250 на 230 къса. Според Марко Булфон от потребителската асоциация “Алтроконсумо” именно този тип “икономии” за сметка на клиента са най-дразнещите.

“Ако потребителят може лесно да изконтролира грамажа на шоколада, то би му било трудно да провери колко къса има в едно руло тоалетна хартия”, казва той пред сп. “Дженте”.

Олекването в грамажа на хранителните продукти, които си остават на същата цена, е вече повсеместно – то се наблюдава и при конфитюрите, сладкишите, хляба, тестените изделия, млякото, сиренето, яйцата. Според изследователя от Националния статистически институт Федерико Полидоро в 70 на сто от случаите цената на продуктите не е намаляла в резултат на олекването в грамажа.

Или с други думи, става въпрос за чиста проба

трик, който

обаче е напълно

законен

Целта в крайна сметка е да не откажеш клиента да те купува, създавайки му илюзията, че поддържаш непрекъснато стабилни цени. В много случаи става въпрос дори и за 200 на сто поскъпване.

Трикът “по-малък грамаж, но на същата цена” е масово явление и в други страни като Великобритания например.

По-лек стана много известен и обичан швейцарски шоколад. Традиционната му опаковка, предлагана открай време под формата на свързани един за друг триъгълници, стана от 170 на 150 г, въпреки че цената се запази. По същия начин олекнаха и други марки шоколади, като резултатът в крайна сметка е, че британският потребител яде с от 10 до 70 на сто по-скъп шоколад, без да усети. В Япония пък компаниите от млечната индустрия намалиха опаковките мляко от литър на 900 мл, запазвайки същата цена./24chasa.bg
CHF CHF 1 2.01114
GBP GBP 1 2.29006
RON RON 10 3.93195
TRY TRY 100 5.66429
USD USD 1 1.83543