Схемата четни-нечетни номера за чист въздух в Италия не дава резултат

ЕС и Свят 19.01.2018 13:30

Страната е първа в ЕС по смъртни случаи заради смог

Всички големи градове в Италия се борят от години със смога. Властите прилагат различни мерки - спиране на целия трафик в центровете; спиране само на колите с определени регистрационни номера, редувайки четни и нечетни, забрана за движението на коли Евро 0, Евро 1, Евро 2, въвеждане на т.нар. екологични недели, когато центровете стават пешеходни зони.

Рим, Милано,

Торино, Неапол

пробваха

какво ли не,

но за жалост, без особен резултат.

Макар че правилата за движение в големите градове стават все по-строги, липсва общ национален план за борбата с мръсния въздух. Единственият общ елемент в мерките на различните общини е все по-сериозното ограничаване на дизеловите коли. Досега бяха пощадени единствено дизеловите коли Евро 6, но от октомври 2017 г. в Рим например попаднаха в обхвата на драконовските мерки. Още на 21 януари, когато е поредната екологична неделя в Рим, и за този вид коли ще бъде забранено движението в разширения център.

Според италианския закон концентрацията на фини прахови частици PM10 във въздуха не трябва да надвишава 50 микрограма на куб. м. Въпреки това обаче през дните на редуване на коли с четни и нечетни номера, допускани в разширените центрове, показателите за замърсяване на въздуха не само че не се подобряват, а понякога дори нивото им се покачва.

В Рим тази година започна без концентрация на отрови във въздуха. Според експертите това се дължи обаче не на общинските мерки, а на климатичните условия и дъждовете в края на годината, които доведоха до понижаване на нивото на фините прахови частици.

В Милано например проблемът със смога се подсилва от Паданската долина, която понякога не позволява и по месец разпръскването на изкуствени и естествени частици във въздуха. Всичко това води и до концентрацията им в градовете от долината.

Според експертите регионалните мерки са неефективни, защото не се вземат предвид фактори като контрол на функционирането на индустриите, в които се употребяват отоплителни инсталации.

В Милано например има 4 линии на метрото, ефикасен транспорт, а и градът е първенец по предлагани услуги за размяна на коли и велосипеди. Въпреки това властите в Милано спират тотално автомобилния транспорт в определени дни.

От тази зима

влязоха в сила и

нови мерки

- забраната за трафика в центъра вече се пуска в действие не след 7, както досега, а след 3 поредни дни на превишаване на лимита за фини прахови частици. Според губернатора на Ломбардия Роберто Марони са необходими 2 млрд. евро инвестиции за подсилване на местния градски транспорт, най-вече на метрото, за да се сложи край на замърсяващите стари коли Евро 0, 1, 2 и евро 3 дизел.

По принцип т. нар. блокиране на трафика, което се прилага от италианските общини, е два вида - временно (максимум до 2 дни) и постоянно (тотално затваряне на цели зони). При първия тип се ограничава движението на коли с четни или нечетни номера и се цели привеждане на нивото на фините прахови частици в норма. Вторият тип мярка ограничава целия трафик на коли и мотори.

Според Зелените в Италия замърсяването на въздуха краде по година живот на всеки римлянин. Италия е първа в ЕС по смъртни случаи заради смог.

Причината са

трите

“убийствени”

елемента - фини

прахови частици,

азотен двуокис

и озон,

твърди изследване за 2012 г. на Европейската агенция за околната среда.

Според изследване на италианската Лига за защита на околната среда смъртоносният коктейл, който води до скок в нивото на фините прахови частици, се подклажда от липсата на дъждове и ветрове, които да пречистват въздушните маси. Когато към всичко това се прибавят и максимално функциониращите отоплителни инсталации на индустриите и на кооперациите, превишаването на опасните лимити е повече от сигурно. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.00413
GBP GBP 1 2.2865
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.64706
USD USD 1 1.82822