2в1: Хранителен режим помага срещу високо кръвно и депресия
Любопитно 28.02.2018 11:25
Хората, подложили се на диета, за да избегнат риска от високо кръвно налягане, е по-малко вероятно да бъдат засегнати от депресия, сочат резултатите от изследване, цитирани от ЮПИ.
Диетата DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), за която бе установено, че намалява високото кръвно налягане и нивото на лошия холестерол, може също да понижи риска от депресия.
Въпросният хранителен режим е базиран върху консумация на зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни, като се препоръчва употребата на нискомаслени млечни продукти и ограничаването на продуктите, съдържащи наситени мазнини и захар.
"Депресията е по-честа срещана у хората, които имат проблеми със запаметяването, високо кръвно налягане и високо ниво на холестерола, както и у прекаралите инсулт“, обясни ръководителят на изследването Лоръл Чериан от Медицинския център към университета Ръш в Чикаго.
„Промените в начина на живот, като смяната на хранителния режим, често са предпочитани пред приемането на лекарства, така че искахме да установим дали диетата е ефикасна за намаляване на риска от депресия".
Изследването обхванало 964-ма участници на средна възраст 81 години, чието здравословно състояние било следено около 6 години. Те били разделени на три групи в зависимост от това колко стриктно спазват диета DASH, средиземноморска диета или традиционна западна диета, която включва голямо количество наситени мазнини и червено месо, малко плодове и зеленчуци.
Било установено, че двете групи, които стриктно спазвали диета DASH, били с по-малък риск от депресия в сравнение с участниците, които не я спазвали стриктно.
За онези, които я спазвали най-стриктно, рискът да бъдат депресирани бил с 11 на сто по-малък, отколкото за участниците, които най-малко се придържали към нея. И обратно, колкото по-стриктно била спазвана западната диета, толкова по-голям бил рискът от депресия.
Получените резултати свързват диетата с намален риск от депресия, но не доказват, че тя го понижава.
Резултатите от изследването ще бъдат представени на годишната конференция на Американската академия по неврология в Лос Анджелис.
Източник: БТА
Диетата DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), за която бе установено, че намалява високото кръвно налягане и нивото на лошия холестерол, може също да понижи риска от депресия.
Въпросният хранителен режим е базиран върху консумация на зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни, като се препоръчва употребата на нискомаслени млечни продукти и ограничаването на продуктите, съдържащи наситени мазнини и захар.
"Депресията е по-честа срещана у хората, които имат проблеми със запаметяването, високо кръвно налягане и високо ниво на холестерола, както и у прекаралите инсулт“, обясни ръководителят на изследването Лоръл Чериан от Медицинския център към университета Ръш в Чикаго.
„Промените в начина на живот, като смяната на хранителния режим, често са предпочитани пред приемането на лекарства, така че искахме да установим дали диетата е ефикасна за намаляване на риска от депресия".
Изследването обхванало 964-ма участници на средна възраст 81 години, чието здравословно състояние било следено около 6 години. Те били разделени на три групи в зависимост от това колко стриктно спазват диета DASH, средиземноморска диета или традиционна западна диета, която включва голямо количество наситени мазнини и червено месо, малко плодове и зеленчуци.
Било установено, че двете групи, които стриктно спазвали диета DASH, били с по-малък риск от депресия в сравнение с участниците, които не я спазвали стриктно.
За онези, които я спазвали най-стриктно, рискът да бъдат депресирани бил с 11 на сто по-малък, отколкото за участниците, които най-малко се придържали към нея. И обратно, колкото по-стриктно била спазвана западната диета, толкова по-голям бил рискът от депресия.
Получените резултати свързват диетата с намален риск от депресия, но не доказват, че тя го понижава.
Резултатите от изследването ще бъдат представени на годишната конференция на Американската академия по неврология в Лос Анджелис.
Източник: БТА
CHF
|
1 | 2.10463 |
GBP
|
1 | 2.24498 |
RON
|
10 | 3.83729 |
TRY
|
100 | 3.87564 |
USD
|
1 | 1.66355 |
Последни новини
- 08:40 Температурите стигат до 30 градуса, но има риск от градушки през новата седмица
- 08:30 Великобритания забранява вноса на дизел и керосин от руски петрол
- 00:43 Хороскоп за събота, 13 юни 2026 г.
- 19:30 Брокер за Баба Алино: Някой някъде не си е получил "възнаграждението"
- 19:22 Александър Пулев: Повече от 2200 компании с турски капитали са работодатели в България
- 19:14 Татарова за ФК-Варна: Заварихме там изключително тежко състояние - бих го нарекла „батак“
- 19:06 МЗ надгражда приложението „еЗдраве“ за защита правата на пациентите
- 18:58 Русия съобщи за поредно превзето село в украинската Донецка област