Хепатит Б тормози човечеството от векове

Наука 05.01.2018 17:28

Учените разпознаха генома на вирусен щам на причинителя на хепатит В, открит в мумифицираното тяло на малко дете, починало през XVI век. Това потвърждава, че този патоген, причиняващ близо един милион смъртни случая годишно, е проблем за човечеството от векове.

Предишните научни анализи на останките на детето, погребано в базиликата Свети Доменико Маджоре в Неапол, Италия, говореха за заразяване с едра шарка. Лицето му очевидно е било с характерните за вариолата белези.

Но изследователи от Университета Макмастър в Канада успяха да идентифицират фрагменти от вирусна ДНК след анализа на малки проби от кожна и костна тъкан.

Геномният анализ разкри, че става въпрос за вируса на хепатит B, който засяга черния дроб и може също да причини обривите. Това сочат резултатите от проучването, публикувано в четвъртък от американското списание PLOS Pathogens.

Това откритие потвърждава, че хепатит В засяга човечеството от дълго време и малко се е изменил през последните 450 години, казва Хендрик Поинар – генетик в Университета Макмастър и водещ автор на изследването.

"Тези данни показват важността на молекулярния анализ, за установяване на наличието на патогени в миналото, което ни позволява да уточним и времето от което те заразяват хората" и тяхното развитие във времето, уточнява той.

"Колкото повече уточняваме начина, по който са се развивали пандемиите и пламването на инфекциите в миналото, толкова повече можем да разберем как тези вируси се разпространяват днес, което ще ни помогне по-добре да ги контролираме", заяви изследователят.

Според открити източници в интернет хепатит B (хепатит Б) е заболяване на черния дроб, причинено от вирус с големина 42 нанометра. Той е установен през 1976 година от носителя на Нобелова награда Барух Самуел Блумберг.

Хепатит B е признат за ендемичен в Китай и някои части на Азия, а България и Турция имат много висок процент на заболеваемост. В световен мащаб процента на заразените варира между 1 и 10 % (над 350 милиона души), което прави инфекцията една от най-разпространените вирусни инфекции в света. Заедно с хепатит С са най-големия причинител на чернодробна цироза и рак.

От тези 350 милиона близо един милион умират всяка година. /БГНЕС, АФП