В София и Стара Загора ще купуват билет за автобус през GSM, кофи ще казват, че са пълни

България 15.02.2018 15:04

Вече 200 кръстовища в столицата мигат с умно “зелено”, приложения за телефони показват местата за паркиране

Система за управление на трафика, на превозните средства, информационни табла на спирките за градски транспорт - част от стъпките, които София вече е изминала по пътя към “умен град”.

Почти на 200 кръстовища в столицата имат система за управление на трафика. Голяма част от тях са

снабдени с умни

светофари

с датчици, които отчитат натовареността на движението. Те са монтирани в асфалта и изпращат сигнали до контролера, който преценява колко време да държи зелена светлина.

Мигащото зелено също е част от системата за управление на трафика - предупреждава, че предстои смяна на сигнала. Бутоните на пешеходните светофари осигуряват възможно най-дълго зелен сигнал за преминаващите, независимо от информацията, която датчиците на колите дават.

Неслучайно първите усилия, които общината полага, за да превърне София в умен град, са свързани с транспорта и пътищата. На въпроса кое е най-важното нещо, което искате да бъде направено в града ви, 50% от хората по света посочват първо транспорта. Веднага след това е сигурността. Затова това са двете основни насоки, върху които се е фокусирала компанията “Телелинк”.

Тя разработва проект за умен град в столицата с партньорството на Ел Джи и корейска компания, чиито собственик е общината в Сеул. Всички решения ще бъдат

базирани на

облачната

платформа на

“Майкрософт”

“Ейжър”. “Това дава няколко аспекта на гаранция на сигурността на данните, за практичното им използване и за възможност за надграждане”, разказват собственикът на “Телелинк” Любомир Минчев и ръководителят на отдел “Интелигентни системи” Стефан Малиновски.

Билетчето за градски транспорт например ще се купува чрез приложение за смартфон. Ще има информация и кога ще дойде автобусът. Хората, които не работят със смартфони, ще си вземат хартиено билетче с QR код, който се чете от същите валидатори, които ще разчитат билета и от екрана на телефона.

Технологията ще предоставя данни на общината колко са пътуващите и колко са платили билет. Статистиката показва, чи при въвеждането на подобна система приходите от билети скача до 20%.

До края на 2018 г. “Телелинк” ще реализира проект, който ще

превърне и

Стара Загора

в умен град

Той включва поставянето на валидатори и машини за билети в превозните средства и извън тях. Ще може да се плаща с монети, банкноти, чрез приложение за телефон или NFC технология. В част от превозните средства ще има система за видеонаблюдение.

Билетната система ще е вързана към друга за управление на трафика и електронните табла.

Проектът включва и видеонаблюдение на кръстовища в града с интелигентна система за превенция на задръствания, изграждане на контролен център, подмяна на светофарните уредби, внедряване на система за управление и контрол на трафика, система за предоставяне на приоритет на автобусите.

За другото основно направление - сигурността, “Телелинк” залага основно на камерите. Те дават информация и за трафика на кръстовищата, чрез която да се регулират светофарите. Те ще бъдат свързани с информационния поток от самите превозни средства - така ще се намали спирането и тръгването, което е главната причина за износването на пътните настилки.

Фирмата разработва и решения, насочени към паркирането в града. Те са базират на системата LoRa и технологията NFC. В асфалта се вграждат пасивни устройства и когато кола паркира върху тях, сензорът отчита, че мястото е заето. Ще се използват и камери, които показват къде има празни места и дали има достатъчно място за паркиране на автомобила.

“Можем да се интегрираме с вече разработени системи, например за велосипедите. Ще се опитаме да направим така, че нашата платформа да взаимодейства с други, и в един момент всичко, което е създадено в града, да бъде интегрирано”, обяснява Минчев.

Интелигентна система в София вече има изградена и от БТК. Технологията използва сензори, които не консумират голямо количество енергия и може да издържат по 10 г. Мрежата може да бъде използвана за интелигентните системи за паркиране, сензори за качеството на въздуха, управление на контейнерите за смет, дистанционното отчитане на всякакви измервателни уреди за бита и други.

“Инвестираме, за да бъдем активен участник в изграждането на нов, по-добър начин на живот и устойчивото развитие на градовете ни”, казва изпълнителният директор на БТК Атанас Добрев. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147