Първа помощ при "паднал" акумулатор
България 16.12.2017 12:50
Студът е враг номер едно за акумулатораната батерия на вашия автомобил. При температура нула градуса неговият капацитет спада с 20 %, а най-лошото е, че това се случва именно в момент, когато пусковият електродвигател се нуждае от допълнително количество енергия, за да "разбуди" скования от студ мотор с вътрешно горене.
Към това негативно стечение на обстоятелствата се прибавя и фактът, че през зимата се пътува най-често на къси отсечки и в градски условия, при които алтернаторът не успява да произвежда достатъчно електроенергия за зареждане. В същото време обаче характерните за този период от годината лакоми консуматори като светлините, отопляемото задно стъкло и отоплението на седалките изразходват прекомерно много енергия.
По тази причина енергийният баланс се нарушава в ущърб на акумулатора, който в най-лошия случай трябва да "дарява" допълнителен ток и се изтощава още повече. Влизането в този дяволски порочен кръг означава, че всяко следващо стартиране на двигателя се превръща в игра на късмет...
AutoBild предлага няколко практични съвета при осъществяването на "спасителната" операция:
Най-бърза, ефикасна и лесна първа помощ на закъсал с акумулатора колега може да се окаже посредством специални стартови кабели при което е важно спазването на няколко правила:
за да се предотвратят повреди по електрическата инсталация, трябва да се процедира точно според упътването;
капацитетът на отдаващия енергия акумулатор ( отбелязан върху капака на акумулатора в амперчаса -Ah) не трябва да е много по-малък от този на закъсалия автомобил;
двата акумулатора трябва да имат еднакво напрежение (най-често 12 В при леките автомобили и 24 - при камионите);
двата автомобила не трябва да се допират, тъй като съществува опасност от възникване на късо съединение ;
изтощените акумулатори могат да замръзнат. При много ниски температури "падналата" батерия трябва да се провери и при нужда да се размрази;
стартовите кабели трябва да се държат далеч от перката на вентилатора и въртящите се шайби и ремъци на двигателите;
не трябва да се забравя, че акумулаторите съдържат силно разяждаща сярна киселина;
в процеса на зареждане може да се отдели гърмящ газ. Поради това минусовата клема трябва да се присъедини към "масата" (открита метална част от каросерията или двигателя) на закъсалия автомобил, а не към минусовия електрод на акумулатора;
отделните опити за стартиране не трябва да продължават повече от 15 сек. След всеки опит е добре да се направи пауза от 1 мин;
ако въпреки оказаната по-мощ електромоторът "превърта" трудно при стартиране, причината за това често е в твърде малкото сечение на стартовия кабел. В такива случаи от полза би бил допълнителен кабел. Не прилагайте никога стария "майсторски" трик с последователното свързване на два акумулатора (увеличавайки по този начин напрежението до 24 В) с цел да постигнете по-високи обороти на стартера, защото това може да доведе до аварии.
Следвайте следната последователност:
1."Закъсал" автомобил. Червеният кабел се свързва с положителния електрод на акумулатора. Трябва да се внимава щипката на свободния край да не се допира в каросерията
2. "Автомобил-донор". Следващата стъпка е свързването на другия край на червения кабел към положителния електрод. Ток все още не протича
3." Автомобил-донор". Черният кабел се присъединява към отрицателния електрод на акумулатора. Погрижете се металната част на щипката да осигурява добър контакт с електрода.
4. "Закъсал" автомобил. Контактната щипка на черния кабел се присъединява "на маса" към каросерията или двигателя на автомобила във възможно най-отдалечената от акумулатора точка. /money.bg
Към това негативно стечение на обстоятелствата се прибавя и фактът, че през зимата се пътува най-често на къси отсечки и в градски условия, при които алтернаторът не успява да произвежда достатъчно електроенергия за зареждане. В същото време обаче характерните за този период от годината лакоми консуматори като светлините, отопляемото задно стъкло и отоплението на седалките изразходват прекомерно много енергия.
