Деян Дънешки: „Български пощи” се развиват и модернизират, но обществото не го вижда

България 11.08.2018 09:18

В последните години условията в „Български пощи” доста се промениха. Беше въведен и подменен софтуер. В последните 15 години толкова технологии не са били вкарани. Това каза в интервю за БГНЕС главният изпълнителен директор на предприятието Деян Дънешки.

„Когато пощите бяха лидер и монополист на пазара през далечната 2005, 2006, 2008 г. и имаше много пари нищо не е било направено. Тогава никой не е предвидил, че електронната търговия ще се появи. А наш конкурент преди 15 години се снабди със софтуер за обработване на електронни магазини. Вече и ние имаме, но това се случи 15 години по-късно. Въпреки това ние не сме отстъпили пазара на никого. В повечето сегменти сме лидер на пазара, отстъпваме само по отношение на куриерската услуга”, призна Дънешки.

Той подчерта, че „Български пощи” се бори с конкуренция от 120 оператора на куриерски услуги и 7-8 лицензирани фирми за универсална услуга. Според него пазарът е прекалено наситен и на него няма място за толкова участници, но увери, че полагат усилия да влязат в крак с новите изисквания на времето и успяват да оцелеят, макар и трудно.

Дънешки уточни, че годишно в пощите се обработват над 60 млн. пратки годишно.

„Обемът спрямо предната година нараства с няколко милиона. Променяме технологиите. Съвсем скоро внедрихме софтуер, с който обработваме пратките, което ускорява процеса и улеснява нашите служители. По отношение на универсалната услуга ние държим по-високия процент от обема на пазара. Имаме сериозно изоставяне в куриерската част, тъй като основният й двигател е електронната търговия. Там има какво да догонваме. В последните години полагаме доста усилия, въпреки голямата инертност на дружеството да се появим на този пазар по-сериозно. От няколко дни работим с един електронен магазин. Надявам се, че това ще даде тласък в тази сфера и дружеството ще може да увеличи приходите си, а в последствие да може да си позволим да повишим и заплатите на служителите, защото те трябва да се изкарат, а не да ги чакаме от държавата”, обясни изпълнителният директор.

Той обяви, че освен обявените обществени поръчки за закупуване на лични предпазни средства за служителите и ново работно облекло ще бъдат закупени автомобили на лизинг.

„Купуваме най-евтините автомобили на пазара, които има. Взели сме автомобили с газови уредби, за да ползваме по-евтиното гориво каквато е газта. Има нужда да ги обновим, защото последните коли са купени през 2009 г. и са на над 500 000 км. и почти 10 годишно използване. Заради непрекъснатата им употреба те често се чупят, а това води до сериозни разходи за ремонти и поддръжка. Надяваме се, че замяната на тези автомобили ще спести стотици хиляди левове за поддръжка. Очаква се новите автомобили да пристигнат до месец-два”, уточни Дънешки и добави, че покупката ще струва близо 4 млн. лева като месечно дружеството ще плаща около 70 000 лева на месец в рамките на 5 години.

Ще бъдат взети 80 товарни автомобила, тип „баничарки”, 22 буса и 5 камиона, добави директорът и изчисли, че с въвеждането им в експлоатация пощите ще реализират икономия от около 180 000 лв. за разходи за ремонти, както и намаляване на разходите за гориво и смазочни материали с над 208 000 лв.

На въпрос на БГНЕС дали „Български пощи” не са потъващ кораб като БДЖ, директорът каза, че не може да се прави аналог с железниците, защото модернизацията в пощите отдавна е започнало.

„БП в никакъв случай не е потъващ кораб. Ние се стараем да подобряваме технологичния процес. В момента ще закупим скъпа машина за сортировка на пратките, което ще позволи да се обработват много по-бързо. Тези машини, които ще купим няма да ги плаща държавата. В момента кандидатстваме по един фонд, който е за качество. Той е създаден преди години и в него участват 196 държави, в които пощенски оператор е задължен да изпълнява такива услуги. Всяка година всеки пощенски оператор прави отчисление към този фонд. Към момента в него сме натрупали 1 300 000 долара. Кандидатствахме с проект и бяхме одобрени”, заяви Дънешки.

Той акцентира и на факта, че пощите не са само търговско дружество, а те имат и социална роля. Директорът изтъкна, че в тях работят близо 11 000 души и обслужват 3000 станции. Дънешки подчерта, че те носят писма на цена, определена от Комисията за регулиране на съобщенията, която се съобразява с покупателната възможност на населението.

„В момента носим писмо на цена от 65 ст. Кой частен куриер може да се похвали с такава цена? Ние сме длъжни по Закон и Конституция да занесем пратките и в най-затънтеното място в България докато конкурентите ни може да избират докъде да носят и на каква цена. Те може да ни бият в големите градове, но не така е по отношение на доставките в малките населени места, където сме лидер”, уточни директорът.

Дънешки подчерта, че се наблюдава възраждане в използването на куриерските услуги и пощите.

„Международните пратки в периода 2016-2017 са нараснали с 33%, а за петте месеца на тази година с 82% . Това са пратки, които идват от Китай, Америка, Германия, Англия и др.

Входящите пратки са нараснали с 32%, а за петте месеца на тази година с 48%. Международните пратки - колетите до 2 кг. спрямо миналите години са нараснали - входящите с 2%, изходящите почти с 10%”, похвали се директорът.

Дънешки добави, че от години в пощенските клонове освен, че се изплащат пенсиите се предлагат различни услуги като заплащане на стоки от сайтове, заплащане на комунални услуги, застраховки, гражданска отговорност, както и предоставяне на абонамент за вестници и списания. Според него тази палитра от разнообразни услуги дава възможност дружеството да подобри финансовите си резултати и изрази увереност, че предстоят хубави години за пощите е служителите й. /БГНЕС
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827