Още снимки:
test

Недостигът на омега-3 влошава зрението

16.04.2018 11.37

Мастните киселини освен всичко друго се различават по броя двойни връзки между въглеродните атоми. Ако липсват двойни връзки, говорим за наситени киселини. Ако има двойни връзки - говорим за ненаситени киселини. В зависимост от броя на двойните връзки киселините могат да бъдат мононенаситени и полиненаситени.

Съответното наименование получава и мазнината, съдържаща тези киселини. Тези детайли имат сериозни и съвсем различни последствия за вашия организъм, тъй като делят мазнините на условно добри и условно лоши.

За да живее човек и да се чувства добре, са му необходими 4 полиненаситени мастни киселини: липоева, линоленова, арахидонова и докозагексаенова.

Те се отнасят към омега-3 и омега-6 киселините, полезни за онези, които се интересуват от здравословно хранене. Тези чудесни и известни на всички “омега” киселини понижават нивото на холестерола; изчистват и възвръщат еластичността на съдовете; предпазват от образуването на тромби; оказват антиоксидантен, т.е., подмладяващ ефект; подобряват кръвоснабдяването на мозъка и крайниците; спомагат за обновяването и развитието на клетките от централната нервна система; ускоряват възстановяването на костната тъкан и подобряват състоянието на ставните връзки.

А омега-3 киселините освен всичко друго, оказват противовъзпалително действие.

При недостиг на омега-3 се влошава зрението, развива се мускулна слабост, изтръпват ръцете и краката. А децата забавят растежа си. Изследвания показват, че при ниско ниво на омега-3 мастни киселини в кръвта, хората са предразположени в по-голяма степен към негативни мисли.

Омега-3 се срещат основно в морските дарове: мазната риба, калмарите и прочее. Има ги в достатъчни количества и в много растителни продукти - тиквени семки, соеви зърна, орехи, тъмно-зелени листни зеленчуци. Съдържат се и в растителните масла - ленено, масло от гроздови семки, сусамено и соево.

Омега-6 киселината нормализира мастната обмяна, намалява сухотата на кожата, поддържа нормалното състояние на клетъчните мембрани, намалява мастната инфилтрация на черния дроб. Омега-6 киселините се срещат в тези продукти, в които се съдържа и омега-3. При недостиг на омега-6 може да се развие екзема, да започне да пада косата, да развиете дислипидемия.

И още един вид мастна киселина - омега-9 - това е мононенаситена олеинова киселина. Организмът може да я синтезира, но е желателно тя да постъпва с яденето.

Олеиновата киселина се усвоява добре и е единствената, която никак не влияе на нивото на холестерола. Има я в зехтина и бадемовото масло. При недостиг на омега-9 се развива слабост, повишена уморяемост, влошаване на храносмилането, запек, появява се сухота на кожата и косата, чупливост на ноктите, сухота на влагалището.

Наситените мастни киселини понижават чувствителността към холестерола и той бавно напуска кръвотока, което означава повишаване риска от отлагането му по стените на съдовете. Но наситените мазнини имат и един плюс: те дават енергия на организма. Заедно с ненаситените мастни киселини, наситените се съдържат в кравето масло, сланината и месото.

Холестеролът, както и всички останали мазнини, е много нужен на организма, но с мярка и без прекаляване. Той влиза в състава на клетъчните мембрани, от него се синтезират половите хормони и хормоните на стреса, витамин D и жлъчните киселини. И още: холестеролът увеличава изработката на серотонин - хормонът на доброто настроение, затова при нискомаслени диети е напълно обясним депресивният вид. Имайте предвид, че 80% от холестерола се изработва от организма и само 20% постъпва с храната.

Но прекалената употреба на холестерол е опасна с образуването на плаки в кръвоносните съдове с всички произтичащи от това заболявания от типа на атеросклерозата. Холестерол съдържат продуктите от животински произход: яйцата, млечните продукти, месото. Най-много го има в мозъка на животните, в яйцата и по-малко - в рибата. Между другото, в два яйчни жълтъка се съдържа около 400 мг холестерол, т.е., дневната норма.

Какво да консумираме?

Класическата пропорция белтъчини, мазнини и въглехидрати в здравословното хранене е 1:1:4. Мазнините в общата калоричност на храната не трябва да превишават 30%. А оптималното съотношение в ежедневното меню: 70% животински мазнини (от риба, месо и млечни продукти) и 30% растителни (от ядки и растителни масла).

Въобще, препоръчва се да се употребяват наситени, мононенаситени и полиненаситени мастни киселини в пропорции: 3:6:1. Обаче почти във всеки продукт мастните киселини се съдържат в комбинации, затова не е трудно да си осигурите “средно статистическата” потребност от тях при балансирано хранене.

Приемането на хранителни добавки, съдържащи полезните мастни киселини, се препоръчва ако има преки показания за това. Основното е - всичко да е с мярка. Да, мазнините са полезни, съвсем без тях не бива, но и прекаляването е вредно.


Яна БОЯДЖИЕВА

Днес+

Коментирай статията


Последни от Любопитно
15:50
Болестта на новото време – сами жени без деца и любов
14:06
Любопитни факти за оптимистите
14:04
10 любими цитата за музиката
14:03
Житейските правила на Пипи Дългото чорапче
13:06
Грешките, които жените над 40 не бива да допускат
12:59
Как да тренираме през есента
12:04
Как да предпазим дома си от паяци тази есен
09:35
Бургерът, любимата ученическа храна
06:48
Хорoскоп за сряда /19.09.2018/
18 септември 2018 г.
20:13
Астрологична дневна прогноза за 19 септември 2018 година
19:00
Ето как няма ни вземат бутилката вода на летището
18:49
Как да предпазим дома си от паяци тази есен
17:24
Моринга – растението „чудо“ за добро храносмилане и баланс на кръвната захар
14:12
15 храни с почти 0 калории
14:09
Ето какво трябва да направите ако дтето ви се страхува от училище
14:04
Антибиотици и бета-блокери могат да предизвикат депресия
14:00
Чобанка - при сезонни алергии и мигрена
13:59
Шумът в ушите не е заболяване, а симптом на различни състояния
08:38
Хороскоп за вторник
08:18
Наградите "Еми" заложиха на "Короната"
17 септември 2018 г.
20:21
Астрологична дневна прогноза за 18 септември 2018 година
19:50
Моделът, който за малко да роди на подиума
19:23
Първи кадри на Хоакин Финикс като Жокера
19:06
Как се представи "Хищникът" в бокс офиса
13:26
13 храни, които трябва да имате винаги под ръка

Най-четени от Любопитно

Избор на редактора