Откриха първия в света скелет на мастодонт - в Македония

Наука 21.01.2018 11:32

Две изненадващи открития - намирането на грекопитека, близо до Атина, Гърция, а по-късно през 2017 г., на зъб от същия този предчовек край Чирпан, България, породиха една неочаквана хипотезата. За възникването на предшественика на човека в земите между Югоизточна Европа и Предна Азия.

Ръководителят на международния екип от учени по изследване на грекопитека, проф. Николай Спасов, е решен да намери още по-безспорни доказателства за съществуването на предчовека на Балканите. Мястото на неговите очаквания са край с. Долни Дисан, в района на гр. Неготино по р. Вардар в Македония. Където има богато палеонтологично находище на животни от епохата на миоцена. Последните проучвания са показали, че възрастта на останките предполага намирането на кости от предчовека грекопитек, живял преди малко повече от 7 млн. години. Проф. Спасов иска да стигне и по-далеч - да докаже, че възникването на човека е именно в областта между Балканите и Иран, исторически земи на древни култури. И където, както личи от разкопките, навремето са бродили тропически животни.

Учените търсят нови доказателства, че Балканите са родина на първия предчовек

Предстоящите разкопки в България, Гърция и Македония могат окончателно да променят теорията за мястото на възникването на предшествениците на човека

В края на миналата година българо-македонска палеонтологична експедиция, ръководена от Николай Спасов, директор на Националния природонаучен музей в София, тръгва за находището край Неготино, Македония. Намерението на изследователите е да открият там части от скелета на предчовека, които не само да потвърдят и за най-големите скептици неговото съществуване, но и да свидетелстват как точно е изглеждал. Откритите находки са обнадеждаващи, но учените ги пазят в тайна, докато не приключат изследванията и не бъдат публикувани в реномирано научно списание.

Не скриха обаче за откриването на първия почти цялостен скелет на мастодонт в света! Досега са били намирани единствено отделни бивни, зъби и други малки частички от скелета на този вид. Българските палеонтолози от Националния природонаучен музей в София, съвместно с македонските си колеги от Природонаучния музей в Скопие успяват да изкарат половината от скелета на древното животно. Тази първа част от експедицията е спонсорирана от Българска академия на науките. В началото на 2018 г. предстои втората част от експедицията, която Министерството на културата в Република Македония има намерение да финансира. Задачата ? е да изнесе от палеонтологичното находище втората половина от скелета на мастодонта. Проучването на почти цялостния скелет ще даде нови насоки и попълни празноти в проучването на този древен вид и света, в който е живял.

Българските учени работят с македонските си колеги от години и освен останките от древните хоботни - мастодонтите, са попаднали на фосили от жирафи, носорози, антилопи, хиени. "Това са останки от същата тази фауна, която много прилича на днешната африканска. Съществувала е преди малко повече от 7 млн. години на Балканите, когато климатът тук е бил много близък до този в днешната савана на Африка" казва Николай Спасов. " И според една от хипотезите, корените на днешната саванна африканска фауна трябва да се търсят в този биом, съществувал тогава между Балканите и предна Азия".

"Такава една съвместна палеонтологическа експедиция между България и Македония е първа по рода си. И считам това за един голям успех в сближаването между България и Македония в областта на науката и културата", заключава професорът.

Съвместните научни изследвания между нас и съседните ни страни, свързани с хипотезата, че първият предчовек идва от Балканите и Предна Азия, могат да насърчат общите действия и сближаването между страните на Югоизточна Европа. Процес, иницииран вече от България. Събитието е изключително актуално в светлината на темата за членството на Западните Балкани в Европейския съюз. /news.bg