12 декември 2018 г. 01:33 ч.
:: Анализи и Коментари
последна актуализация: 11.12.2018 г. 20:18:16 ч.
Още снимки:
test

Защо се надигнаха пилотите от "Райънеър"?

11.08.2018 09.00

За пилотите на "Райънеър" няма дори и по една чаша безплатна вода или кафе. И не само това. Стачката в голямата нискотарифна авиокомпания хвърля светлина върху мизерните условия на труд и заплащане за пилотите, посочва Дойче веле.

Днес си в Ню Йорк, утре - в Бангкок. Преспиваш в луксозни хотели, а приятна компания ти правят обикновено младички стюардеси. Това отколешно клише за професията на пилота все още не е съвсем отмряло. Реалностите обаче бързо го изпреварват.

Днес вече наблюдаваме една почти пролетаризирана пилотска професия, където най-вече младите хора затъват в огромни дългове, преследвайки мечтите си за полет в небето. Те обикновено са принудени сами да си плащат обучението, а после трудно си намират постоянна работа в някоя авиокомпания. Проблемът им е голям, дълговете - още по-големи - често пъти над 150 хиляди евро.

"Плащай, за да летиш"

Млади пилоти, които вече са положили теоретическите изпити, а практическият им опит се изчерпва със симулатора и с управлението на някой малък спортен самолет, все по-често са принудени дори да си плащат, за да седнат на мястото на помощник-пилота в голяма пътническа машина редом с опитен колега. Само по този начин те могат да получат съответния лиценз за управление на Боинг- 737, което пък е предпоставка за кариера като пилот на пътнически самолет. Запознати със ситуацията в "Райънеър" твърдят, че и там все по-често се практикува моделът "Плащай, за да летиш". Младите пилоти не само че не получават пари за работата си като помощници, а и трябва сами да си плащат за подобна възможност.

Пилотската професия е единствената, която начинаещите си "купуват" срещу много пари и после години наред живеят на ръба на фалита. Чудно ли е тогава, че тя вече изобщо не е тъй привлекателна, както беше - особено като се има предвид, че в сферата на комуникациите или на финансите младите хора могат да изкарват много повече пари.

А пилотите на "Райънеър" - най-голямата авиокомпания в Европа, която миналата година обслужи 128 милиона пътници - са в особено тежко положение. Една от най-големите нискотарифни компании в света се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели. Тяхното огорчение се трупа вече от години, а днес най-после се изля в голяма пилотска стачка.

Напоследък пилотите и без това масово напускат компанията. Твърди се, че само през миналата година фуражките са си взели 700 пилоти. "Не съм изненадан", казва Джеймс Аткинсън, който от 2006 до 2014 г. е пилотирал боинги на "Райънеър", а днес работи за една китайска авиокомпания и получава доста повече пари.

Според германския синдикат на пилотите "Кокпит", началната пилотска заплата в "Райънеър" е около 25-30 хиляди евро годишно - преди данъци. След пет години стаж помощник пилотите могат да стигнат до 70 хиляди годишно, а опитните първи пилоти изкарват до 130 хиляди евро на година. Китайски авиокомпании плащат на опитните пилоти до 300 хиляди евро годишно, а и фирмените условия обикновено са значително по-добри. Защото на международния трудов пазар има излишък от млади помощник-пилоти - и недостиг на опитни капитани.

Според фирмената стратегия на "Райънеър", в Европа персоналът е разпределен в около 80 бази - от Литва до Мароко и от Ирландия до Кипър. В почти всички страни заплащането се различава, при това много пилоти работят не на трудов договор, а формално като самонаети лица, тъй че плашат и двойни социални осигуровки. Тази разпокъсаност е преднамерена - и тъкмо в резултат от нея персоналът дълги години не можеше да се организира и да защити правата си.

Трудови договори с повече права

Ето защо едно от най-важните искания на пилотите е да получат трудови договори при еднакви условия. Те са особено недоволни и от факта, че - за разлика от повечето други авиокомпании - "Райънеър" им заплаща единствено реалните часове в полет, но не и дългите престои поради обичайните закъснения. Дори когато закъсненията са особено продължителни, персоналът не получава нито допълнително заплащане, нито пък командировъчни за покриване на евентуално необходимите нощувки и допълнителни разходи.

Джеймс Аткинсън разказва: "В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на "Райънеър", където в момента липсвал персонал. Така понякога съм имал тежки петдневни смени, след които на собствени разноски е трябвало да се прибирам обратно в собствената си база. Това направо те съсипва." Тъкмо този пинг-понг от непредсказуеми премествания между базите сега е в центъра на критиката, която огласяват пилотите. Да не говорим пък за абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият. "Никой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода - купувай си я", казва Аткинсън. /Дойче веле

Днес+

Коментирай статията


Последни от Анализ
13:35
Политиката скара майките, делят се поне на две
11:51
"Е магазин" за думите на Каракачанов: Хубаво е, когато Заев и Мицкоски заедно защитават Македония
08 декември 2018 г.
09:00
Коя е Анетрет Каренбауер
07 декември 2018 г.
19:56
Трябва ли технологичните компании да ни плащат за данните ни?
16:50
„Истина“ и Истина в история за фалшиви новини
06 декември 2018 г.
16:40
Ципрас иска да превръща Гърция в енергиен център на среща с Путин
11:59
Британски вестници: Парламентът унижи Тереза Мей с вот, който предвещава провал за Брекзит
10:07
Най-големите рискове за глобалната икономика през 2019
04 декември 2018 г.
09:28
Новият руски план за дестабилизиране на Балканите, ЕС и НАТО
03 декември 2018 г.
18:25
За Тръмп липсата на драматични събития на Г-20 е знак за приемане
01 декември 2018 г.
11:46
Г20 на фона на дълбоки разногласия
30 ноември 2018 г.
19:44
Почти половината от централите на въглища по света работят на загуба
18:05
Какво да чака Франция от протестите на „жълтите жилетки“?
16:34
Протеже и отдавнашен съперник на Меркел се борят за лидерска позиция в ХДС
27 ноември 2018 г.
11:04
Руски издания: Как ще се развие морският сблъсък между Русия и Украйна
26 ноември 2018 г.
19:42
Руско-украинската криза в Керченския проток – риск за разгръщане на голям военен конфликт
13:20
Goldman Sachs: Суровините ще поскъпнат сериозно догодина
25 ноември 2018 г.
15:00
Може ли битката на ЕС с Италия за бюджета да предизвика криза?
09:41
Банковият надзор на ЕЦБ – власт върху разклатен трон
24 ноември 2018 г.
12:32
Полски историк: За да се помири с Полша, Украйна трябва да се откаже от идеологията на нацизма
10:58
„Долу несправедливата вселена!” и други протестни лозунги
23 ноември 2018 г.
17:52
ЕК: Да спрем насилието над жени
22 ноември 2018 г.
19:48
50 нюанса жълто
14:25
„Газпром“ направи тръбен избор
21 ноември 2018 г.
19:38
Добър Орбан, лош Орбан и чуждопоклонничеството ни

Най-четени от Анализ

Избор на редактора