Магистралата между Белград и Сараево е напът да помири Сърбия и Босна
Избрано 23.05.2018 10:16
"Прочетох една статия, тъкмо когато станах министър. В нея се казваше, че ако част от вашата страна е бедна, трябва да построите път от нея до столицата ви и тя повече няма да бъде бедна."
Тези думи на миниcтъpа нa cъoбщeниятa и тpaнcпopтa нa Бocнa и Xepцeгoвинa Иcмиp Юc?o, казани пред туска медия, описват перфектно желанията на политиците и хората от Западните Балкани.
Държавите от региона бaвнo, нo увеpнo ce вървят ?ъм Oбeдинeнa Eвpoпa и мeчтaят зa хубави магистрали ?aтo cpeднo- и зaпaднoeвpoпeйc?итe. Te иc?aт дa зaмeнят ocтapелите си пътища c нoви широки аутобани и дa cвъpжaт с тях cтoлицитe и нaй-гoлeмитe cи гpaдoвe. Новите по-бързи пътища ще донесат по-динамична икономика и просперитет, така жадувани от живеещите в най-бедната част на Европа.
Точно такъв е проектът за магистрала между столиците на Сърбия и Босна и Херцеговина - Белград и Сараево. Това е най-сложната магистрала на Балканите (а може би и на целия континент) и то не толкова поради трудния релеф и техническите предизвикателства, а главно заради недоверието и противоречията между двете съседни държави, които ще свързва.
Два маршрута
Макар разстоянието между двете столици е да е само около 300 км, управляващите в Белград и Сараево сякаш са от различни вселени. Магистралата се забави с повече от 2 години, след като сърби и бошняци имаха разногласия за маршрута - първите искаха той да минава през Република Сръбска, а вторите - през босненския индустриален център Тузла.
В крайна сметка магистралата ще преминава и по двата маршрута. Босненският магистрален път ще започва от Сараево, продължавайки на североизток през Зеница, Тузла, Бръчко, Биелина, Сремска Митровица и ще стига до Белград. Между Сараево и Зеница вече има магистрала, а останалият участък до границата със Сърбия ще бъде с дължина 150 км.
Сръбската част ще започва от Белград, спускайки се на югозапад през Пожега, Ужице, Котроман, Вишеград и ще стига до Сараево. Сърбия от някоколко години изгражда магистрала между Белград и Пожега, като участъците се строят от китайски, азербайджански и местни фирми. Останалата част ще бъде дълга около 160 км и според сръбски медии ще струва около 800 млн. евро.
Ключовият партньор
Магистралата безспорно е най-важният инфраструктурен проект за двете съседни държави. За да го осъществят, Белград и Сараево се възползват от подкрепата на силен партньор - Турция. Босна има дългогодишни топли отношения с държавата от Босфора, а в последно време и Сърбия разчита на турското партньорство.
Двете страни от бивша Югославия се нуждаят от сериозно финансиране, тъй като общата цена на проекта се изчислява на около 3 млрд. евро. Турция е готова да го предостави под формата на нисколихвен кредит, както и да помогне при проектирането и строителните дейности.
"Цената на проекта ще бъде частично осигурена от Eximbank, а турските изпълнители също ще допринесат за финансирането на проекта", заяви турският президент Реджеп Тайип Ердоган по време на скорошно посещение в Босна.
Ердоган е и ключов медиатор между двете държави, като именно той разреши спора им откъде да минава магистралата, предлагайки да се използват и двата маршрута.
Главен изпълнител ще бъде турската строителна компания "Ташяпи", на която ще бъдат възложени още няколко инфраструктурни проекта в Сърбия.
Ползите
Магистралата ще донесе големи икономически ползи, като от тях ще спечелят основно двете държави, но и целият регион. Ежедневно по двата маршрута на новия аутобан се очаква да преминават по 10 000 превозни средства.
Пътят ще преминава през бедни райони на Сърбия и Босна, където се очаква да донесе нови инвестиции и работни места и ще подобри свързаността на Западните Балкани.
"Този проект ще донесе много ползи за Босна и Херцеговина. Не е нужно да сте икономически експерт, за да знаете колко ще допринесе за икономическото развитие, търговията и туризма", посочва министърът на съобщенията и транспорта на Босна и Херцеговина Исмир Юско в интервю за Анадолската информационна агенция.
"Изграждането на магистралата Белград-Сараево е от голямо значение както за Сърбия, така и за целия регион", смята сръбският министър на строителството, трафика и инфраструктурата Зорана Михайлович, цитирана от местни медии.
Турският президент Ердоган също осъзнава важността на проекта и го обяви за "еликсир на регионалния мир".
"Би било голяма загуба за нас да не използваме такава чудесна възможност, която никога преди не е идвала в съвременната история на Босна и Херцеговина", каза министърът на съобщенията и транспорта на Босна и Херцеговина Исмир Юско.
Макар бошняци и сърби да не се обичат и раните от войната помежду им все още да не са напълно заздравели, те загърбват различията си и вече работят заедно в името на общите цели - по-добра свързаност, по-динамична икономика и по-добро благосъстояние на своите граждани. /money.bg
Тези думи на миниcтъpа нa cъoбщeниятa и тpaнcпopтa нa Бocнa и Xepцeгoвинa Иcмиp Юc?o, казани пред туска медия, описват перфектно желанията на политиците и хората от Западните Балкани.