По тази причина енергийният баланс се нарушава в ущърб на акумулатора, който в най-лошия случай трябва да "дарява" допълнителен ток и се изтощава още повече. Влизането в този дяволски порочен кръг означава, че всяко следващо стартиране на двигателя се превръща в игра на късмет...
AutoBild предлага няколко практични съвета при осъществяването на "спасителната" операция:
Най-бърза, ефикасна и лесна първа помощ на закъсал с акумулатора колега може да се окаже посредством специални стартови кабели при което е важно спазването на няколко правила:
за да се предотвратят повреди по електрическата инсталация, трябва да се процедира точно според упътването;
капацитетът на отдаващия енергия акумулатор ( отбелязан върху капака на акумулатора в амперчаса -Ah) не трябва да е много по-малък от този на закъсалия автомобил;
двата акумулатора трябва да имат еднакво напрежение (най-често 12 В при леките автомобили и 24 - при камионите);
двата автомобила не трябва да се допират, тъй като съществува опасност от възникване на късо съединение ;
изтощените акумулатори могат да замръзнат. При много ниски температури "падналата" батерия трябва да се провери и при нужда да се размрази;
стартовите кабели трябва да се държат далеч от перката на вентилатора и въртящите се шайби и ремъци на двигателите;
не трябва да се забравя, че акумулаторите съдържат силно разяждаща сярна киселина;
в процеса на зареждане може да се отдели гърмящ газ. Поради това минусовата клема трябва да се присъедини към "масата" (открита метална част от каросерията или двигателя) на закъсалия автомобил, а не към минусовия електрод на акумулатора;
отделните опити за стартиране не трябва да продължават повече от 15 сек. След всеки опит е добре да се направи пауза от 1 мин;
ако въпреки оказаната по-мощ електромоторът "превърта" трудно при стартиране, причината за това често е в твърде малкото сечение на стартовия кабел. В такива случаи от полза би бил допълнителен кабел. Не прилагайте никога стария "майсторски" трик с последователното свързване на два акумулатора (увеличавайки по този начин напрежението до 24 В) с цел да постигнете по-високи обороти на стартера, защото това може да доведе до аварии.
Следвайте следната последователност:
1."Закъсал" автомобил. Червеният кабел се свързва с положителния електрод на акумулатора. Трябва да се внимава щипката на свободния край да не се допира в каросерията
2. "Автомобил-донор". Следващата стъпка е свързването на другия край на червения кабел към положителния електрод. Ток все още не протича
3." Автомобил-донор". Черният кабел се присъединява към отрицателния електрод на акумулатора. Погрижете се металната част на щипката да осигурява добър контакт с електрода.
4. "Закъсал" автомобил. Контактната щипка на черния кабел се присъединява "на маса" към каросерията или двигателя на автомобила във възможно най-отдалечената от акумулатора точка. /money.bg
CHF
|
1 | 2.09943 |
GBP
|
1 | 2.23626 |
RON
|
10 | 3.84197 |
TRY
|
100 | 3.90542 |
USD
|
1 | 1.66894 |
Последни новини
- 09:24 Хиляди фермери протестират в Брюксел срещу реформите на Европейската комисия
- 09:19 В ЕС се споразумяха: 90 млрд. евро заем на Украйна, без да се ползват руските активи
- 09:16 Диян Стаматов: Езиковата компетентност на младото поколение е много страшна
- 09:13 Путин ще проведе ежегодната си пресконференция и сесия с въпроси и отговори
- 09:09 Без Синя и Зелена зона в София по празниците
- 09:04 Златото отново бележи рекорди, мина 4400 долара за тройунция
- 09:00 Пеевски: Февруари ще е много тежко! Следващите шест месеца ще са критични
- 08:52 Желязков: България е готова да бъде активен и отговорен партньор в рамките на паричния съюз на ЕС