10 години паркинг-рекетьори тормозят софиянци

България 19.06.2018 18:21

Вече десетилетие паркинг-рекетьори „работят” на улица „Позитано” в центъра на София, не на метри, а на сантиметри от дома на правосъдието и всекидневно изнудват шофьорите в района, предава репортер на БГНЕС.

„Помагачите” на шофьорите от „Позитано” са известни на всички – и на обикновените гражданите, и на властимащите, на общината, на Центъра за градска мобилност, на полицията. С две думи – всички знаят за тях и всички си мълчат. Рекетьорите изчезват от района, само когато има проверки на ЦГМ.

Преди 10 години, ако искаш да паркираш на „Позитано”, в отсечката между ул. „Лавале” и бул. „Витоша”, плащат 2 лв. на мъже от ромски произход, представящи се за хамали или колата ти бива надраскана с ключ, с изкривени странични огледала, спукана гума… Срещу двата лева получаваше и упътване по време на паркирането, жива навигация.

10 години по-късно ситуацията не се е много променила. Паркинг-рекетьорите все още са на „Позитано”, а някои от тях все още се представят за хамали, други пък вече са с изградена репутация и „връзки” в района. Дори услугата е станала още по-атрактивна – предлагат на шофьорите да не пускат смс за „Синя зона” или да не си купуват талон за паркиране.

Естествено решението дали да плати, или не остава на шофьора, щетата за ЦГМ и евентуално за шофьора при отказ. Години наред ощетените се оплакват на институциите от този рекет, който забележете, повтаряме, се случва до входа на Съдебната палата. И като че ли няма сила, която да сложи край на тази порочна практика.

БГНЕС реши отново да повдигне темата и този път да провокира решаването на проблема. За целта потърсихме ЦГМ, откъдето ни казаха, че са с вързани ръце, защото не са контролен орган. От там са категорични, че те не могат сами да се справят с рекетьорите, защото нямат право да ги задържат, както и санкционират.

„Проблемът на „Позитано“ датира от години, не само откакто има промяна в посоката на движение. Преди доста време сме се обръщали към районното управление на МВР и към общинската полиция за решаване на този казус. Взе се решение да се предприемат сериозни мерки, но те бяха временни“, коментира пред БГНЕС Румяна Милова, която е член на УС на ЦГМ.

От дружеството са категорични, че контрольорите им няма как да са комбина с ромите. „Това няма как да се случи, тъй като всеки ден на този район са различни контрольори. Те са общо 200 души. В рамките на една година трудно може да се случи един и същи контрольор да отиде два пъти на района. Изключвам тази възможност да се заиграва. По-скоро може някои от нашите служители да се страхуват от посегателство над тях, но в района минават екип „скоби“, упражнява се допълнителен контрол от наши служители на място, както се следи и дали контрольорът проверява автомобилите и дали предприема действия ако установи, че даден шофьор не си е платил. Освен това нямам и сигнали от граждани, че там има проблем с паркирането“, подчерта още Милова.

Румяна Милова уточни, че тяхната задача е да контролират платеното паркиране, а не да санкционират граждани, които предлагат да пазят автомобили и каза, че това не е в правомощията на дружеството. Според нея това е в задължението на МВР. От там обаче не са на това мнение.

За БГНЕС от силовото ведомство коментираха, че зоните за платено паркиране са под контрола и управлението на ЦГМ. Така отговорността се прехвърля между двете институции и нито една от двете страни не иска да поеме отговорност, от което единствените губещи са гражданите.

Това даде повод на Милова отново да поиска да се дадат контролни функции на дружеството, за да могат да решават такива проблеми.

БГНЕС повдигна и темата за таксиметровите шофьори, които паркират в зоната без да плащат. Според члена на УС на ЦГМ това е възможно заради порок в Закона, който определя, че престоят е времето, за което може да се качи или слезе пътник, да се натовари или разтовари или натовари багаж като през цялото това време водачът трябва да е в колата. Според нея таксиметровите шофьори злоупотребяват с това, но за нас това не е престой.

„Проблемът е, че те са в близост до колите и ако дойде екип „скоби“ докато регистрира проблема те пускат sms и ние не може да ги санкционираме. В случая, че водачът е в автомобила ние не може да го глобим. Ние имаме партньорство с общинската полиция, но само по конкретни сигнали, а не целодневно“, добави Милова.

Тя е убедена, че проблемът в момента може да се реши само от полицията и заяви, че след нашия сигнал ще засили контрола в зоната. Милова коментира още, че между 500 и 600 водачи дневно се санкционират. Тя увери, че контролът е засилен с повече екипи, с нови автомобили, нови устройства и се упражнява допълнителен контрол върху работата на служителите им. /БГНЕС
CHF CHF 1 2.01134
GBP GBP 1 2.2729
RON RON 10 3.93045
TRY TRY 100 5.62332
USD USD 1 1.83233