Държавите от региона бaвнo, нo увеpнo ce вървят ?ъм Oбeдинeнa Eвpoпa и мeчтaят зa хубави магистрали ?aтo cpeднo- и зaпaднoeвpoпeйc?итe. Te иc?aт дa зaмeнят ocтapелите си пътища c нoви широки аутобани и дa cвъpжaт с тях cтoлицитe и нaй-гoлeмитe cи гpaдoвe. Новите по-бързи пътища ще донесат по-динамична икономика и просперитет, така жадувани от живеещите в най-бедната част на Европа.
Точно такъв е проектът за магистрала между столиците на Сърбия и Босна и Херцеговина - Белград и Сараево. Това е най-сложната магистрала на Балканите (а може би и на целия континент) и то не толкова поради трудния релеф и техническите предизвикателства, а главно заради недоверието и противоречията между двете съседни държави, които ще свързва.
Два маршрута
Макар разстоянието между двете столици е да е само около 300 км, управляващите в Белград и Сараево сякаш са от различни вселени. Магистралата се забави с повече от 2 години, след като сърби и бошняци имаха разногласия за маршрута - първите искаха той да минава през Република Сръбска, а вторите - през босненския индустриален център Тузла.
В крайна сметка магистралата ще преминава и по двата маршрута. Босненският магистрален път ще започва от Сараево, продължавайки на североизток през Зеница, Тузла, Бръчко, Биелина, Сремска Митровица и ще стига до Белград. Между Сараево и Зеница вече има магистрала, а останалият участък до границата със Сърбия ще бъде с дължина 150 км.
Сръбската част ще започва от Белград, спускайки се на югозапад през Пожега, Ужице, Котроман, Вишеград и ще стига до Сараево. Сърбия от някоколко години изгражда магистрала между Белград и Пожега, като участъците се строят от китайски, азербайджански и местни фирми. Останалата част ще бъде дълга около 160 км и според сръбски медии ще струва около 800 млн. евро.
Ключовият партньор
Магистралата безспорно е най-важният инфраструктурен проект за двете съседни държави. За да го осъществят, Белград и Сараево се възползват от подкрепата на силен партньор - Турция. Босна има дългогодишни топли отношения с държавата от Босфора, а в последно време и Сърбия разчита на турското партньорство.
Двете страни от бивша Югославия се нуждаят от сериозно финансиране, тъй като общата цена на проекта се изчислява на около 3 млрд. евро. Турция е готова да го предостави под формата на нисколихвен кредит, както и да помогне при проектирането и строителните дейности.
"Цената на проекта ще бъде частично осигурена от Eximbank, а турските изпълнители също ще допринесат за финансирането на проекта", заяви турският президент Реджеп Тайип Ердоган по време на скорошно посещение в Босна.
Ердоган е и ключов медиатор между двете държави, като именно той разреши спора им откъде да минава магистралата, предлагайки да се използват и двата маршрута.
Главен изпълнител ще бъде турската строителна компания "Ташяпи", на която ще бъдат възложени още няколко инфраструктурни проекта в Сърбия.
Ползите
Магистралата ще донесе големи икономически ползи, като от тях ще спечелят основно двете държави, но и целият регион. Ежедневно по двата маршрута на новия аутобан се очаква да преминават по 10 000 превозни средства.
Пътят ще преминава през бедни райони на Сърбия и Босна, където се очаква да донесе нови инвестиции и работни места и ще подобри свързаността на Западните Балкани.
"Този проект ще донесе много ползи за Босна и Херцеговина. Не е нужно да сте икономически експерт, за да знаете колко ще допринесе за икономическото развитие, търговията и туризма", посочва министърът на съобщенията и транспорта на Босна и Херцеговина Исмир Юско в интервю за Анадолската информационна агенция.
"Изграждането на магистралата Белград-Сараево е от голямо значение както за Сърбия, така и за целия регион", смята сръбският министър на строителството, трафика и инфраструктурата Зорана Михайлович, цитирана от местни медии.
Турският президент Ердоган също осъзнава важността на проекта и го обяви за "еликсир на регионалния мир".
"Би било голяма загуба за нас да не използваме такава чудесна възможност, която никога преди не е идвала в съвременната история на Босна и Херцеговина", каза министърът на съобщенията и транспорта на Босна и Херцеговина Исмир Юско.
Макар бошняци и сърби да не се обичат и раните от войната помежду им все още да не са напълно заздравели, те загърбват различията си и вече работят заедно в името на общите цели - по-добра свързаност, по-динамична икономика и по-добро благосъстояние на своите граждани. /money.bg
CHF | 1 | 1.99738 |
GBP | 1 | 2.28285 |
RON | 10 | 3.93045 |
TRY | 100 | 5.61254 |
USD | 1 | 1.82447 |
Последни новини
- 18:40 Световната №1 в тениса атакува остро WTA
- 18:33 Изкуственият интелект ще засегне силно 65 на сто от работните места в Белгия
- 18:31 Украинска снайперистка: Искаме войната да свърши, вече нямаме кураж като този от 2014 г.
- 18:27 Ясни са датите за матурите по желание
- 18:23 Съдът назначи допълнителна експертиза по делото за резултатите от местния вот в София
- 18:21 Освободиха областните управители на столицата, Софийска област, Русе, Сливен, Ловеч и Силистра
- 18:12 Китай: Лицемерието и фактите за чуждестранната помощ на САЩ - циничен начин за заробване
- 18:01 Die Welt: Доставката на ATACMS за Киев не изненада Русия, едва ли ще промени ситуацията